10 Ноември 2025понеделник16:33 ч.

Акценти

Старите коли - аут от центъра на София

От 1 декември затягат още мерките срещу бензинови автомобили отпреди 1998-а и дизелови отпреди 2007 година

/ брой: 207

visibility 16930

Радослав Славчев,
Факти БГ


София, градът, който често диша тежко под мъглата от фини прахови частици, предприема решителна стъпка в битката за по-чист въздух. От 1 декември 2025 година влизат в сила значително по-строги ограничения в нискоемисионните зони на града, които несъмнено ще разтърсят ежедневието на хиляди автомобилисти.

„Малкият ринг“ - вече недостъпен за най-старите

Ако вашият автомобил попада в Първа (I) или Втора (II) екологична група, имате причина да се притеснявате, ако често пътувате в сърцето на столицата. В периода от 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г. - трите най-мрачни и студени месеца - тези автомобили ще бъдат с пълна забрана за навлизане в т.нар. първи градски ринг.
Говорим за зоната, заключена между булевардите: „Опълченска“, „Васил Левски“, „Скобелев“ и „Патриарх Евтимий“. Истината е, че именно тези "ветерани" на пътя, чиито катализатори или липсата им често са само формално проверени на годишния технически преглед (ГТП), са сред основните замърсители, особено през зимата. Време е държавата да затегне контрола върху техническата изправност, защото в момента сме свидетели на твърде много очевадно неизправни превозни средства, които някак успяват да минат ГТП.

Разширяване на забраната: Първа група излиза от широкия център

Успоредно с „Малкия ринг“, Първа еко група получава забрана и за навлизане във Втория градски ринг - по-широкия център.
Тази разширена зона включва булевардите: „Константин Величков“, „Сливница“ и „Ситняково“ (като границата се простира до улица „Сребърна“). Ограничението важи отново за същия тримесечен период - 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г.
Ако се чудите как ще бъдат контролирани тези забрани - отговорът е с автоматизирано видеонаблюдение. Камерите вече следят всяко навлизане и няма да има място за заобикаляне на правилата.

Има ли изключения?

Да, разумът е надделял поне за някои групи граждани. От правилото са изключени: 
- собственици на автомобили с постоянен адрес в самата зона, които притежават валиден стикер за платено паркиране;
- хората с увреждания, притежаващи преференциална карта за паркиране, издадена от която и да е българска община.

Работи ли мярката? Статистиката говори

Действията на Столичната община не са просто прищявка, а част от европейска тенденция. Нискоемисионните зони са признати в цяла Европа като един от най-ефективните инструменти за справяне със замърсяването. Именно те директно влияят върху емисиите на фини прахови частици (ФПЧ 2,5, ФПЧ10) и азотен диоксид (NO2), които са сред основните причинители на респираторни и сърдечносъдови заболявания.
Има ли резултат? Категорично да! След въвеждането на малката зона през изминалата зима Столична община отчита 25% подобрение в качеството на въздуха през първия месец и 10% общо подобрение за целия тримесечен период.

Поглед към бъдещето: какво предстои?

София няма да спре дотук. Докато в Европа вече има близо 400 такива зони и се очаква те да надхвърлят 500 до края на 2025 г., България догонва. Следващата голяма промяна е насрочена за 1 декември 2027 г., когато към забраната за навлизане в „Големия ринг“ (Втория) ще се присъедини и Втора еко група - тогава ограниченията ще станат още по-сериозни.


Европа ще преразгледа забраната

Европа ще преразглежда забраната на бензинови и дизелови автомобили, която трябва да влезе в сила през 2035 г. Това обяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в писмо до лидерите на 27-те страни от ЕС преди срещата на върха, състояла се на 23 октомври.
„След последния стратегически диалог реших да ускоря преразглеждането на Регламента за емисиите на CO2 за автомобили и микробуси до края на годината. При подготовката за преразглеждането оценяваме ролята на горивата с нулеви и ниски емисии в прехода към автомобилен транспорт с нулеви емисии след 2030 г., като това включва електронните горива, както и усъвършенствани биогорива", се казва в позицията на Фон дер Лайен, предава "Аутомедия".
Тъй като до края на годината остават около 2 месеца, Европейската комисия ще трябва да координира дискусиите между държавите членки. Част от тях винаги са настоявали за по-голяма гъвкавост и технологичен неутралитет, докато от друга страна, има държави като скандинавските страни, Испания и Португалия, които не са склонни забраната да бъде преразгледана.
Много производители вече са се отказали от плана за производство само на електрически автомобили до края на десетилетието, като при някои от тях обратът в намеренията е много рязък. Porsche, например, обяви пристигането на нов SUV с термични двигатели, въпреки че този модел е разработван като електромобил. Alfa Romeo, на свой ред, отложи представянето на ново Stelvio, тъй като то също беше планирано като електромобил.
Очаква се, че Европа ще отвори вратата за технологична неутралност, като същевременно запази предпочитание към електричеството, създавайки устойчива европейска система (особено икономически, от страна на индустрията и потребителите), която може да се конкурира с китайските производители. Част от нея ще бъдат малки електрически автомобили в стила на японските кей-карс, като те ще бъдат разработени и произведени изцяло в Европа. Такъв може да бъде показаният неотдавна Dacia Hipster.


Какво ще случи с ДВГ в Европа след 2035 г.?

Вече е известно, че от 2035 г. производството и продажбите на нови автомобили с ДВГ в ЕС ще бъдат забранени. Какво обаче ще се случи със съществуващите вече дизелови и бензинови превозни средства, които ще продължат да се използват?
За първи път след дискусиите за прекратяване на използването на двигатели с вътрешно горене в ЕС се обсъжда конкретна дата за пълна забрана на изкопаемите горива и тя е 2045 г., съобщава AutoBild, като се позовава на документ за позицията на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).
На седма страница в този документ е написано, че „в интерес на опазването на климата изкопаемите горива вече не трябва да се продават на германските бензиностанции от 2045 г.“ По този начин Асоциацията иска да стимулира продажбите на чисти горива като HVO (базирани на растително масло) и електронни горива (e-fuels), като определя фиксирана дата за постепенното премахване на изкопаемите горива.
Въвежда се категорията „Само електронно гориво“, която се предвижда да бъде интегрирана в регламента за максималната цена на автомобилния парк. Мнозина обаче не се наясно каква е тази кола, която работи само с „електронно гориво“. Както и как ще се забрани на такава кола да използва петролно гориво.
Предполага се, че автомобилите сами ще могат да разпознават вида гориво, което се налива в тях, и ако са пълни със „стар“ бензин или дизелово гориво, те просто няма да запалят. Този клас автомобили могат да бъдат сертифицирани след 2035 г.
Електронните горива се считат за почти неутрални по отношение на климата и щадящи околната среда при определени производствени условия. Производителите им обаче все още не са се научили как да правят евтино електронно гориво и то може да стане наистина „златно“ за собствениците на автомобили.

Аутомедия

БЕХ може да придобие "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 807

/ брой: 210

Фармацевтите плашат с протест заради нови правила

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 210

Президентът дава стипендии на 23 ученици и студенти

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 210

Местната власт взема решения в ущърб на обществения интерес

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 210

Милионерите у нас са се увеличили с 402 за година

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Шефът на МВФ подкрепи бюджет 2026

автор:Дума

visibility 1041

/ брой: 210

Обявиха таксите при личен фалит

автор:Дума

visibility 899

/ брой: 210

Започна ремонтът на култовия хотел "България"

автор:Дума

visibility 591

/ брой: 210

Хиляди португалци излязоха на протест

автор:Дума

visibility 733

/ брой: 210

Белгия поема към всеобща военна служба

автор:Дума

visibility 877

/ брой: 210

Франция осъди ударите на САЩ на Карибите

автор:Дума

visibility 1020

/ брой: 210

Влюбен в България

visibility 769

/ брой: 210

Да ни видят майкини по телевизията...

visibility 839

/ брой: 210

Истинските причини

visibility 792

/ брой: 210

Философия на българското политическо лицемерие

visibility 497

/ брой: 210

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ