17 Септември 2024вторник14:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Витална експресивност и чувствен академизъм на спомена

Фанна Коларова и проф. Пламен Вълчев наредиха живописни творби в НБКМ

/ брой: 121

автор:Йонко Бонов

visibility 3454

Фанна Коларова и проф. Пламен Вълчев наредиха свои живописни творби в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". Те посветиха изложбата си на три годишнини - 120 години от основаването на Националната художествена академия, 100 години от рождението на Александър Поплилов и 110 години от рождението на именития румънски художник и приятел на България Корнелиу Баба.
Творбите на Фанна Коларова са обединени в два цикъла - "Желязната завеса" и "Танго". В обобщените фигури при първия цикъл липсва конкретна личностна характеристика или навлизане в анатомични детайли. Затова пък художничката постига верен и задълбочен психологизъм. Човешкото общество - жертва на идеологически условности и ограничения, преживява стреса на бруталната метафора, която същевременно въздейства като безукорно смазана инсталация за притеснения, малтретиране и стресиране, наречена "желязна завеса". Присъствието й няма конкретни измерения, по-скоро то се чувства. Загатнато е в колоритния контраст между масата човешки тела, скупчени тревожни и унизени в голотата си. Условният групов човешки портрет е безпомощна жертва на политически условности и предразсъдъци. Фигурите, извикани не за живот, а за съд, контрастират спрямо равния овъглен фон - студен и всепоглъщащ. Изобщо за произведенията й е характерно опростяване и извеждане до състояние на условност на конкретните форми, за да се открои мощно въздействащата образност на невидимия свят - политическа машина.
На този колоритен принцип Фанна Коларова създава динамичните си композиции в цикъла "Танго". Тук фигурите, пламнали във вихъра на страстния танц, се раждат сякаш от недрата на изпепелена икона. Водещи са завладяващият ритъм, пластичното движение и красотата на телата. Свят на чувствени преживявания, на емоции и страсти, изникващи от контрастните меридиани на светлината и тъмнината, носени върху крилата на оптимизма и отчаянието, които се сливат, обединени в колоритната цялост на виталната експресивност.
Повече мисъл, по-малко разказване, изключваща неуместна илюстративност - това е принципът, който следва в своето изкуство и професорът в Националната художествена академия Пламен Вълчев - естетическо верую, което изповядваха неговите предшественици и учители Александър Поплилов и Корнелиу Баба. Пламен Вълчев се откроява със своята академична взискателност към извайването на формата. Със своя чувствен и прецизен рисунък творецът ни убеждава, че академизмът не само че не е музейна застиналост, но може да бъде жив, със съвременно, вълнуващо внушение. Както в неговите портрети, така и в груповите композиции или в натюрмортите му се долавя недвусмислено духът на двамата стари приятели Корнелиу Баба и Александър Поплилов, самите те израснали като ярки творци на базата на стабилна академична школовка, от които Пламен Вълчев се е учил и влияел, за да разгърне своята индивидуалност като артист. Убедително доказателство за това са неговите автопортрети, някои от които са открити реплики на Корнелиу Баба.
Картините на Пламен Вълчев, които приковават вниманието на посетителите на изложбата, са "Факултетният съвет" (1984), където Вълчев портретува, постигайки психологически убедителна характеристика като неповторимо документално свидетелство, най-големите личности сред академичните преподаватели от 70-те и 80-те години на ХХ век. Неголямата по формат картина "Диспропорции" пък е изразителен портрет на двамата големи приятели К. Баба и Ал. Поплилов. Изкуство, което съхранява живи въглените на академичните спомени като свидетелство на своето време, с пълноценна художествено-естетическа въздейственост.


Фанна Коларова, от цикъла "Танго"

Пламен Вълчев, "Професорът"
Снимки авторът

БСП е за запазване на биоживотновъдството

автор:Дума

visibility 124

/ брой: 177

Проблемът на РСМ не е с България, а преговорите за ЕС

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 177

100 нови социалисти са приети в Стара Загора

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 177

Отчитат рекордни загуби на вода

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 177

"Булгаргаз" иска поскъпване на газа с 3% през октомври

автор:Дума

visibility 108

/ брой: 177

НСИ отчете годишна инфлация от 2,1%

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 177

Бум на фалшивите столевки

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 177

Втори опит за убийство на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 117

/ брой: 177

Рокади в Еврокомисията

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 177

Мексико прие съдебната реформа

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 177

Стачка в косовския парламент за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 117

/ брой: 177

Жалките пари

автор:Аида Ованес

visibility 105

/ брой: 177

Вода газим, жадни ходим

автор:Мая Йовановска

visibility 104

/ брой: 177

Българчета - граждани на света

автор:Дума

visibility 124

/ брой: 177

Виновен е Рогатия

автор:Мая Йовановска

visibility 108

/ брой: 177

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ