14 Май 2025сряда17:20 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Темата днес

Живот на скорост и безразсъдство

Смъртните случаи с тротинетки у нас са 22 пъти повече, отколкото в Америка и 5 пъти повече, отколкото в Германия

/ брой: 85

автор:Барбара Пейчинова

visibility 579

"Младежи в кома", "Деца със сериозни наранявания", "Инциденти с фатален край" - това са част от заглавията, които четем през ден, свързани с употребата на все по-нашумелия тренд - електрическа тротинетка. Само за изминалата година са регистрирани над 400 инцидента с електрически тротинетки, загиналите са 8, а ранените 327. Тревожната статистика на Пътна полиция обаче не изглежда да плаши хората, защото инцидентите не спират, а напротив, зачестяват. Не ги спира и това, че до октомври 2024 г. са съставени 830 акта и 3200 фиша на хора, управляващи електрически тротинетки. Вероятно, защото към момента глобите масово са символични - между 10 и 50 лв.

Какво гласи законът?

По закон електрически тротинетки могат да управляват навършилите 14 години, но само на велоалеи. След навършване на 16 години могат да карат и по пътища и улици, където максимално разрешената скорост е 50 км в час. Остава обаче въпросът уместни ли са тези нормативни уредби и не е ли това твърде ранна възраст, особено за подрастващи без никакъв опит? Не е необходима книжка, както например при управлението на мотопеди и леки мотоциклети - тогава как да очакваме те да имат ориентация и разбиране за пътната обстановка?
Също така по закон водачите на тротинетки под 18 г. трябва задължително да бъдат обезопасени с каски, а колко от тях го правят наистина? За 10 дни от началото на май 10 деца са с тежки травми след падане с електрически тротинетки в различни части на страната. Всички са били без каски. Запитани в телевизионен ефир, преди да се качат да управляват тротинетки, дали са информирани, че задължително до 18 години трябва да носят каска, младежи отговарят "не".
От Пътна полиция казват, че нарушение, извършено от водач на тротинетка, може да се установи само на място. На място обаче е твърде късно, когато произшествието се е случило, а изходът може да е фатален.

Причините за инциденти могат да бъдат много -

от неопитност на водача до висока скорост, необезопасяване с каска и светлоотразителни елементи и неравности по пътя. Въпреки че по закон максималната скорост за управление е 25 км/час, тротинетките, които се продават на свободния пазар, могат да развиват конструктивно до 80 км/час, което автоматично прави управлението им трудно и опасно.
Максималната скорост, с която могат да се управляват електрически тротинетки в градовете, може да се намали с решение на общинския съвет и все повече градове вече взимат мерки самостоятелно за безконтролното управление на тези привидно безобидни, но всъщност опасни превозни средства.
Така в община Силистра предвиждат затягане на мерките, като само в определени часове и зони гражданите ще могат да се придвижват с тротинетки. Това стана ясно след инцидент от 1 май, когато трима младежи изпаднаха в кома, а други двама бяха ранени при два инцидента с електрически тротинетки. Въпреки забраната и в двата случая на возилата е имало по двама души. При друг инцидент същата вечер в село Калипетрово тротинетка се забива челно в движещ се автомобил. 20-годишно момиче е с черепно-мозъчна травма, а роднините й се молят да оцелее.
Заради зачестилите инциденти още миналата година Община Силистра променя наредбата за движение на електрически превозни средства до 20 км в час. Правилата обаче не се спазват. Затова сега от общината предвиждат по-строг контрол.
Стара Загора е друг пример за град с по-сериозни мерки. Там от миналата година задържат тротинетките, ако се движат в нарушение. От общината уточняват, че тротинетката се връща, когато актът е постановен и платен. В града вече няма да има и споделени тротинетки.
Преди няколко дни в Белица забраниха окончателно въпросните возила. Общинският съветник Иван Иванов от Кюстендил обаче изразява различна позиция. Той не подкрепя по-строгите наредби. Според него Брюксел насърчава използването на зелена енергия - на електрически автомобили и електрически превозни средства, а в същото време ние ги ограничаваме. Всички институции и банки са съсредоточени в пешеходната зона на Кюстендил, а управляващите електрически тротинетки нямат достъп до тях, казва той.
Още миналото лято в Кюстендил въведоха по-строги мерки за употребата им. Децата нямат право да ги карат на обществени места, а всички останали спазват по-строги правила, за да избегнат глоби. Кметът на Карлово също издаде заповед преди няколко дни, с която се забранява управляването на тротинетки и велосипеди по тротоарите и в пешеходните зони на града.
Въпреки че от столичната полиция вече започнаха акция за нарушители с електрически тротинетки, която ще продължи до края на лятото, граждани изразяват притеснения, че лятната ваканция предполага по-голям брой инциденти. Само за няколко дни от началото на акцията са установени 16 малолетни водачи.
Журналистът Лияна Панделиева прави собствено проучване, според което в България смъртните случаи с тротинетки са 22 пъти повече, отколкото в Америка и 5 пъти повече, отколкото в Германия. Според нея, ако не бъде вдигната национална аларма по въпроса с жертвите, ще приключим лятната ваканция с неопределен брой жертви, счупени черепи, осакатени деца, осакатени животи. И в крайна сметка говорим за едно много просто нещо, и то е да се носят каски, призовава тя.

А какво правят родителите?

От полицията апелират за отговорност от страна на родителите. Според тях, ако родителите позволяват на децата си да управляват такива средства, е редно да се уверят, че подрастващите са запознати със Закона за движение по пътищата, имат индивидуални средства за защита и каски. Редно е да се запитаме защо въпреки инцидентите родители продължават да гласуват доверие на децата си и ги снабдяват с подобен тип превозни средства. Те са лесни за закупуване, предлагат се на различни цени, но въведените ограничения за възраст, скорост и места, на които да се използват, масово не се спазват. Можем ли обаче да обвиняваме децата, които все още не са изградили достатъчно самосъзнание, отговорност и инстинкт за самосъхранение? Или родителите, които не ги ограничават? Редно ли е и държавата да очаква родителите да възпитават децата си на пътна безопасност и не трябва ли да се изискват по-сериозни мерки за безопасност на национално ниво, както поне базов инструктаж преди употребата на тротинетки и информационни кампании в училищата?

Още мерки

В интернет се публикуват десетки клипчета с правила за каране на електрически тротинетки в градска среда. В тях се призовава те да се бутат на пешеходна пътека, а водачите да имат светлоотразители. Но въпреки наличието на тези материали, всичко се обезмисля, ако няма кой да насочи вниманието към тях, а ниският брой гледания показва именно това. В едно обучително видео от април тази година на фирма, която се занимава с електрически тротинетки, се разясняват правилата за управление в България. Гледанията са едва 1500, а коментарите отдолу масово са свързани с това как тротинетката може да се направи по-мощна.     
Една скорошна инициатива, от която може да се вземе добър пример в национален мащаб, е от Банско, където Общинският съвет преди дни разгледа и прие мерки към по-безопасна среда на пътя. Сред тях са засилен контрол, информационни кампании, предупредителни табели и образователни инициативи в училищата и детските градини. Целта е да се гарантира по-голяма безопасност, отговорност и грижа към подрастващите и всички участници в движението.
Сред мерките, които политици предлагат за по-строг контрол при използването на тротинетки, са регистрация на тротинетките, ограничение на скоростта и ползването им задължително с предпазни средства.
При отдаване под наем компаниите рентиери са длъжни да гарантират, че наемателите отговарят на изискванията на закона - възраст над 16 години и предпазни средства, се посочва още в предложенията. Кога се очаква да се въведат обаче, все още е под въпрос, а само преди дни 52-годишен мъж почина след падане от тротинетка.


Как се справят с управлението на возилата в чужбина?

Гърция

Още в края на миналата година след жалби на граждани управата на Солун определя максимална разрешена скорост за електрическите тротинетки от 25 км/ч и тотално забранява движението им по пътища, където е позволена скорост над 50 км/ч, и в часовете между 8 сутринта и 22 часа вечерта по централните улици на града.
Редица общини последваха примера и въведоха своите ограничения, а сега е ред и на столицата Атина, където има над 4000 тротинетки и почти 300 регистрирани нарушения само за последните два месеца.
Предложено е също да се въведе ограничение в скоростта, във възрастта, както и условия за паркирането им. Предвижда се тротинетките да се оставят само на определени за това места, за които ще се заплаща наем на общината.
Електрическите тротинетки са обект и на промени с новия Закон за движение по пътищата, а собствениците им са изявили готовност за автоматично плащане на глоба при регистрирано нарушение, както и всяка от тротинетките да се идентифицира с номер.

В Германия

Електрическите тротинетки в Германия също набират все по-голяма популярност. Но след редица инциденти и вандалски прояви властите налагат по-строги правила. Първото е, че лица под 14 години нямат право да управляват електрически скутер. А всички електрически тротинетки трябва да бъдат застраховани, като годишните застраховки варират от 20 до 70 евро в зависимост от вида. Скутерите на всички частни компании, които ги отдават под наем, трябва да имат регистрационен номер, работещи светлини и звънец за сигнализация.
Максималната допустима скорост е 20 км/ч, като беше намалена от 25 км/ч. Управляването на скутер може да се извършва единствено по велоалеи, а в Германия няма недостиг на такива. Изрично забранено е карането им в пешеходни зони и по тротоари. Препоръчва се носеното на каска.
Въпреки наложените мерки обаче, нарушители в Германия също има. Най-често те паркират неправилно. Глобите при нарушения най-често варират от 10 до 50 евро, а понякога са и по-високи.


Искат задължителна шофьорска книжка

От Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България предлагат спешни промени в закона и задължителна шофьорска книжка за всички водачи на електрически тротинетки. В момента у нас тротинетка може да кара всеки - без регистрация, без каска, дори без основни познания по пътна безопасност.
Владислав Стоицов от Българската асоциация за електромобилност посочи, че позволяването на деца да се качват на тротинетки с голяма мощност е грешка. "Те могат да се управляват от младежи от 14 до 16-годишна възраст само с необходимото защитно облекло и до 20 км/ч по обозначените велосипедни зони. Инфраструктурата за такива устройства е крайно недостатъчна у нас. Последните инциденти показват, че децата до 20-годишна възраст са най-податливи на произшествия. Голям проблем е карането на тротинетки в парковете, но това е нарушение на закона", казва той.
Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България отбеляза, че участниците в движението, независимо дали са на велосипедната алея, трябва да са подготвени и да притежават удостоверение за това. "Карането на електрическа тротинетка е доста по-опасно от това на тротинетка. Родителите трябва да имат по-голяма отговорност, глобите за тях трябва да достигат цената на тротинетката - ако позволят на децата си да я карат, когато има риск", заяви той.


Инж. Богдан Милчев:

Това са камикадзета

"Единственото, което МВР може да прави, е да констатира травмите и смъртните случаи. Действаме след събитията, като пожарникари, които гасят огън, така че нищо добро не ни чака. Проблемът е на нас, хората, които ползваме пътищата и тротоарите, че го приемаме да бъде така и се негодува от неправителствени организации и т.нар. експерти", коментира пред БНР инж. Богдан Милчев, шеф на Института по пътна безопасност.  
Според него трябва да има частична или пълна забрана за ползване на тротинетки на някои места. Абсолютно трябва да се забрани ползването им на тротоари и пешеходни зони, паркове и др. Защото те са едни камикадзета, които убиват не толкова себе си, а ще убият който и да е пешеходец, смята експертът.
Той е категоричен, че трябва да бъдат конфискувани всички електрически превозни средства, които развиват по-висока скорост от 25 км/ч. Като експерт Милчев предлага дори скоростта им да бъде намалена на 20 км/ч, както е в почти всички европейски страни, и всяко едно, което вдига повече, да се конфискува, а върху търговците на такива тротинетки да се упражнява ясен контрол.
Шефът на Института за пътна безопасност каза още, че в момента са много модерни електрическите велосипеди, които също не са регулирани, тъй като водачите им ги карат без никакъв документ и не подлежат на контрол дали са пили или не.


Как се съхраняват

Тротинетките представляват не само риск за здравето, но и стават повод за вандалски прояви и замърсяване. Освен липса на култура за движение по пътищата, младежи демонстрират и ниска култура, когато става въпрос за съхранение на тротинетките. Те често стават обект на агресия, биват чупени, замърсявани и захвърляни на най-необичайни места.
Неотдавна съществуваше мода, според която електрическите тротинетки бяха изхвърляни в кофите за боклук. Само преди дни водолази извадиха от дъното в района на Морската гара във Варна близо 15 тротинетки при акция по почистване на морето.

България твърдо върви към еврозоната

автор:Дума

visibility 335

/ брой: 85

КЗК глоби "Кауфланд" с 500 хил. лв.

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 85

За гнева и съвестта

автор:Александър Симов

visibility 407

/ брой: 85

Живот на скорост и безразсъдство

автор:Барбара Пейчинова

visibility 322

/ брой: 85

Британски медийни подлости

visibility 501

/ брой: 85

Партийните пари - капка, вир или язовир

автор:Юлия Кулинска

visibility 376

/ брой: 85

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ