Годишната инфлация в България през февруари скочи до 4% – невиждано ниво от декември 2023 г. Това показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Ускоряването на цените идва на фона на усилията на България да се присъедини към еврозоната, а един от критериите е ценовата стабилност. На 19 март "Евростат" ще публикува данни за средногодишния хармонизиран индекс на потребителските цени, който ще покаже дали България се приближава или се отдалечава.
През януари страната се размина с целта с 0,07%, но въпреки това БНБ и Министерството на финансите подписаха писмото, с което заявяват искане към ЕЦБ и Европейската комисия за изготвяне на извънредни конвергентни доклади, които да кажат дали страната отговаря на техническите критерии за присъединяване към еврозоната.
На месечна база (февруари спрямо януари 2025 г.) има забавяне на поскъпването при цените на дребно до 0,6%, а годишното поскъпване на живота е 4%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2,6 %, а средногодишната инфлация за периода март 2024 - февруари 2025 г. спрямо периода март 2023 - февруари 2024 г. е 2,5%, сочи още статистиката.
През февруари 2024 г. месечната инфлация, измерена през индекса на потребителските цени, беше 0,3%, а годишната - 3,3%. По окончателни данни през януари 2025 г. месечната инфлация, измерена през индекса на потребителските цени, е 2% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за януари 2025 г. спрямо януари 2024 г. е 3,8%.
Вече двадесет и първи месец годишната инфлация в България е едноцифрена с тенденция към намаление, сочи справка в НСИ. През юни 2023 г. тя стана едноцифрена (8,7 %) - за първи път от януари 2022 г., когато бе 9,1 на сто. Пикът на инфлацията в страната беше през септември 2022 г., когато на годишна база тя достигна 18,7%.
През февруари 2025 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи: съобщения - с 2,3%; алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 1%; ресторанти и хотели - с 0,9%; развлечения и култура - увеличение с 0,9%; транспорт - с 0,6% По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: облекло и обувки - с 2,1%; жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0,1%.