Блян за метро
След девет месеца подземни влакчета ще возят по 420 000 пътници на ден в София
/ брой: 274
- Карти и билети за проверка, другари, подвиква начумерено строга контрольорка в претъпкан автобус от градския транспорт.
- Първо си оправете транспорта, после ни искайте билети. Докога тези блъсканици, отвръщат възмутени граждани.
- Аз се надявам на метрото, отвръща престаряла жена на видима възраст над 80 години.
Бабата обаче остава само с надеждите си. Защото разговорът не е отпреди 4, а се води преди 24 години и проведен в популярната тогава телевизионна поредица "Дом за нашите деца". През 1987 г. бляновете за метрото са актуални. Актуални са и днес за по-голяма част от столичани. За много от тях да ползват удобния и отдавна съществуващ по света начин за придвижване още е мираж. В момента в неголяма част от столицата може да се използват услугите на метрото, а необлагодетелстваните софиянци тръпнат в очакване, че и в техния квартал ще изникне метростанция. След години на проектиране, обсъждане и промени най-накрая е ясна окончателната генерална схема за развитие на линиите на метрото в София.
Снимки Мариета Томова
Подземен паркинг за гостите на столицата
В момента в експлоатация е въведена основната част от първия диаметър на метрото. Той започва в жк "Обеля" и завършва в "Младост 1". По маршрута има 14 метростанции, а последната е открита през 2009 г. По план след "Мадост 1" линията на метрото се разклонява на два лъча - южен и северен. Северният обхваща 6 станции - от "Младост 3", през "Цариградско шосе", район "Искър" до аерогара София. Южният лъч минава през всички части на "Младост" и завършва на Околовръстния път до бизнес парка.
Разширяването на първия метродиаметър, което включва участъка от "Младост 1" до "Цариградско шосе", е на път да приключи до месеци. През май от общината обещават в експлоатация да са 2,5 км от трасето, за което са изразходвани 80 млн. евро. През април ще бъдат направени първите изпитания на трасето.
Най-мащабната част от строежа на това разширение е буферният паркинг, който ще бъде на на две нива под булаварда. Паркингът е с разгъната площ от 35 дка и има места за 1500 автомобила. Идеята за местоположението на тази метростанция е идващите от страната гости да оставят там колите си и да продължават с метрото. Така щял да се облекчи тежкият трафик в София. Лошата новина за най-близко живеещите - хората от жк "Дружба 2" е, че засега не се предвижда те да имат специално изграден път за достъп до метростанцията на булеварда. Сега съществуващите пешеходни маршрути до бул. "Цариградско шосе" са обиколни и неудобни за изкачване на възвишенията в района и на практика метростанцията няма да може да се използва от дружбенци. На тях им остава да чакат още почти три години, когато трябва да стане готова следващата метростанция между улиците "Проф. Цветан Лазаров" и "Димитър Списаревски". По първоначален план се предвижда работата по това трасе да започне още следващата година, а до края на 2014 г. да бъде готова не само тази станция, но и целият маршрут от северния лъч на първия метродиаметър до аерогарата, разказа за ДУМА шефът на общинското дружество "Метрополитен" Стоян Братоев.
От "Обеля" до бул. "Черни връх" за минути
През август следващата година ударно ще бъде пуснат и целият втори диаметър на подземната железница, обещават от общината. Цялото трасе е от 11 км и започва от жк "Обеля", преминава през Централна гара и завършва до бул. "Черни връх". Според Стоян Братоев 80 на сто от работата по този участък е приключила, релсовият път също е изграден на около 80%. Не са готови само конструкциите на 4 метростанции. Довършителните дейности в 6 гари ще приключат през януари, а през юли се предвижда да са изпитанията по маршрута.
Проектът за строителството на осмата метростанция от втория метродиаметър в София бе променян четири пъти заради археологическите открития от град Сердика, напомниха от "Метрополитен". Заради разкриването на богат пласт на археологически находки бе решено там да не се прави планираният подземен паркинг. През 2010 г. във фейсбук дори бе създадена група, апелираща да се спасят археологическите находки, намерени при строителството на метрото.
По втория диаметър ще има 11 подземни метростанции. Първата е "Ломско шосе", а средващите са "Бели Дунав", "Надежда", "Хан Кубрат", "Банишора", Централна гара, Лъвов мост, площад "Света Неделя", НДК, "Свети Наум" и "Джеймс Баучър". За новооткритите трасета са закупени 18 нови влакчета. Така в края на следващата година цялото метро - новооткритото второ трасе и разширението на първия диаметър, трябва да обслужва дневно по над 420 хил. пътници.
8 км железница над земята
15-километровото трасе на третия метродиаметър все още е в сферата на далечните бъдещи намерения. В най-добрия случай столичани ще могат да стигнат от жк "Обеля" до кв. "Левски" без да преминават през задръстванията през 2018-2019 г. Реализацията на трасето по първоначални планове ще струва 720 млн. евро и ще започне вероятно през 2014 г.
Каква част от метрото да бъде подземна и къде да бъдат станциите, бяха най-обсъжданите теми, които предизвикаха обществен отзвук през последните месеци. Много столичани изразиха категоричното си несъгласие част от метрото да е надземно, други пък настояваха станциите да са по-близко до домовете им. Разработените от общината варианти бяха представени за запознаване във всички общини по маршрута на бъдещото метро, а предложенията на столичани се чуха на голямо обществено обсъждане преди два месеца. Последната дума бе на експертен съвет, който реши да направи корекции в краищата на трасето. "Имаше както разумни, така и много неприемливи идеи, като например от "Овча купел" да има отклонение до "Суходол" или връзка с "Люлин". Никой няма да позволи 3 км метро през полето", коментира Стоян Братоев.
Така генералният план на метрото предвижда трети диаметър да е дълъг 15 километра, от които половината са подземни, а останалите са открити. Подземната част ще минава под центъра на столицата, като 9 от 18-те метростанции ще бъдат също под земята.
По проект ще бъде изградено ново депо за нощуване и ремонт на влакчетата, тъй като това в "Обеля" изчерпва капацитета си. Депото ще бъде след кв. "Левски" на терен, където е предвиден нов национален стадион. То ще бъде подземно и ще се разположи под бъдещите тренировъчни игрища.
В най-далечно бъдеще планът на общината е диаметрите да имат отклонения към кварталите "Слатина", "Илиянци", към Околовръстното шосе, Студентски град и така всичките линии да имат хиксобразна форма. Засега обаче бързият преход през всички части на София остава в сферата на мечтите.