28 Август 2024сряда00:41 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Страданието като капитал

/ брой: 52

автор:Светлана Панчева

visibility 2172



* Фантомна е болката, която преживяваме от всяка осъзната липса. А най-силно боли от липсата на страданието, което до вчера е било там. Вероятно, защото така и не намираме с какво да го заменим, смята авторката Елена Алексиева
* В тази пиеса чудото се прокрадва с невероятна крехкост и в неподозирана близост. То подрежда хора и събития в специфичен ред около себе си, допълва режисьорката Възкресия Вихърова


Една с нищо незабележима жена загубва ръцете си при трудова злополука. Докато се опитва да се пребори с травмата и търси някаква опора и смисъл на живота си, изпълнен със страдание, започва да рисува, като държи четката с уста и сътворява загадъчни абстрактни картини. Вечно търсещите сензации медии лакомо "налапват" историята и я надуват като шарен балон. Жената става известна публична личност, от което страданието й не намалява, а проблемите се умножават, почитателите я засипват с писма, всякакви "доброжелатели" се опитват да я използват, да я обсебят, да я превърнат в нещо друго, да трансформират страданието в капитал.
В пиесата на Елена Алексиева "Фантомна болка" липсващите крайници на героинята са само повод за изследване на проблема и усещането за загуба - загуба на вярата в себе си, загуба на вътрешната същност, загуба на смисъла и ориентирите в живота. А също и на въпроса възможно ли е човек наистина да си върне онова, което веднъж вече е загубил и на каква цена? В спектакъла на Възкресия Вихърова, осъществен на сцената на Театър 199, загубите изпълват пространството много повече от реалните неща, които в сценографското решение на Зарко Узунов са прозрачни стени, мрачни подвижни сенки, черно-бели размазани образи. Героинята на Йорданка Стефанова живее живот, построен и разпределен между липси и отсъствия. А самата тя е като копие на известния автопортрет на страдащата и творяща художничка Фрида Кало. Само че тази жена без ръце е по-скоро учудена и объркана от своето страдание и не иска да го преодолее поне на повърхностно ниво. Преодолява го и го опитомява чрез рисуването, а сетне и чрез противопоставянето си на измисления й живот и измисленото й творчество.
В този спектакъл Йорданка Стефанова наистина е блестяща в контрастното си поведение, в невероятната си сценична енергия, в умението да превръща истината в абсурд и абсурда в истина. Защото чудото, случило се с нейната героиня, чиито ръце израстват отново, е и абсурд, и истина. Истината е, че страданието не може да се превърне в капитал, а абсурдът, че понякога липсата е по-продуктивна от наличността. В абсурдно-реалната действителност на това представление са замесени още и актьорите Стоян Алексиев, Петя Силянова, Михаил Милчев и Николай Марков, а също и композиторът Петър Дундаков, режисьорът на мултимедия и видео Смилен Савов и хореографката Анна Пампулова.


Йорданка Стефанова в ролята на Жената без ръце

Йорданка Стефанова и Петя Силянова в сцена от спектакъла

Меценати, творци и лекари - Михаил Милчев, Йорданка Стефанова и Стоян Алексиев

Страданието като терапия - Йорданка Стефанова в сцена от спектакъла
Симки Стилиян Гаджев

Тазгодишното вино ще е по-хубаво, но по-скъпо

автор:Дума

visibility 428

/ брой: 163

Цените по морето падат с 20%, сезонът продължава до октомври

автор:Дума

visibility 379

/ брой: 163

Кафето в Гърция рязко поскъпва

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 163

Производството на сладолед у нас намаля драстично

автор:Дума

visibility 324

/ брой: 163

Гърция подготвила нови социални мерки

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 163

„Таймс“: Русия е близо до победа в Донбас

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 163

Париж удължи ареста на Дуров

автор:Дума

visibility 402

/ брой: 163

Преговорите за Газа вървят към провал

автор:Дума

visibility 489

/ брой: 163

"Пенчо бре чети..."

автор:Барбара Пейчинова

visibility 488

/ брой: 163

Размиване на отговорности

visibility 405

/ брой: 163

Потресаващо мълчание

visibility 397

/ брой: 163

Ще отпаднат ли "малките матури" след 4-и и 10-ти клас

автор:Дума

visibility 407

/ брой: 163

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ