21 Декември 2024събота14:02 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Продуктово позициониране

Безработният Пади, хитрият Алекс и другите

Как ново поколение маркетингови идеи може да реши вашите проблеми

/ брой: 132

автор:Калина Йотова

visibility 3164

    Пазарите са разговори, думите не струват, мълчанието е фатално. Тези три сакрални фрази са нещо като идеен постамент за 95-те тези, формулирани в Клутрейн манифесто - сборник за взаимоотношенията между фирмите и клиентите в епохата на интернет и т.нар. Ню иконъми. Накратко авторите въвеждат реформаторски идеи от ново поколоние в света на маркетинга. А вие как сте с общуването?
Съвременните комуникатори са убедени, че разказването на истории помага най-лесно да се обяснят и разберат новите концепции. Когато компаниите, с техния претенциозен жаргон и неутолима жажда за нови клиенти, наистина не говорят на никого, за маркетинга остава да предложи оригинална гледна точка и теми за разговор. А щом в картинката присъстват зациклилата икономика, върлуващата безработица и сърдитите млади хора - шансовете за новаторски подход се учетворяват.

Човекът билборд

Двадесет и шестгодишният ирландец Фейлим Мак Ун О'Мора е един от тези огорчени представители на младото поколение, които умишлено и много успешно разчупват шаблона. Неговият отчаян опит за самореклама, билборд със слоган "Спасете ме от емиграция", който детонира старите и новите социални медии, е осъзнато прилагане на принципа, че добрата марка е като диалога - колкото по-съдържателен е той, толкова по-добър е и продуктът. Фейлим, вече маркетингов спец не само по образование (завършил е търговия и маркетинг в Националния университет на Ирландия в Галуей), си осигури добра работа в Дъблин благодарение на своята находчивост. Усилието му струва около 2000 евро - всичките му спестявания след стаж в Австралия, и предоставя безценната възможност неговите способности да бъдат забелязани от целия свят.
Промените в началото се случват в онлайн средата, а впоследствие се пренасят и извън интернет и променят начина на комуникация. След като десет месеца не може да си намери каквато и да било позиция в областта на маркетинга, олицетворението на средностатистическия ирландец, наречен "безработният Пади", решава да направи своите маркетингови способности публично достояние, за да си намери работа. Първо привлича интерес чрез силата на социалните мрежи - Фейсбук и Туитър. Купува изображения от индонезийска компания, убеждава специалисти по графичен дизайн и фотографи на свободна практика да му помогнат с идеи, а след това се спазарява с една от големите рекламни агенции да използва нейно място за билборд. Резултатът, както се казва, вече е история и рекламен символ на изпадането на Ирландия от Келтски тигър до страна на ръба на фалита.
Вдъхновението на хората като Фейлим оформя и предефинира маркетинговия пейзаж и културата като цяло. Тактиката им е удар в десетката, с потенциал да се превърне в много успешен пазарен инструмент, защото разказът е личен, истински и всеки може да е съпричастен или да се припознае в историята. Тези новатори комуникират със своите публики директно и не се страхуват да се превърнат от обекти в субекти на рекламата.

    Страница за 1 млн. долара

    Учебникарският пример в този новаторски стил е емблематичната www.milliondollarhomepage.com. През 2005 г. 21-годишният Алекс Тю от Уилтшър, Англия решава да се запише в университета. Попрезрелият кандидат-студент е категоричен, че не желае да приключи висшето си образование с дълг като воденичен камък на мениджърската му шия (практичният Алекс се е насочил към специалността бизнес мениджмънт). Затова решава да направи малко пари. По-точно 1 милион долара, като продава пикселите, или най-малкият елемент, който изгражда дадено цифрово изображение, на страницата си по 1 долар парчето. Сумата надхвърля в пъти цената на обучението му (такси, учебници, наем и др.), но Алекс твърди, че си е поставил високата цел, за да може при успешна продажба на дори 1-2% от пространството пак да завърши без вноски по кредит. Атрактивната за аудиторията идея безспорно си заслужава цената. С остатъка Алекс обещава да си купи чорапи, да помогне на родителите си и да задели за бъдещи бизнес проекти. И понеже на 1 пиксел не можеш да покажеш на практика нищо, Алекс поставя като минимум блокче от 10х10 пиксела. До август 2006 г. страницата за 1 милион вече е продадена и Алекс гледа с готовност към следващия си удар.
    Този път това са "Лицата на цифровото поколение" и www.onemillionpeople.com. Глобалният проект има за цел да покаже обединяващата сила на интернет (чрез Фейсбук) като събере 1 милион лица от днешната дигитална генерация в уникална печатна книга. Участието е напълно безплатно и всеки може да избере на коя страница да остане за поколенията и с кой точно кадър. На страница ще има по 800 снимки, а всяка от тях ще е с размер 1,1 кв. см. Крайният продукт на този "истински" Фейсбук ще бъде тухла с размер 36х30 см, дебелина 1250 страници и предварителна цена от около 100 долара.

Ризата на ближния

В един прекрасен ден на 2005 г. Джейсън Садлър от Флорида решава да създаде рекламна агенция, която да използва тениски за промотиране на компании и услуги. Завършилият маркетинг и графичен дизайн младеж се стреми да създаде "рекламна среда чрез инстриментариума на безплатните социални медии". Желанието му е да изкара допълнително пари, без да се налага "наистина да работи". Така през 2008 г. се ражда I Wear Your Shirt (Нося вашата тениска), а хрумването е почерпено от Алекс Тю и неговата страница за един милион. Джейсън започва да носи тениски с щампа на клиентите си на 1 януари 2009 г. на www.iwearyourshirt.com. Тениските са на гърба му по цял ден, дори по време на сватби и романтични вечери. Всеки ден носи нов клиент или по-точно нова тениска, като това се документира със снимков и видео материал, който се качва на едноименния сайт и други интернет платформи, сред които задължителните Фейсбук и Туитър. Цените нарастват с долар на ден. Така, ако 1 януари струва $1, то 31 декември се харчи за $365. През 2010 г. Джейсън решава да сподели тениските с ближния си. За целта увеличава двойно тарифите и наема помощник, който да рекламира на западното крайбрежие на САЩ. В началото на т.г. вече петима души носят тениските на Джейсън във Флорида, Тексас, Ню Йорк, Мисури и Калифорния.
След грандиозния си успех Джейсън решава да поработи и за благотворителност. Затова създава 1millionshirts.org, с който да изпрати 1 милион тениски в Африка. Каузата върви добре, но Джейсън осъзнава, че не може да изгражда успешно бизнеса си и да управлява добрата кауза едновременно. Начинът да се реваншира е, като носи безплатно 1 тениска ден от месеца. А събраните по време на замразената за момента кампания над 11 хиляди тениски ще бъдат пратени в помощ на жертви на бедствия и други благотворителни проекти.

На челото му е изписано

Уебдизайнерът Андрю Фишър извежда идеята за персонализиране на рекламата на още по-високо ниво. През 2005 г. 20-годишният предприемач дава началото на съвременния експеримент с човешката реклама, като решава да предоставя временно рекламно пространство на...челото си. На сайта си www.humanadspace.com той твърди, че от временните татуировки само през януари и февруари 2005 г. е припечелил около 50 хиляди долара. Неговото вдъхновение идва от интернет аукциона ebay, където стават и продажбите на рекламно място. Тридесет дни му се струват прилично дълъг период за показване на рекламата. Челният опит има едно условие - да не става пано за продукти, определени като неприемливи и неморални. Днес Андрю се е отдал на маркетинговата си компания, но споделя, че не е приключил завинаги с рекламата върху личното му пространство.
Светлият пример на Андрю отпушва неподозирани рекламни ниши, а някои от по-безстрашните хора-билбордове се харчат така: 10 хиляди долара за популяризиране на вашата марка върху 90-сантиметров бюст с чашка D, 20 хиляди за реклама върху голото теме на находчив плешивец или 8 хиляди долара за няколко добри думи за онлайн казино върху корема на бременна. Защо ли не се досетихте първи!



Алекс Тю има още многомилионни проекти, но класика остава страницата му за 1 милион долара


Джейсън Садлър споделя ризите с ближните си - той и четиримата му верни помощници вече покриват цялата територия на САЩ


Рекламата на лекарство против хъркане, татуирана на челото на доайена Андрю Фишър, му спечели над 30 хиляди долара



Бременната Елиз Харп получи 8800 долара, за да рекламира казино върху 8-месечния си корем

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ