От редактора
Демагогия
/ брой: 282
Преди дни излезе поредното шокиращо изследване, което обаче не бе изненада за мен като учител. Оказва се, че около 40% от българските ученици са функционално неграмотни, а страната ни е на 45 място от 72 страни.
Функционалната грамотност измерва възможностите на учениците за разбиране на материала, за неговото анализиране, за логично изразяване на идеите, както и за справяне с приложни задачи на база на наученото. С други думи, нашите деца не само са неграмотни, но и не разбират материала, нито могат да прилагат наученото.
А сега де? Отново учителите виновни... Защото така е най-удобно.
Факт е, че България преди прословутия 10 ноември 1989 година имаше една от най-добрите образователни системи в Европа и на практика всички българи бяха грамотни.
Образователната система се оказа и една от най-консервативните и дълго време се съпротивляваше на разрухата през последния четвърт век. Непрекъснатите реформи, които се променяха при всяко ново правителство, постепенно разклатиха нейните основи, започнаха да я рушат, но не дадоха нищо като качество. И няма как да стане. Днес никой няма интерес масата от хората да бъдат добре образовани, знаещи и можещи. Защото тогава те стават сила. Работи се за създаване на малък послушен елит, който да ръководи страната, малко по-широка средна класа - специалисти, които да работят в западните фирми у нас, и широка маса от неграмотни, за които животът е чалга без край. За несъгласните - Терминал 2.
Учениците от горните класове днес не искат да учат, защото не виждат смисъл. А и няма механизъм, който да ги накара да го правят. Те не се притесняват, че ще бъдат неграмотни. Да не говорим, че не искат да четат книги и не познават нито българската, нито световната литература. Такова е положението и при останалите предмети - за какво са ми, нали има "гугъл"?
А решението е много просто. Вместо да се "усвояват" пари за безумни реформи, поискани от ЕС, от които децата ни стават все по-неграмотни, просто трябваше да се запази образователната система, като се модернизира - с нови технологии, с подобряване на материалната база.
Но най-важното е държавата да поиска да има образовани хора. За да се случи това, трябва да има работеща икономика, която да се нуждае от съответните квалифицирани кадри. Както и да има изискване без съответната образователна степен да не заемаш съответната длъжност. И колкото по-високо е образованието ти, толкова по-висока заплата да получаваш.
Останалото е демагогия.