Децата ни - днес и утре
/ брой: 38
Повод за размисли за децата ни е новият урок в училищата "Моят първи милион". Тригодишната програма е финансирана по европейски проекти и има за цел по забавен начин да възпитава децата. Децата ни! Те са най-важното за нас, родителите, и за обществото! Те са ни най-свидната обич, най-голямата радост! Но и най-голямата ни грижа, защото от тях зависи какво ще е нашето утре! Децата ни станаха непослушни и още по-страшно - станаха зли и жестоки. Разбира се, че не са всичките, но тези, от които се срамуваме, от които страдаме, са доста. И техният брой расте. Кое прави децата ни, родени хубави и добри, лоши? Много от тях имат занижено самочувствие, защото съзнават, че родителите им не са станали заможни и затова не могат да си позволят онова, което имат някои техни съученици. Част от подрастващите това ги прави потиснати, отчаяни, дори ги озлобява и стават агресивни. Причините трябва да търсим у себе си - у родителите, в училището, в обществото. Дали само икономическата криза е виновна? Дали грижите за насъщния, за изхранването на децата ни са основната причина, че загърбихме тяхното възпитаване? Забравихме ли, че най-важното е те да израснат като честни и добри хора.
Веднага след промените у нас се отрече възпитанието на учениците, защото то се свързваше с "вредното" и "неприличното" словосъчетание "комунистическо възпитание". А то, възпитанието, може да бъде само едно - правилно или неправилно! Една наша средновековна мъдрост гласи, че "възпитанието е второто слънце за човека". Е, трагедията ни е там, че у нас вече повече от двадесет години това "второ слънце" е в процес на "слънчево затъмнение"!
Храним телата на децата си, но забравяме за душите им. Почти не разговаряме с тях. Не знаем кои са техните приятели, какви книги четат и дали изобщо четат, каква музика слушат, какви са техните развлечения, какви искат да станат като пораснат. Колко от родителите ходят с децата си на опера, на театър, на концерт, по изложби?
Много лошо е, че откъснахме децата от труда, от отговорностите, които трябва да си поделяме, за да "оцелеем" заедно. Обгрижваме децата си, но не ги включваме в домашната работа, не им поставяме задачи, за които само те да отговарят. И другото, най-решаващото, е примерът на родителите, на възрастните, на учителите, на управляващите. Какъв пример им даваме всички днес?
Колкото до споменатата тригодишна програма, която ще ангажира учениците в извънкласна дейност, тя е като отречените предишни кръжоци. Често там се проявяваха скрити наклонности, изявяваха се неподозираните им таланти. Така са открити и са започнали много от големите дарования в изкуството. А какви теми са включени в новата извънкласна програма? Някои от тях направо шокират! Какво значи темата "Моят първи милион"? Аз не зная как се преподава такъв урок. А как ще го преподават колеги, които се чудят как ще си платят изравнителните сметки на "Топлофикация"? И каква е целта на тази тема? Учудват и другите, като например "Как да спечеля колело?", "Как да направя реклама в интернет?", "Урок по шопинг"... А толкова други теми са повече от наложителни, затова, преди да "тръгне" такава програма, тя трябва да бъде обмислена. Не бива да взимаме готови "модели" от другите страни и континенти, колкото й глобален да е станал светът. Истината обаче е само една и много отдавна е прозряна: "Златото е навсякъде ПОЧЕТНО, така е и ВЪЗПИТАНИЯТ човек".