17 Ноември 2025понеделник18:51 ч.

На фокус

Отстрелването на неудобни автори започна

ПолитНЕкоректният Милен Русков - талантлив творец извън техния контрол

/ брой: 205

visibility 925

Васил Жечев

Случаят с Милен Русков е показателен! Всъщност, на Русков му се "разминава" от много време насам, и то не само защото е талантлив, а това, знаем, трудно се прощава, а понеже поминува с преводи. Половин година превежда, а другата половин година пише авторски произведения, живеейки скромно с парите от "копаенето" на преводаческата нива. 
Имаше едно интервю от преди години, потърсете го и ще видите за какво става дума. Той е един от малкото в тази гилдия, който не е реално в тая гилдия, не получава субсидии, не се мъкне по събития на фондация "Елизабет Костова", не е стипендиант, не ходи на уъркшопите им, в които те моделират и стилистично, а и идеологически младите литературни и поетични таланти на България. Цялата литературна сцена днес е пропита с мултиплицирани възпитаници на въпросната фондация и това всеки го знае!
След като през деветдесетте години Център на изкуство "Сорос", или там, както се казваше навремето, започна първо да моделира националната сцена и авторите от художественото и пластичното изкуство, привнасяйки модели на съвременното западно изкуство, оперирайки го обаче от социалния ни контекст и критично мислене към новата политическо-икономическа реалност. Трябваше просто да уловят рефлекса на артиста, който дири препитание, да подменят държавата като източник на ресурси и същевременно ментор на идеологическата и стилистична посока и готово. 
Поколения наред след това бяха възпитани в неолибералните догми, изразени с политкоректния език на т.нар. Отворено общество. След като канализираха този тип изкуство, създадоха фондация, която да се захване и с литературата. Започнаха с най-реакционните творци - художниците или артистите, както стана модерно тогава да се титулуват, визуалните артисти, понеже те могат да нарисуват картина много бързо, или да направят пърформанс или акция, видеоарт произведение и да повлияят на общественото мнение, оставяйки за сега, за онзи момент имам предвид, пишещите хора на спокойствие. 
След което дадоха тласък на съвременното изкуство, пренасочвайки го в самодостатъчно, пъпосъзерцателно, индеферентно към политическите процеси и лишено от емпатия към собствения си народ русло, а и вярно на геополитическата прозападна линия изкуство, създавайки и фондация "Елизабет Костова", като буквално хора от Отворено общество оглавиха новата организация. Да не им казвам имената сега, че са ми все още във френдлистата!
Та оттам тръгна всичко, оттам и се даде тласък на явлението Георги Господинов, чийто постмодернистичен първи роман "Естествен роман" четох в края на деветдесетте и началото на новия Милениум с голям кеф, защото към онзи момент ми импонираше на цялата постмодерна културна визия. Млад формалист художник, който се храни през очите и се опитва да сглоби сложни концепции, с които да кандидатства и участва в изложби с неговите видеоарт филми - какво да очакваш от литературните му вкусове?! 
След това нещата обаче с даровития иначе Георги Господинов бяха доведени от неговите институциализирани меценати в посока, която тръгна да обслужва изцяло тезата "Сега е супер, преди беше много лошо, не критикувайте днешното, да не се върне старото", изцеждайки таланта му за "укрепване на демокрацията у нас", а и за успиване на обществото, което от ден на ден все повече обедняваше. Просто го гепнаха, както гепнаха художниците и го вкараха в машината за производство на демокрация.
И така не само той, част от литературните труженици също бяха подхванати от фондацията. Нахраниха старите, подмазаха им се, показаха ги тук-таме, за да се почувстват оценени и валидирани, като преляха от авторитета им към новата институция, а после прибраха в кошарата младите. От там нататък ние нямаме литературна критика на времето извън позволеното клише, за което споменах. 
Русков обаче си позволяваше не само да пише, без да се храни от тяхната трапеза, но и епико-метафорично, ползвайки именно исторически метафори, да прави синтез и критика на съвремието ни. "Възвишение" си е точно такова произведение и там има безпощадни бичувания на днешния подъл либерален свят, в който ни насадиха. Направо си е политНЕкоректен и за тази му волност от тогава наистина му вдигнаха сериозно мерника. 

Творец извън техния контрол, представяте ли си, който е талантлив; интелигентен; осъзнава достойнствата си; четен, не на последно място; и който не се подчинява на конюнктурата?! Това е ужас за цялото либерално крило и за възпитаниците му, които полудяват от това, че някой може да запази достойнство и да създава без да иска от тяхната маса. 
Онова интервю преди години, в което той беше обяснил за този целия механизъм, те го покриха. Направиха се на ударени, защото, ако беше тръгнал спорът по същество, те щяха да загубят. По тая причина взеха да го следят, за да видят дали няма да каже нещо, за което да се заядат. И то да се заядат за нещо, което в реалността на медийния климат, на публичната среда, която за тия години те истеризираха с пещерния антикомунизъм, дето на всички нормални ни е писнал, прави вече впечатление. 
Обаче как се промениха нещата, а, как те ги промениха?! Такова усърдие, с което да смениш целия бекграунд, да го наситиш с агресия, та в тази среда подобни разсъждения, каквито Русков поднася, да изглеждат крайни, въпреки че са аргументирани и напълно логични? 
М, как ви се струва?!
Това е такава загуба на ментален суверинитет за обществото, такава плашеща парализа на умовете на нацията, че... 
И то от хора като Дайнов, който някога по същия начин е громил колегите си в института за липса на идеологическа и комунистическа вярна на Партията линия, днес критикуват автора по същия начин, но в новия геополитически ключ.
- Русков трябва да бъде канселиран - крещи Женята Дайнов!
Да бъде забранен в общността, да бъде превърнат в токсичен автор, който е путинист и копейка, та да престанат да го четат хипстърите, влияейки им в посока, която не е "правилна"! 
Отстрелването на неудобни автори започна! Не знам дали няма Дайнов да организира едно аутодафе направо, показвайки на младите надежди кое трябва да четат и кое не. 
Кое е вредно! 
Това е...
Пълна подкрепа за Милен Русков от мен!

Фейсбук

*Заглавията са на редакцията

КЗП проверява паркирането в София

автор:Дума

visibility 1007

/ брой: 215

478 души са загинали при катастрофи през 2024 година

автор:Дума

visibility 1211

/ брой: 215

Борислав Гуцанов настоя за предвидимост за кадрите за бизнеса

автор:Дума

visibility 1065

/ брой: 215

Повишаването на доходите на най-бедните е изключително важно

автор:Дума

visibility 1050

/ брой: 215

До 20 хил. лева за саниране на еднофамилни къщи

автор:Дума

visibility 1185

/ брой: 215

Сменят формулата на законната лихва за просрочени дългове

автор:Дума

visibility 905

/ брой: 215

Цените на жилищата ще забавят ръста след 2026 г.

автор:Дума

visibility 1173

/ брой: 215

РСМ разследва ненужни сърдечни операции

автор:Дума

visibility 1072

/ брой: 215

Протести на лекари и учители в Испания

автор:Дума

visibility 967

/ брой: 215

Агенция вдигна жълт картон на канцлера Мерц

автор:Дума

visibility 1104

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 1002

/ брой: 215

Извратено

автор:Дума

visibility 905

/ брой: 215

Европа застрашава газовата си сигурност

visibility 990

/ брой: 215

Горим "еретика", за да се почувстваме чисти

visibility 1052

/ брой: 215

Какво ще се случва с пазарите след влизането ни в еврозоната?

visibility 1168

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ