НМД не харесва промените в Закона за образованието
/ брой: 114
Националната мрежа за децата (НМД) изпрати отрицателно становище до МОН за промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които бяха публикувани на 23 май за обществено обсъждане. Измененията са свързани с интензивно обучение по български език за деца, които не го владеят, създаване на специализирани гимназии по математика и природни науки с прием още след 4 клас и значително увеличаване на учебните часове по тези предмети. Целта е по-добра подготовка и въвеждане на задължителна матура по математика в бъдеще. Други предложения включват забрана на мобилните телефони в училище и въвеждане на задължително избираем час по възпитание и ценности. Общественото обсъждане е отворено до 29 юни.
НМД отбелязва, че има явни дефицити в текстовете на проектозакона в области като липса на дефиниция и рамка за качество в образованието и липса на възможност за въвеждане на рамкови учебни програми. Предложените текстове продължават да заобикалят теми като определяне на ключови компетентности за всеки образователен етап, които включват общ пакет от умения и способности за решаване на практически проблеми и задачи. В предложените текстове липсват и инструменти за измерване на въздействието на педагогическите практики и общо на ефекта от образователните политики, изтъкват от НМД.
В позицията се подчертава, че притеснения са предизвикали текстовете, свързани с изключване на родителите от крайното решение за това каква форма на обучение да се предложи на децата със специални образователни потребности. От организацията не са доволни и от улесненото налагане на санкции на учениците, без необходимата съпътстваща подкрепа преди това за тях, както и включване на оценка на социално-поведенческите умения като част от оценяването на академичните знания. Мрежата изразява несъгласие и с предлагания задължителен характер от 1 клас да се изучава предметът "Добродетели и религии".