Филмов портрет на хореографа Хикмет Мехмедов
"Един живот с изкуството на красотата" на Майя Славчева, посветен на изтъкнатия български балетмайстор, бе представен в София
/ брой: 152
В програмата на престижния Девети фестивал на изкуствата в Музикалния център "Борис Христов" и с любезното домакинство на неговия директор Елена Драгостинова се състоя софийската премиера на филма на Майя Славчева "Един живот с изкуството на красотата" - посветен на изтъкнатия български хореограф и педагог, проф. Хикмет Мехмедов. Именно неговото впечатляващо като обем и оригинално като хореографски стил и режисура творчество му отрежда почетно място сред най-значимите имена на съвременната българска танцова култура и същевременно му спечелва завидно международно признание. Постановъчните успехи на хореографа в различните сценични жанрове: танцсимфонии, спектакли от класическото наследство, танцови миниатюри, съвременни балети, рок-балети, несъмнено се дължат и на педагогическия талант на проф. Хикмет Мехмедов. И не на последно място - на споделеното колегиално уважение и духовна близост с неговите изключителни артисти - Красимира Колдамова, Бисер Деянов, Надя Руменин, Ринат Имаев, Любов Фоминих, Йонка Петкова, Миланка Качарова, Галина Калчева, Недко Георгиев, които са солисти и в документално заснетите кадри от знакови балетни постановки на хореографа. Удостоен и с персоналното участие на един от световните изследователи на балетното изкуство - акад. Виктор Владимирович Ванслов, с високите оценки на примабалерината Вера Кирова, на хореографа проф. Петър Луканов и на композитора Александър Йосифов, филмовият портрет респектира с монолитното си внушение. Екранният разказ е изграден полифонично - от допълващите се паралелни гласове на част от звездите на българския балет, на колеги, единомишленици и приятели на Хари (публична тайна е, че в апогея на творческия си път хореографът е по-известен в артистичните среди с ласкателния псевдоним Хари Бежар).
По стечение на обстоятелствата през 2010 г., когато е създаден филмът, излиза и монографията "Хореографът Хикмет Мехмедов" от руския културолог и балетовед акад. Ванслов, което позволява да се опра и на неговото авторитетно аналитично обобщение:
"Хикмет Мехмедов е концептуално мислещ хореограф. Той не поставя танци заради самите танци, нито "празни" от гледна точка на смисъла спектакли... Той е чувствителен към проблемите на съвременния човек и противоречията на обкръжаващия го свят... При всички случаи обаче театърът му е - в основата си - реалистичен, защото главното в него е истината за живота. Мехмедов е талантлив и вещ в работата си хореограф. Умее да "строи" балета върху здрав класически фундамент с всички възможни елементи, създадени и наложени от академичната школа. Съзижда стройни и красиви конструкции с участието на материал от други танцови системи: фолклорни, исторически, стандартни, латиноамерикански, суинг, джаз, рок и акробатични. Владее възможностите на свободната пластика, театралната и битова пантомима, спортните движения и други. Без каквато и да било еклектика, режисьорът поставя всички компоненти на предназначеното за тях място и създава единни и одухотворени композиции. Хикмет Мехмедов притежава богата хореографска фантазия. А в изобразителността на ансамбловите сцени (...) просто няма равен! Те възхищават с новаторство, оригиналност и красота."
Неслучайно в цитираното мнение думата "красота" - свързана с вдъхновеното и изобретателно на хореографски и постановъчни идеи творчество на Хикмет Мехмедов, се повтаря. Красотата като възвишен символ на отношението му към балетното изкуство присъства и в трите му постановки на "Лешникотрошачката", в "Копелия", "Animi motus", "Наровете на любовта", "Пролетно тайнство" (по Стравински), "Любовна магия" (по Де Файя), "Кръстоносци" (Ал. Йосифов), "Валсът" и "Болеро" (по Равел), "Една нощ в Париж", "Едит Пиаф", "Ромео и Жулиета", "Метаморфози", "Паяци" и "Ангели през ада".
Авторката на филма Майя Славчева близо две десетилетия е водещ режисьор в Бургаската опера, където отблизо наблюдава и творческите достижения на главния балетмайстор Хикмет Мехмедов (след Русенската и Софийската опера, той изцяло променя облика и на бургаската балетна трупа). А премиерата на филма-портрет "Един живот с изкуството на красотата", независимо че е заснет само с една камера, убеди и софийската публика в достойния режисьорски прочит на вечните стойности в изкуството.
Прожекцията провокира въпроси към главния герой на филма, към режисьора и присъстващите артисти, които продължиха вълнуващия филмов разказ и извън кадър - в предразполагащата атмосфера на Музикалния център "Борис Христов".