Акцент
Да познаваш здравето си
Как да проверим здравното си досие в НЗОК?
/ брой: 166
Аида ПАНИКЯН
Право на всеки е да знае кой лекар, кога и за какво го е преглеждал, какви направления му е давал, какви изследвания са назначавани и други подобни неща. Иначе казано - да има достъп до здравното си досие. Години наред българинът се оплакваше, че няма достъп до подобна информация. Със създаването на такава система не спря да се самохвали последното правителство на ГЕРБ.
Да, от около година и половина работи Националната здравно-информационна система. Достъп до нея имат всички български граждани, независимо дали са здравноосигурени или не. Но достъп се осъществява с квалифициран електронен подпис (КЕП), като за него се плаща известна сума при първоначална заявка, както и годишна такса за поддръжка. За някои тези суми са символични, за други - не съвсем.
Има и друг начин за напълно безплатна проверка на здравния статус. Това е персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК. Тя е предназначена за българските граждани, които са здравноосигурени, дори и когато техните здравноосигурителни права са прекъснати към момента. И това е нормално, защото касата плаща само за хора, които са внасяли здравни осигуровки.
ПИС съхранява информация за избор на личен лекар на всеки гражданин от 2000 г. до момента, както и за извършените и отчетени медицински дейности за здравноосигурения от личния лекар, лекарите специалисти, болниците, лабораториите, аптеките (за лекарства, плащани изцяло или частично от НЗОК) от 2009 г. досега.
Достъпът до системата става по три начина - чрез персонален идентификационен код (ПИК) от НАП, чрез цифров сертификат и чрез уникален код за достъп (УКД).
Уникалният код за достъп
УКД се издава от всяка от 28-те РЗОК в страната срещу документ за самоличност в рамките на минути. Същият УКД служи за достъп и до личните данни на хората, за които притежателят му е направил избор на личен лекар (деца до 18 г., хора, на които е настойник или попечител, и др.). Достъп до здравната информация за детето има само единият родител - този, който е направил избор на личен лекар. След навършване на 18 г. децата могат да получат личен УКД, тъй като достъпът на родителите до техните лични данни в ПИС се прекратява.
От 2013 г. до 22 август тази година са издадени 114 741 УКД, заявиха от НЗОК в отговор на въпрос от ДУМА. Само тази година са издадени 2346 кода.
Достъп с ПИК от НАП
Това също е много лесен начин, тъй като самият ПИК се издава от НАП безплатно и в кратък срок.
Още в началната страница на сайта на НЗОК е указано (фиг. 1) къде здравноосигуреният може да прегледа пациентското си досие.
След кликване на съответното място се отваря страница за избор на начина на достъп. Когато се избере с ПИК на НАП, системата отвежда към страница на НАП (фиг. 2). С въвеждането на ПИК и ЕГН вече се отваря цялата информация за пациента. В профила му, освен трите имена и ЕГН, може да бъдат въведени (или редактирани от здравноосигурения) данни за телефонен номер, имейл адрес, лица за контакт, както и адрес за кореспонденция (фиг. 3).
Пациентската информация има няколко подраздела, като там е включена и информацията за личния лекар. С отварянето на всяка от частите може лесно да се види кога и какви изследвания са правени, какви хоспитализации и за какво, какви имунизации по Националния имунизационен календар (не е включена тази срещу КОВИД-19), какви медицински процедури, дали и за какво пациентът е диспансеризиран, има ли импланти. Тук е включена и информацията за получената дентална помощ, за която касата плаща.
От юни 2020 г. НЗОК има и
мобилно приложение
То дава възможност за бърз и лесен достъп до институционална информация, чрез специални нотификационни съобщения на телефона на всеки, който го е инсталирал. Чрез рубрика "Обратна връзка" на приложението здравноосигурените могат да изразяват мнението си за получените от тях здравни услуги в извънболничната, болничната и денталната помощ, както и в аптеките. Приложението е удобно за ползване и не ангажира потребителите със споделяне на лични данни или данни за лечебното заведение, към което са се обърнали за преглед, изследвания, лечение и т.н.
Всички посочени начини за достъп до здравното досие дават възможност на здравноосигурените чрез проверка на здравното си досие да упражнят правото си да контролират как се харчат парите от вноските им. При всяко установено несъответствие между написаното в досието и реално получената медицинска помощ, здравноосигуреният може да сигнализира НЗОК или РЗОК.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.