Сцена
Разходка около Канала
Вечна класика и лудницата като метафора на света
/ брой: 222
В началото на сезона въображаемата разходка около двата бряга на Канала ще ни срещне с театралната версия на вечната класика "Анна Каренина" в театър "София", поставена от Николай Поляков и с пиесата на Христо Бойчев "Болница накрай света" в Малък градски театър "Зад канала", постановка на босненския режисьор Дино Мустафич. Много е писано и казано за "Анна Каренина" на Лев Толстой. От дълбока семейна драма до народна метафизична сага; от енциклопедия на руския живот до първия роман на символизма; а руският писател, есеист и изкуствовед Дмитрий Биков съвсем не е единственият, който го нарича политически роман, казва режисьорът Николай Поляков, който за първи път на българска театрална сцена прави драматизация на прочутата творба. Моята театрална задача е далеч по-скромна. С актьорите искаме да разкажем историята на едни хора, които "не могат да се шегуват със сърдечните работи", по думите на един от героите. Лични, сърдечни работи, случващи се обаче пред очите на безмилостното общество. Една груба и жестока сила, сила неясна, маскирана и потайна, която безцеремонно управлява живота им. Обществото присъства със страховита роля в съдбата на участващите в любовния роман. Една от героините казва на Ана: "Ти наруши не закона, ти наруши правилата". А обществото не прощава нарушаване на правилата. Антагонизмът между закона и морала е извечен, той няма решение. Но тук става въпрос за самообградило се висше общество, за една привилегирована каста и за едни мръсни правила, които трябва да бъдат спазвани. Това са обвиненията към Анна. Това са законите на едно престъпно общество, добавя той. Актрисата Мила Банчева е изборът на режисьора за ролята на Анна Каренина, а на сцената нейни партньори са Ириней Константинов в ролята на граф Алексей Каренин, Антон Григоров като Вронски и още Мартин Гяуров, Юлиян Рачков, Симона Халачева, Йорданка Любенова, Михаил Милчев, Лора Мутишева, Силвия Петкова, Юли Малинов, Милена Живкова. Сценографията и костюмите са дело на Марина Райчинова, а оригиналната музика е в изпълнение на Христо Йоцов с участието на Белослава - вокал, и Михаил Йосифов - флюгелхорн. Хореограф на постановката е Анна Пампулова.
На отсрещния бряг в Малък градски театър "Зад канала" за начало на сезона са избрали поставяната във всички български театри, освен в София, и във всички страни на Източна Европа или общо около 10-15 държави, пиеса на Христо Бойчев "Болница накрай света". В сериозната драма всеки герой е носител на философска мисия. Каква е философията в тази пиеса?, пита авторът и отговаря: Надеждата крепи човека, казват. Надеждата най-често е илюзия, но ако кажем, че илюзията крепи човека, би звучало доста тъжно. Моите герои, както и всички ние, живеят с илюзията за щастливо бъдеще. Освен Уилям, чиято мисия е да ги отведе в оня красив свят. А режисьорът Дино Мустафич открива в пиесата както своеобразната и съвсем не тъжна (защото това все пак е комедия) метафора на лудницата, така и вярата, че чрез този трагикомичен разказ, зрителите ще могат да усетят как животът може да бъде и хубав, докато мечтаем, и как може да стане трагичен, когато влезем в разцеплението между реалността и съня. На границата между лудница и надеждата, въображаемото и истинското в този спектакъл живеят актьорите Филип Аврамов, Иван Петрушинов, Александър Дойнов, Пенко Господинов, Стоян Младенов, Албена Михова, Жени Александрова-Лечева, Кирил Недков и Калоян Стойчев. Сценичната среда и костюмите е направила Петя Стойкова, музиката е на Асен Аврамов, а хореографията на Мариана Крънчева.
Мила Банчева в ролята на Анна Каренина и Антон Григоров в ролята на Вронски
Сцена от постановката на Николай Поляков "Анна Каренина"
Александър Дойнов и Албена Михова в сцена от "Болница накрай света"
Иван Петрушинов, Александър Дойнов, Филип Аврамов, Стоян Младенов и Пенко Господинов в спектакъла на Дино
Сцена от "Болница накрай света"
Снимки Велина Кокалова