Битки след помирение
Стълкновенията между президента и премиера в Румъния не стихват поради различните виждания за националните интереси и пътищата за тяхната защита
/ брой: 191
Румънският печат предупреждаваше за наближаващо "горещо политическо лято", което да съвпадне с метеорологическото. Сигналът дойде от "The Economist Jnteligence Unit", който освен другите рискови фактори за стабилността на Румъния посочи и "потенциални конфликти" между президент и премиер. Известно е постигнатото споразумение през миналото лято под натиска на Брюксел за "съвместно съществувание" между двамата. И това става в момент, когато въпреки крехките признаци за събуждане на икономическия растеж, премиерът Виктор Понта печели популярност в страната.
Президентските стремежи
В редица случаи под сурдинка президентът Бъсеску отправяше критични бележки по отделни действия на премиера. В тези прояви наблюдателите виждаха президентските стремежи да поднови ролята си на главен политически играч, която загуби след миналогодишните парламентарни избори. Премиерът само отбеляза "непристойното" поведение на своя опонент. "Аз това споразумение за институционално сътрудничество, заяви той, съм подписал и продължавам да го спазвам, тъй като смятам, че политическата стабилност е необходима за Румъния в този момент, в който имаме нужда за икономически растеж".
Един от "парливите" проблеми е приватизацията на "Жп товарни превози", около която има много "подводни камъни". Обсъждането на проблема започна още по време на предишното правителство на десницата. Съществуват опасения за "византийски игри" на крупни икономически групировки, които искат да злепоставят правителството. Рисковете са много. Неслучайно печатът подхвърли, че президентът ще използва всеки повод, колкото и да е малък, за да злепостави правителството.
Президентът Бъсеску така и не може да се освободи от самочувствието, че главно той отговаря за външната политика на Румъния
Съмненията се увеличиха във връзка с възникналия напоследък скандал с тайно доведения без знанието на румънското правителство от арабските страни под секрет в Румъния арабин с румънско-сирийско гражданство Омар Хайсан, обвинен за тероризъм и финансови афери. Опитите да се прехвърли вината върху сегашното управление бяха опровергани от ръководителя на разузнаването в предишното правителство. Той призна, че подготовката за прехвърлянето на терориста с двойно гражданство е започнала отдавна.
Случаят показва, че помирението между двете институции е напуснало и външната политика на страната. Юлската визита на Виктор Понта в Китай и други азиатски страни е разгневило президента. В изявления за печата той определи азиатското турне като "катастрофа от гледна точка на замисъл и ефективност". Някои влиятелни среди не само в Румъния и България, но и в други страни от Източна и Югоизточна Европа смятат за непочтено и изневяра към Запада всеки поглед на Изток. Германия, Франция и други държави от Евросъюза могат да развиват икономически отношения с Китай, а страните от източната част на съюза не бива! При положение, че износът, инвестициите, енергоносителите са от жизнена важност за икономическото събуждане. Особено след като енергопроектът "Набуко" мина в забвение.
Плановете за приватизация на железниците предизвикаха сериозна тревога след работещите в сектора, които излязоха на протест
Премиерът бе упрекнат и във връзка с издръжката на студентите от Република Молдова, която бе съкратена по взаимно договаряне. Отношенията с Молдова станаха напоследък много чувствителни и всяко събитие, свързано с тях, дава повод за "възпаление" на атмосферата между двете румънски ръководни институции. Докато за премиера тези отношения изискват трезв подход и хладен ум, при Бъсеску те преминават в областта на "сантиментите". В румънския печат проникна съобщение, че след приключване на мандата, президентът смятал да поиска молдовско гражданство. По този повод в. "Журналул национал" писа: "Траян Бъсеску прехвърли и прехвърля всяка граница на благоразумие и е готов да стигне извън националния интерес, когато засилва своята агресивност във външната политика".
Очевидно стълкновенията по международните проблеми между президента и премиера няма да стихнат поради различните виждания за националните интереси и пътищата за тяхната защита. Президентът не може да се освободи от самочувствието, че той отговаря главно за външната политика, което доби през изтеклите два мандата.
Съотношение на външнополитическите сили
Съперничеството на международната арена между двете институции има свои корени във вътрешнополитическата обстановка. След поражението на последните парламентарни избори десните и десноцентристки сили в Румъния правят опити за прегрупиране. Управляващата преди Демократическо-либерална партия (ДЛП) се разпадна и загуби влияние. Нейният лидер Василе Блага вече е изпуснал юздите. Тя загуби и покровителството на президента. Правят се сондажи за съюз между двете либерални партии - ДЛП и Националлибералната (НЛП). Председателят на националлибералите Крин Антонеску, въпреки че е съпредседател на Социаллибералния съюз със социалдемократите, няма нищо против този проект.
Част от ръководството на ДЛП са склонни да се присъединят към току-що създадената партия "Народно движение".
Трета тенденция поддържа евродепутатът и опитен политик Теодор Столожан, който държи за единството на партията. Получава се известната формула "орел, рак и щука".
Общественото любопитство сега е насочено към новото политическо отроче на президента. Учредена бе партията "Народно движение" и избран неин временен председател - Еуджен Томак. Тя бе оповестена от своите създатели като "ядро от хора, които не са загубили връзка с реалния живот и правилно анализират положението на румънското общество". По характер се изтъкват като "членове на средната класа, либерални професии, фермери и заети в агротуризма и към диаспората, чувствителна за развитието на Румъния".
Впрочем нейният председател, макар и временен, е роден в Молдова. Бил е ръководител на Лигата на румънските младежи от цял свят и координатор на проекта "Neus to Know", поддържан и издържан от Държавния департамент на САЩ. Такава е част от "обновената десница" в Румъния.
Обстановката в северната ни съседка наподобява в редица моменти положението у нас. След очевидния провал на десницата от първия период на прехода, десните и десноцентристките сили се опитват да се преустроят с новата вътрешна и международна обстановка. Процесът на обединение е сложен и мъчителен, с известно заиграване, поради кризата, наляво. Техни поддръжници в момента са държавни ръководители и в двете страни. Срещу тях стоят лявоцентристки правителства - в Румъния е коалиция между социалдемократи и либерали, а у нас демократична коалиция на партийни и граждански представители. И в двете страни обаче влиятелни финансово-икономически и политически групировки се стремят да се реваншират и насочат събитията към изход от кризата в свой интерес.