АРТ ТЕРАПИЯ
Изкуството има силата да променя животи
Оперната прима Русалина Мочукова води в Старозагорската опера ателиета "Ние сме музиканти" за деца със СОП и поведенчески трудности, както и с изявени артистични интереси
/ брой: 82
Вилиана СЕМЕРДЖИЕВА
"Вярвам, че изкуството има силата да променя животи по много дълбок и необикновен начин, да бъде ключ към един по-добър начин на живот и щастие", споделя оперната прима Русалина Мочукова, солистка на Старозагорската опера. От два месеца тя влиза и в ролята на терапевт и водеща на безплатните арт-терапевтични и развитийни работилници "Ние сме музиканти", чийто домакин и организатор е ДО - Стара Загора. В две поредни години проектът бе популяризиран и високо оценен като финалист в европейската надпревара на Асоциацията на европейските филантропи за опера и балет FEDORA - най-престижната европейска платформа, подкрепяща иновации в оперното и балетното изкуство, за което ДУМА писа.
В арт ателиетата, освен с деца със специални образователни потребности или поведенчески трудности, се работи и с малчугани от различни възрастови групи с потенциални или изявени артистични интереси. Във фоайето на операта е аранжирано цветно и свежо пространство със сцена и подходящи мебели, където се провеждат заниманията. Закупени са и предоставени на децата различни Орф инструменти и аксесоари, необходими за програмата, подготвена и съобразена с потребностите на участниците в отделните групи.
Всички деца са прекрасни, всяко си има различен заряд, развива се и реагира на терапията по свой начин. Това, което мога категорично да кажа с огромно щастие е, че арт терапията има невероятен ефект над всички, споделя удовлетворението си оперната прима, която е майка на двама сина. Някои деца са направили огромен скок за изминалите 2 месеца, при други промяната се усеща по-слабо, но това е много дълъг терапевтичен процес и път, който трябва заедно да извървят. В началото били екзалтирани от толкова много различни инструменти; пробвали ги един след друг и малко по малко с времето всеки си намерил най-любимия. Правят упражнения за дишане, много се забавляват и в същото време работят плодотворно. Всяко упражнение - за дишане или артикулационно, или пък ритмично, се изпълнява на определен вид мелодия. Повечето от децата вече разпознават определената мелодия и започват сами да правят упражненията. Това е силата на музиката, казва г-жа Мочукова.
В момента са сформирани 7 групи - 5 от тях са с деца със СОП, останалите 2 са за момичета и момчета "в норма", като развиваща поведенческа и когнитивна работа. В групите има деца с аутизъм, със Синдром на Даун, със задръжки в развитието. В този вид терапия Русалина Мочукова е свободна в процеса на работа да измисля и подбира изразните средства. Това й дава възможност да се съобразява с темперамента и нуждите на децата, а те имат свободата да творят със свой личен почерк. Основният музикален иструмент е тялото, чрез него учат ритмични техники, свирят и на различни пластинкови инструменти.
Първият месец от работата с децата бил адаптационен - запознали се с инструментите и другите дечица в групата. В самото начало повечето от тях влизали много плахо с майките си, но с течение на времето започнали да имат доврие на преподавателката си и да остават сами. След втория месец децата вече използвали интуитивно музиката като изразно средство на своите емоции, чувства и дори мисли, да се изразяват по собствен начин. Голям напредък и скок се забелязва при децата от аутистичния спектър и тези със Синдром на Даун. Повечето от тях имат много добри музикални и артистични заложби, които тепърва ще развиваме, казва г-жа Мочукова. Заедно с метода Орф-Шулверк тя прилага и логоритмика - част от логопедичната терапия, с която, обединявайки движение, музика и реч, се развиват артикулацията, дишането и фината моторика.
В днешно време има много хора с логопедични проблеми. Според Русалина Мочукова в повечето случаи това се дължи на прекомерното използване на електронни устройства в ранна детска възраст, което се отразява пагубно на езиковото развитие и води до неговото захабяване. А немалка част от малчуганите са с вродени артикулационни нарушения, на които е добре да се обръща внимание своевременно, за да се коригират с адекватна логопедична терапия.
Работата с децата ме изпълва със смисъл
- Госпожо Мочукова, какво Ви дава работата с децата?
- Изпълва ме със смисъл. Толкова съм щастлива, като видя, че някое от дечицата има напредък. И дори само фактът, че те се чувстват щастливи по време на терапията, която като възприятие за тях е забавна игра, ме кара да летя. Чувството на удовлетворение е безмерно, когато можеш да бъдеш полезен, когато виждаш щастливи детски очи. Искам да благодаря на ръководството на операта и най-вече на човека с голямо сърце Огнян Драганов, които създадоха прекрасна среда и условия за децата и благодарение на които тези терапевтични ателиета остават постоянна част от програмата на Държавната опера в Стара Загора. Нашият театър показва безапелационната си социална ангажираност с тази благородна кауза и мисия. Искам да кажа огомно благодаря за помощта и на община Стара Загора, както и на Негово Високопреосвещенство Старозагорския мирополит Киприан, който благослови и направи водосвет на старта на проекта.
Работя с прекрасни асистенти в лицето на Боряна Каниду - невероятен пофесионалист и психолог, и на Нели Димитрова, която е част от оркестъра на операта.
- Подготвяте интерактивен сензорен спектакъл. Какво представлява той?
- Децата със СОП са чувствителни в различни отношения - някои от тях реагират негативно на звуци, други - на светлина, трети нямат ресурс да стоят продължително време на едно място. При сензорния спектакъл озвучаването, осветлението и декорите са подбрани по начин, който щади сетивата на децата. В момента сме в процес на подготовка, в спектакъла ще бъдат включени всички ресурси на операта - ще участват колеги от балета и оркестъра, и от Детската студия "Маргаритки".
РУСАЛИНА МОЧУКОВА е родена в София. През 2003 г. се дипломира като магистър по оперно пеене в НМА "Проф. Панчо Владигеров" в класа на доц. Христина Ангелакова. През 2005 г. печели двугодишна стипендия на името на Николай Гяуров, дадена и лично от Мирела Френи, за специализация в "CUBEC - Centro Universale del Bel Canto" - Vignolla, Италия, в класа на Мирела Френи. На 20-годишна възраст дебютира на сцената на Софийската опера и балет с ролите на Церлина от "Дон Жуан" и Сузана от "Сватбата на Фигаро" на Моцарт. Репертоарът й включва още роли от творби на Белини, Масне, Росини, Бизе, Пучини, Верди, Леонкавало, Й. Щраус и др. Изявява се в театри в Германия, Испания, Швейцария, България, Франция, Aвстрия, Италия, Южна Корея и Япония. Носителка е на специалната награда от конкурса "Opera Mania" във Виена (2006). Финалистка е на конкурса "Stuard Burows" в Кардиф, Уелс (2007). От 2010 г. е постоянен гост-преподавател в "Studio Clang Art" във Виена, Австрия, където води поредица от майсторски класове "Bellcanto Bella Voce" с американската пианистка Чанда ван Дерхард. От 2011 г. е солистка на Старозагорската опера.