19 Ноември 2025сряда22:43 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Безкрайни реформи

/ брой: 97

автор:Дума

visibility 526

Нора Стоичкова


Отново се задава реформа в образованието, като този път на прицел е математиката. Част от материала щяла да отпада, друг да бъде преместен в по-горен курс. Изобщо - за 12 години в училище днешните деца ще преживеят трета реформа в програмата (Стр. 2). После цялото общество им се подиграва, че са неграмотни и отчуждени от образователния процес.

Въпросът за функционалната неграмотност на децата не е само въпрос на обучение, но и на средата, в която се отглеждат поколенията. По подразбиране децата не са виновни, че не разбират и не знаят достатъчно. Виновни са възрастните - ние, техните родители, учителите и, разбира се, образователната система. Която в последните десетилетия се стреми да изсипе колкото се може повече кофи информация в младите им и изначално светли глави, без да им остави шанс да смелят и запомнят трайно поне част от нея.

Количеството измерено в бит информация и скоростта, с която се налива в главите им, обаче не създава критична маса, която да предизвика качествени изменения в тяхната интелигентност. Напротив - превръща се в генерален проблем на образователната система и държавата. Дори отличните ученици днес имат нужда от допълнителни уроци. 

Навремето само слабите се нуждаеха от допълнителна помощ, защото в училище не ни задръстваха с несвойствена за възрастовото развитие научна материя. Оставаше време за игри, за кино, за екскурзии, че и за оздравително шляене из градските улици на тумби с приятели. Така растяхме и сблъсквайки се овреме с реалния живот - поумняхме.

Днес обаче децата са изправени пред изключително несправедливия избор да учат от сутрин до вечер, за да се справят донякъде с материята. Без да имат възможност да си изживеят детството и да се сблъскат навреме и лично с живота. 

Другото ги превръща в едни аутсайдери, вкопчени в телефоните, където имат по 9 живота и макар и имагинерен успех в едно нещо. На по-късен етап малцина от тези млади аутсайдери успяват да се спасят и да намерят професионална реализация. Останалите са обречени на бедност и духовна нищета като възрастни. 

Този порок на образователната система се отразява на обществото, в което цели маси млади хора между 18 и 29 г. не работят. Пилеят живота си по нощни клубове и безсмислено висене в интернет. Това ли е целта на средното образование?!

А проблемът тръгва дори още по-рано, когато в основния курс на образованието им започват да изостават с водопадите от информация и завишените изисквания, на които те не могат да отговорят. Проблемът е, че не всеки човек е гений, който от ранна възраст с лекота борави и с декартовите системи, и с идейно-естетическия анализ. Който с лекота усвоява три чужди езика, свири на цигулка и е спец по компютърни технологии.

Не искаме ли прекалено много от децата? На обществото и държавата не й трябват гении, а по-скоро една широко разпространено средно-високо ниво на грамотност - езикова и математическа. Колко реализирани гении виждате около себе си? Но виждате често успехи на едно средно, дори посредствено ниво на интелигентност. В крайна сметка имаме нужда и от учители, лекари, юристи, но и от добри майки и домакини, от техници, които да правят ремонтите на домакинска техника. Днес те са на изчезване. Защото не е престижно някак в очите на родители и учители едно дете да не иска да стане барем политик, ако защо не - направо космонавт.

 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ