27 Декември 2024петък04:02 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Осем пъти повече коли върнати от преглед

Собствениците ще получават 30-дневен срок да отстранят нередностите

/ брой: 149

автор:Дума

visibility 4613

Тридесет дни ще получават собствениците на автомобили, скъсани на годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите планират от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ. Така бе елиминирана възможността техникът в пункта да манипулира данните и да пуска замърсяващите автомобили, за да не идат в конкурентен пункт. Системата, планирана да бъде въведена от повече от 10 години, веднага доведе до осемкратен скок на върнатите от преглед автомобили.
А целта беше по пътищата да пътуват технически изправни автомобили, които не замърсяват природата. На практика се получи точно обратното - старите бензинови автомобили, произведени преди 2002 г., стига да са изправни, нямат проблем с изхвърляните в околната среда отработени газове. Същото се отнася и за дизеловите коли. Проблем имат автомобилите на бензин, произведени след 2002 г., твърдят от пункт за технически преглед . Основните причини са три - липса на катализатор, некачествен бензин и завишени нива от производителя на автомобила.
Ако за първите може да отстраните проблема, то при последния няма полезен ход, обясняват технически специалисти.
В същото време дизеловите коли, които пушат като печки, или "Баба Лада", произведена през 1989 г. няма проблем да покрие екологичните изискванията в наредбата. Така на практика старите коли не се спират от употреба, а напротив, най-потърпевши се оказват автомобилите произведени в периода 2002 - 2020 г.
От сдружението, обединяващо собствениците на пунктове веднага изпратиха писмо до транспортния министър Гвоздейков, в което настояха допустимите емисии да се вдигнат, тъй като масовите коли у нас не можели да ги покрият. Проблемът стигна и до парламента, където депутати поискаха от служебния премиер Димитър Главчев спешни мерки по въпроса с емисиите.
Границата на вредните емисии не може да се променя, тъй като тя е определена с евродиректива, а България е избрала максимално високите прагове, твърдят от министерството на транспорта. Оттам посочват, че нищо в прегледите не е променяно, освен че е премахната възможността резултатите да бъдат манипулирани.
От министерството обаче ще инициират спешни промени в наредбата, с които на автомобилите, които бълват дим над допустимото, вече няма да бъдат директно спирани от движение, а ще им се дават 30 дни срок за ремонт. Промяната ще има ефект за водачите, на които е бил премахнат или откраднат катализаторът.
Междувременно вчера стана ясно, че Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" има нов шеф - Дамян Войновски. Лично премиерът Димитър Главчев обяви преди дни в парламента, че директорът на агенцията Борислав Муеров е уволнен заради "хаоса" с годишните технически прегледи. Войновски и преди е работил във ведомството и се оказва, че точно по негово време са подготвени промените в наредбата за техническите прегледи, които разбуниха духовете в последните седмици.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 31415

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 29279

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 32709

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 33895

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 31262

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 30516

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 27344

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 27251

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 43346

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 37211

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 31293

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 31415

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ