Обществената поръчка за доставка на 35 нови мотрисни влака, която бе върната от Върховния административен съд, все пак е приключила с определяне на изпълнител, съобщи в парламента вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов. На първо място конкурсната комисия е класирала консорциума “Булему” с участието на френската компания “Алстом”, който оспори класирането. Очаква се договорът да влезе в сила и така да бъдат спасени средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Все още не е ясно дали ще се наложи част от сделката да бъде финансирана с пари от бюджета.
Както е известно, процедурата за избор на доставчик мина през няколко обрата. Първо за него бе класирана германската компания “Щадлер”. Германците обаче изненадващо се изтеглиха от поръчката преди подписване на договора, отказаха се и от доставката на 7 двуетажни влака. След отказа на класираните на първо място да подпишат договор, ръководството на транспортното министерство по онова време обяви, че ще сключи договор с класирания на второ място - полската компания PESA. И това не се случи, защото във Върховния административен съд се стигна до отмяна на класирането и връщане на поръчката на етап разглеждане на оферти. ВАС бе сезиран от консорциума “Булему”, който не успя на преден етап да убеди КЗК, че класираните компании са подали невярна информация за сроковете, в които могат да извършат доставките. “Булему” успя да докаже, че нито една от компаниите не разполага със специфичния вид зони за качване във влаковете, изисквани по поръчката, и така няма как да спази декларираните на хартия срокове за доставка на мотрисите - максимум 28 месеца. С подобни мотиви сега конкурсната комисия отстранява компаниите PESA и SKODA и определя за изпълнител консорциума “Булему”.
Караджов обясни, че очаква към жп инфраструктура да бъдат насочени допълнителни средства, които се освобождават от икономии по проведени по Плана за възстановяване поръчки, като в момента се обсъжда сума от около 300 млн. лв. Кои точно проекти остават по плана и кои ще отпаднат заради невъзможност за изпълнение ще стане ясно идната седмица.
Междувременно съветът на директорите на „Холдинг БДЖ“ освободи инж. Венцислав Славков от поста управител на „БДЖ - Пътнически превози“, както и инж. Чавдар Трендафилов като управител на „БДЖ - Товарни превози“. "Мотивите за тяхното освобождаване са свързани с необходимостта от промяна в подхода към управлението на дружествата с оглед повишаване на резултатите в оперативната им дейност, осигуряване на финансовата стабилност и изпълнението на приоритетните задачи, свързани с поддръжката и техническото състояние на подвижния състав", се казва в съобщение на холдинга.
За управител на „БДЖ - Пътнически превози“ е назначен инж. Свилен Гърдев, а за управител на „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД – инж. Деян Боев. И двамата са дългогодишни служители с доказан професионален опит в железопътния сектор и отлично познаване на дейността и предизвикателствата пред дружествата, посочват от холдинга.
БДЖ холдинг има и нов изпълнителен директор - Мартин Ангелов. Досега той бе член на директорския борд. Досегашният изпълнителен директор инж. Кирил Костадинов остава член на борда, като ще се занимава основно с гарантирането на сигурността и повишаването на контрола на безопасността на железопътните превози.
Монтират камери в композициите
Във всеки локомотив, мотриса и на жп гарите ще има камери. Ще се добави допълнителна функционалност при GPS системата за контрол на скоростта на влаковете, която ще уведомява превозвачите и влаковите диспечери за превишаване на скоростта. Ще се изиска от мобилните GSM оператори да увеличат обхвата на предавателите в местата със слаб обхват. Това са част от краткосрочните мерки, които ще бъдат приложени в срок до 6 месеца, за да се повиши безопасността на жп транспорта. Докладът на работната група, назначена от вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов, е бил обсъдена среща в Министерството на транспорта и съобщенията. Ще бъде създадена и база данни за текущото ниво на безопасността в железопътния транспорт и за нарушения на безопасността при ключовите длъжности. Целта е да се ограничи повторяемостта на нарушенията, защото данните показват, че 80% от жп инцидентите се дължат на субективен фактор и слаб контрол, се казва в доклада. До месец предстои опростяване на организационната структура и въвеждане на забрана за движение в участъците, в които няма работеща осигурителна техника. Строго ще се спазват почивките на персонала по безопасност и ще има пълна забрана за полагане на труд по втори договор от служители, които отговарят за безопасността. Всички проекти за модернизация и рехабилитация вече трябва да съдържат доклад за безопасност.