Нов символ на София, но какъв?
/ брой: 133
Симеон Петров
Много градове в света имат своите гербове и символи, а както съобщи в началото на май софийското издание на турския в. "Заман" под заглавие "Макетът на четири храма ще бъде символът на София", нашата столица ще замени стария с нов. В информацията за него се пояснява, че на площ от един кв. км в центъра на града се намират католическа катедрала, православна черква, джамия и еврейска синагога. Четирите храма в умален вид - 1:25, ще бъдат поставени върху прозрачна поставка, като в центъра на макета ще има миниатюрен надпис: "София е мъдрост в действие". Предвижданият нов символ ще бъде разположен в центъра на столицата - Ларгото, където ще бъдат експонирани и археологически находки от римско време, открити неотдавна.
Хрумването за обявяването на макет с четири храма на различни религии, намиращи се в София, за неин символ е меко казано странно, особено като се има предвид, че в Европа няма столица с мултирелигиозен символ!
Символът на София не е дребен, маловажен въпрос, но в информацията на турския в. "Заман" не се споменава с него да се е занимавал общинският съвет или както го наричат Софийският парламент. Защо? Нима не е редно той да бъде поставен за обсъждане от софиянци, а и български граждани от други градове и села, тъй като София е столица на цяла България? Нима за него не трябва да се вземат мненията на културни дейци, обществени организации, медии и, ако е необходимо, да се организира референдум? Без съмнение, необходимо е широко обсъждане, защото в липсата на гласност, в потайността и прилагането на тактиката на "свършения факт" би имало нещо съмнително и подозрително. Но въпросният символ-макет с четири храма повдига и други въпроси: щом като в него ще има храмове на православни, католици, мюсюлмани и евреи в София, защо липсва черквата на арменците, още повече, че техният брой съвсем не е по-малък от броя на католиците и израилтяните. А не бива да се забравя също, че вероизповеданието на арменците е едно от първите християнски вероизповедания в света.
Подготвеният макет за символ на София напомня за един друг религиозен проект отпреди около една година, една от целите на който беше да се създаде представата за София като мултирелигиозен град. Става дума за голям ислямски център в нея, с джамия, ислямско висше учебно заведение, студенти от България и други балкански страни, общежитие за студенти, преподаватели от ислямски и други държави, ислямски научно-изследователски център и т.н. Но нима на Балканите няма страни с население, мнозинството от което изповядва исляма, като Босна, Косово, Албания, където е редно по тази причина да се основе въпросният център?
Нима освен намиращите се в макета за символ на София храмове в нея няма други много по-известни и прочути като вековните черкви "Света София", Боянската или най-големият православен храм на Балканите "Св. Александър Невски"? София има и други достойнства, заслужаващи да бъдат нейни символи - вечната и прекрасна Витоша, планината, обичана от софиянци, впечатляваща нейните родни гости, както дошлите от близки и далечни страни; или голямата й статуя в центъра на града, Народното събрание, Софийския държавен университет...
София означава мъдрост. Да, мъдрост, прозорливост и родолюбие трябва да се проявят при избора на символа на София, както и при решаването на всички проблеми на родината ни България.