30 Ноември 2022сряда22:51 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над страната ще се задържи предимно облачно. На много места, главно в Южна България ще превалява слаб дъжд, а в Предбалкана – слаб сняг. Ще продължи да духа до умерен, в Източна България и временно силен североизточен вятър. Преобладаващите минимални температури ще бъдат между 0° и 5°, а максималните - между 3° и 8°. В София минимална температура около 0°, максимална - около 3°. Днес над страната ще се задържи предимно облачно. На много места, главно в Южна България ще превалява слаб дъжд, а в Предбалкана – слаб сняг. Ще продължи да духа до умерен, в Източна България и временно силен североизточен вятър. Преобладаващите минимални температури ще бъдат между 0° и 5°, а максималните - между 3° и 8°. В София минимална температура около 0°, максимална - около 3°.

БДЖ като огледало

/ брой: 221

автор:Йордан Мичев

visibility 143

Във всяка уважаваща себе си държава железниците са повече от вид обществен транспорт. Те са символ на състоянието й. И така е още от началото на ХІХ век, когато англичанинът Джордж Стивънсън изобретява парния локомотив и започва да строи първите жп линии.

За почти три десетилетия източване и пълно безхаберие българските железници се върнаха толкова назад, че вече не знаем дали не се доближаваме до времената на Стивънсън. Ако вземем като извадка състоянието на БДЖ само в последното десетилетие, доминирано от управления на ГЕРБ, картината е ужасяваща. Приходите намаляват от 550 млн. лв. през 2007 г. на 350 млн. лв. през 2017 г. С 36% намаляват и пътниците. През 2007 г. е имало 612 локомотива, а през 2017 г. вече са 342, пътническите вагони са се стопили от 1337 през 2006 г. на 360 през 2017 г.

БДЖ просто вече се задъхва - липсват локомотиви, а ако ги има, те са толкова остарели, че често се самозапалват. Ако продължава така, няма да е далеч времето, когато дълговете на компанията ще са изчистени, но няма да има с какво да се пътува.

След всички скандали в последната година покрай вече подалите оставките си шефове на компанията Владимир Владимиров и Велик Занчев гръмна още една бомба - КЗК отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 мотрисни влака. Решението е по жалбата на германския жп гигант "Сименс", която е една от трите водещи световни компании, обжалващи процедурата. Другите са китайската CRRC и чешката "Шкода".

Търгът с рекорден бюджет от 675 милиона лева бе обявен на 14 август при абсурдни условия. В тях бяха записани изисквания за закупуване на морално остарели и бавни влакове и изобщо нямаше включени машини за дълги разстояния като дестинациите София-Варна и София-Бургас.

Това, което прави най-голямо впечатление при всички подобни поръчки за стотици милиони, обаче е, че никъде не се предвижда доставчиците да инвестират в някакво производство в България. Преди десетина години един от двата големи китайски производители на влакове се интересуваше от такива инвестиции и дори оглеждаше терени у нас. Но дотук. Всичко приключи с липсата на интерес от страна на кабинета "Борисов" и китайците насочиха усилията си към страни като Гърция, Сърбия и Унгария. Сега там вървят проекти за скоростни жп линии, а ние все още се чудим на кого да пробутаме 50-годишни локомотиви за скрап.

Без радикална промяна в този сектор очевидно е, че железниците ни вървят към разпад. Впрочем те просто са огледало на държавността ни.

Около 8 лв. за килограм никулденски шаран

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 233

ЕС налага по-строги правила за стоките, продавани онлайн

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 233

23 хил. българи с годишен доход над 120 000 лв.

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 233

Външният дълг гони 44 млрд. евро

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 233

Продължават силните земетресения в Гърция

автор:Дума

visibility 320

Европол: Разбит е кокаинов "суперкартел"

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 233

Заловен е един от нападателите в Брюксел

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 233

Нов автомобил за ДЦПЛУ - Пещера

автор:Дума

visibility 1

Скъпо "новаторство"

автор:Аида Паникян

visibility 325

/ брой: 233

Г-н Президент, вече нямате право да мълчите!

автор:Валерия Велева

visibility 393

/ брой: 233

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ