Обаятелният маестро
50 години без големия български диригент проф. Асен Димитров
/ брой: 165
Валентин Бобевски
Петдесет години от кончината на големия български диригент, композитор и педагог проф. Асен Димитров се навършиха на 6 юли т.г. Кой е Асен Димитров? На този въпрос днес биха отговорили хора, тясно свързани с музиката, с операта, с хоровото изкуство. Да, Асен Димитров правеше високоразредно изкуство със своите хористи от прославения мъжки хор "Гусла". А той стана прославен благодарение на неговото ненадминато майсторство.
Асен Димитров беше моят първи диригент и учител. Аз пеех в "Гусла" редом с баща ми Асен Бобевски, дългогодишен секретар и зам.-председател на хора. Израснах с името "Гусла", а разговорите у нас, често посещавани от Асен Димитров, постепенно, но дълбоко и трайно ме приобщиха към магичния свят на необятното хорово изкуство. И за това основна заслуга имаше обаянието на Маестрото ни.
Тези дни ние почетохме светлата памет на трима много заслужили за България и специално за "Гусла" титани на българската музикална култура. Съвместно с обществото "Борис Христов" и Българската академия на науките и изкуствата беше изнесена литургия и положени цветя на вечните домове на именития бас Борис Христов, на неговия учител, откривател и диригент Асен Димитров и на патриарха на българското хорово дело акад. Добри Христов, кръстник и вдъхновител за създаването на хор "Гусла".
Споменът за светлия живот на Асен Димитров си остава нетленен паметник за изпълнен дълг към изкуството и народа. Роден в Пловдив на 6 януари 1894 г., Асен Димитров получава висшето си музикално образование в страната на Сметана и Дворжак, в Чехия. В Пражката консерватория той изучава тънкостите на музиката от 1911 до 1915 г. при прочути професори като Витезслав Новак, Спилка и Добияш. Завръщайки се в родината, той постъпва на работа в Софийската опера, като извървява дългия път от корепетитор, хормайстор, артистичен секретар и диригент на Операта, на който пост остава до смъртта си - 6 юли 1960 г.
На сцената на Операта той поставя и дирижира шедьоври на това музикално-сценично изкуство - "Княз Игор", "Йоланта", "Продадена невеста", "Лоенгрин", "Дама Пика", "Саламбо", "Страхил Войвода", "Летящият холандец"... над 30 заглавия. Под неговата палка израстват редица изтъкнати певци - Цветана Табакова, Констанца Кирова, Стефан Македонски, Любен Минчев, Катя Попова, Любомир Бодуров. В академията той предаде своите знания на диригенти от ранга на Руслан Райчев, Емил Главанаков, Тодор Стойков...
Но голямата му любов и постижение е работата му с хор "Гусла". Той го ръководи 30 години - от 1931 г. до смъртта си. Ас. Димитров чрез "Гусла" посочва правилния съвременен прочит на хоровите творби от всички стилове и епохи. За "Гусла" и за неговия диригент се създават прекрасни нови творби от най-големите български композитори - Добри Христов, Петко Стайнов, Любомир Пипков, Георги Димитров, Веселин Стоянов, Парашкев Хаджиев. Самият Асен създава шедьовъра си "Пусто остало Габрово". Той поставя за първи път у нас и крупни кантатно-ораториални творби. С "Гусла" той прави първи задгранични турнета на български хор: 1932 г. - Италия, 1933 г. - Австрия и Унгария, 1935 г. - Полша, 1936 г. - Югославия, 1938 г. - Румъния, 1940 г. - Германия, където младият Борис Христов изпълнява първите си сола.
Негова е заслугата за откриването на нешлифования диамант, начеващия юрист, младия гуслар Борис Христов! Под негово ръководство на един Коледен концерт в двореца Борис запленява с изключителния си тембър царица Йоана и тя ходатайства той да бъде изпратен да изучава тънкостите на вокалното изкуство в нейната родина Италия - страната на най-добрите оперни певци. Когато Борис Христов прави своя чудесен дебют на сцената в Реджо ди Калабрия, той изпраща най-напред писмо с отзиви от пресата на своя учител Асен Димитров. Последва дългогодишна кореспонденция, в която обаче именитият бас винаги благодари с огромен пиетет за всичко, сътворено от неговия маестро Асен Димитров. Той беше предан на своя ученик с творческото си и жизнено кредо за безкомпромисност и себеотдаване на любимото певческо изкуство. Това той предаваше и на своите хористи. От обикновени любители-певци той издигна гусларите до световни майстори на хоровото изкуство.
Асен ни вливаше любовта си към музиката, със своя пример, с всекидневната си работа, със своето чисто отношение към изкуството и в най-малките наглед подробности. Той градеше музикалния образ и в най-малкия детайл, та до завършеността на крупната музикална форма. Асен (така с обич го наричахме всички) беше черноработник на репетициите и вълшебник на сцената. Той грабваше душите и на нас, и на публиката.
Изключителното майсторство на хор "Гусла" и днес, повече от 85 г. от основаването му, се дължи на здравите основи, в които е вграден могъщият талант на незабравимия проф. Ас. Димитров, работил скромно, но всеотдайно за ползу роду, за неговото духовно пребъдване.
Дълбок поклон и благодарност към епохалното му дело!
--------------
Авторът е почетен председател на Българския хоров съюз и главен диригент на академичен хор "Гусла"