Първи сме по молове в ЕС
Заради кризата в повечето страни тенденцията е към намаляваване на търговските площи
/ брой: 214
България е първа в Европейския съюз (ЕС) по брой на нови молове и магазини през първата половина на 2010 г. Това показват резултати от анализ на консултантската фирма "Кушман и Уейкфийлд". Страната ни се нарежда на първо място в ЕС и на второ в Европа по обем на завършени нови търговски площи през първото полугодие на 2010 г., сочи нов доклад.
В повечето страни членки има тенденция към намаляване на броя на моловете заради икономическата криза. У нас обаче строителството на търговски центрове набира скорост. За една година броят им се е увеличил с 90%. Подобна тенденция се наблюдава и в други страни на Балканите - Босна и Херцеговина, Румъния, Сърбия, Словения и Хърватия. Там обаче строителството на молове регистрира среден годишен ръст от 5-10%.
Около 200 хил. кв. м търговска площ е била построена в България през първите шест месеца на 2010 г. В България в момента се строят общо 16 мола, които по план трябва да бъдат завършени до края на 2011 г. Към края на 2008 г. страната ни заема последно място в Европа с 30 кв. м на 1000 души, а в края на 2009 г. показателят нарасна до 35 кв. м на 1000 души. Към края на първото полугодие този дял е около 64 кв. м.
Обемът от нови площи на нашия пазар, който се дължи на големия брой проекти, започнати непосредствено преди кризата, отстъпва единствено пред този в Русия, която добави близо 430 хил. кв. м нови площи към своя инвентар. Този обем у нас беше малко под 200 хил. кв. м брутна отдаваема площ. За сравнение новите молове като цяло за Европа намаляха до нивата от 2005 г. На общо 10 пазара не бяха добавени никакви нови площи. Страната ни продължава да заема 5-о място на континента по обем от нови проекти в процес на развитие с около 400 хил. кв. м. В това отношение България изпреварва развити пазари като Великобритания, Германия, Холандия.