12 Декември 2025петък14:31 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Анализ

Какво да правим с транспорта в София?

Няколко конкретни идеи за подобряване на положението на шофьорите и ситуацията в ЦГМ

/ брой: 105

автор:Ваня Григорова

visibility 5461

Неизплатени задължения от държавния бюджет и Столична община, кадруване чрез раздуване на администрация в „Метрополитен“ ЕАД, неглижиране на автобуси и служители в „Столичен автотранспорт“ ЕАД - това е продължаващият път, по който се обезсилват общинските дружества, което създава предпоставки в рамките на две години част от тях да бъдат концесионирани. Това показва прегледът на бизнес плановете и финансовите отчети на четирите транспортни дружества в София.
ЦГМ не е изплатил 36 млн. лв. на транспортните дружества, защото не е получил средствата от държавния бюджет и Столична община. 

Компенсациите за намалените цени 

на превозни документи за 2024 г. са изплатени на 99%, но остават около 2 млн. лв., които няма да бъдат получени от държавния бюджет. За шестмесечието на 2025 г. около 30 млн. няма да бъдат изплатени от държавния бюджет на ЦГМ за компенсации, тъй като лимитът вече е надскочен, а центърът няма право да спре да предоставя безплатни и преференциални карти на деца и пенсионери, и съответно тези средства няма да стигнат до транспортните дружества. 5 млн. лв. не са изплатени от Столична община към ЦГМ за контрол на паркирането, който се осъществява от центъра по силата на сключен договор с общината. Когато не плащаш на касичката, как тя да разплаща на авто-, електротранспорта и метрото?
Метрополитен - самоназначилият се за изп.-директор Найденов планира щатът да стане 2150 души, към момента са 2042. В отговор на мой въпрос на балансова комисия, господинът заяви, че 20-25 от тях ще са новоназначени машинисти. Останалите 75-80 човека за какво? Администрация. Има нужда от още един юрист и няма никакъв проблем да се назначи по още един човек по отделите, гласеше отговорът. Факт е, че има нужда от допълнителни кадри. Но, по думите на Найденов, сега администрацията наброява 51 човека, а той планира 

тя да се увеличи със 150% 

Същевременно има данни за започнали съкращения в отдели, които и понастоящем имат нужда от допълнителни служители.
Автотранспорт - 102 превозни средства са извън експлоатация. Регистрира се продължаващ отлив на работници, като към края на 2024 г. недостигат около 300 шофьори. Какви са причините за напускане, според ръководството? Защо най-много напускат от гараж "Земляне"? Изпълнителният директор Стилян Манолов заяви, че именно в този гараж служителите си взимали най-много болнични, затова си тръгват. Няма никаква логика в това обаче. Ако служителите скатават с болнични и това не се санкционира, защо не си стоят там и да си получават болничните, а напускат доброволно? До мен стигна информация за новоназначен преди няколко месеца ръководен кадър в гараж "Земляне", който демонстрира феодално отношение към служителите. Затова напускат както шофьори, така и сервизни работници. За сметка на това назначават работници от трети държави - 30 човека до септември 2025 г., но ще правят „голяма поръчка за внос на работници“ наесен.
Електротранспорт - дефицитът на водачи в дружеството е намалял с 50-60. Но 

оставащият дефицит на водачи в трамваите 

е 61, в тролейбуси и електробуси - 50. По-големият проблем там обаче е с другите категории персонал - необходими са 104 общо, сред тях ел. техници, автомонтьори и пр. Това е дружеството, което изглежда най-стабилно. Но съществува риск настоящият изп.-директор Ганчев да бъде сменен по подобие на проф. Братоев в „Метрополитен“. За да тръгне и това дружество по пътя към фалита по подобие на автотранспорта.

Решение ли е концесията? 

Ще си отговорим, ако погледнем какво се случва в Пловдив, където всички линии се управляват от частни компании. А пловдивчани чакат часове, за да мине някой автобус. В същото време в частните фирми нямаме никаква представа какви са нивата на възнагражденията на служителите, изплаща ли им се извънреден труд, има ли експлоатация. Защото там синдикати няма. София си мечтае да стане като Виена, а се доближава до Пловдив. А бизнес плановете на някои кръгове извън Столична община се заключават в това да източат няколкостотин хиляди или няколко милиона лева през обществени поръчки и да назначат любовниците си в администрация, на бюро.
За да спре разпадът:
-    Столична община следва да изплаща навреме дължимото към Центъра за градска мобилност;
-    компенсациите за преференциални карти да се изплащат своевременно от държавния бюджет;
-    заделените 15 млн. лв. инцидентно да бъдат заложени в субсидията, която ежегодно се изплаща от националния бюджет към Столична община за транспорт. Защото и в момента, дори с тези допълнителни средства, общината субсидира градския транспорт с по-висока сума от държавата;
-    проф. Братоев да се върне в „Метрополитен“ до провеждане на конкурс, а удобните в ръководството на дружеството да намерят друго поприще, на което евентуално биха били полезни за обществото;
-    изп.-директор на „Столичен електротранспорт“ Евгений Ганчев да има възможност да продължи укрепването на дружеството, тъй като е един от най-големите професионалисти в сектора, който по сложност на системите се родее с метрото;
-    „Столичен автотранспорт“ да получи достатъчно финансови средства, за да обнови превозния състав в спешен порядък и да се ръководи от добросъвестни и отговорни към дружеството членове на съвета на директорите.

Онлайн банкирането спира заради еврото за няколко дни

автор:Дума

visibility 280

/ брой: 234

Ново разписание на влаковете влиза в сила от неделя

автор:Дума

visibility 257

/ брой: 234

Барове на плажа - само до 2% от площта му

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 234

Сърбия иска горива от България и Румъния

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 234

Гръцките фермери удължават блокадите

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 234

САЩ притискат Киев, ЕС е на негова страна

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 234

Сретен Йосич излезе от затвора

автор:Дума

visibility 258

/ брой: 234

Хлъзгави метафори

автор:Чавдар Найденов

visibility 252

/ брой: 234

Пак ли куц избор

автор:Юри Михалков

visibility 275

/ брой: 234

За "младежката енергия" и налапаната въдица

visibility 275

/ брой: 234

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ