На фокус
Бареков с най-много телевизионни появи по време на кампанията
Парламентарната партия, появявала се най-малко в безплатните минути на телевизиите е ДПС
/ брой: 133
Първото споразумение между ЦИК и СЕМ за специализиран мониторинг по провеждане на предизборната кампания в електронните медии завърши с доклад, представен във вторник. Наблюдението показва, че при телевизионните програми има тенденция да се разграничава по-ясно платеното агитационно съдържание от безплатното. В мониторинга на ТВ7 и Нюз7 регулаторът е забелязал, че излъчените агитационни материали надвишават параметрите, съгласно оповестената информация в договорите между двете медии и политическите субекти. Договорите на сайта на радио "Фокус" пък са нечетими и детайлите от тях остават неясни. Телевизия "Алфа" е единствената, която не е поместила тарифа и информация за сключени договори с участници в евровота.
Както ДУМА вече писа, най-засилено телевизионно присъствие се забелязва от страна на "България без цензура" (ББЦ) и коалиционните й партньори. Въпреки че председателят на СЕМ Георги Лозанов подчерта, че медиите са се постарали да предоставят плурализъм в мненията, забелязват се и такива, които видимо дават превес на определени политически субекти. Самият Лозанов смята, че в Нова телевизия акцентът е поставен върху дясната опозиция, а в БТВ надпреварата е между БСП и ГЕРБ. БНТ дава преднина на малките партии пред големите, а субсидиите, които новите субекти получиха, са им дали повече възможност за медийни изяви.
СЕМ смята, че безплатните участия на политическите субекти при търговските телевизии са по-разнообразни в жанрово отношение, за разлика от платените. При безплатните форми се забелязва присъствие на повече участници от политическия спектър и се дава възможност за по-свободно изразяване на политически идеи и платформи от страна на кандидати, политически лица и експерти под формата на диспути, интервюта, репортажи, отчита регулаторът. В доклада се заявява, че БТВ, Нова тв и ТВ7 са предоставили програмите си за безплатно участие на всички кандидати за евроизборите. Въпреки изявленията на Бойко Борисов и представители на ГЕРБ, че ТВ7 е тенденциозна, медията е поканила и тях за медийни изяви. От партията са отказали, което обяснява и нулевото им присъствие в платените форми на отразяване на кампанията.
Плурализмът обаче е спазен
благодарение на новинарските емисии и включванията на зрители, които са защитавали позицията на ГЕРБ.
Интервюто доминира като безплатна форма на политическа изява в БТВ, отчита СЕМ. Медията излъчва и два диспута, но реален сблъсък на политически идеи и платформи не се осъществява. Тенденцията е валидна и за Нова тв, където липсват диспути, а безплатните форми (интервюта) са поместени в предаването на Люба Кулезич "На светло", на Сашо Диков - Dikoff, и на Кеворк Кеворкян "Всяка неделя". И при трите предавания има предупредителен надпис: "Предаването, което следва, е външна продукция. Изложените в него мнения и позиции са авторски виждания на водещия и неговия продуцент и не изразяват позицията на "Нова тв". Безплатното политическо участие в телевизия "Европа" са новини, има регистрирани само три участия в дискусии. В телевизионния праймтайм се появяват два пъти ГЕРБ и един път Коалиция за България (КБ).
От мониторинга става ясно, че предпочитаните безплатни медийни изяви на еврокандидатите са новините. Интервютата и дискусионните форми са на заден план, което важи за почти всички политически формации, които излъчиха свои евродепутати. Изключение прави ДПС, представители на което са участвали най-много в дискусионни форми, ББЦ е и субектът, заложил най-много интервюта в изявите си.
Нов момент в наблюдението е включването на
индекс на тежест на присъствието
При него се отчитат часовете на поява на кандидатите - дали е в праймтайм или не, видът на появата - интервю, дискусия или новина и др. В БТВ най-осезаемо е присъствието на КБ, следвана от ГЕРБ, АБВ и ББЦ. За сметка на това КБ е едва четвърта спрямо индекса на присъствието си в Нова тв. Първото място там е за Реформаторския блок, следвани от ГЕРБ и АБВ. В ТВ7 очаквано ББЦ е лидер с 27,8%
В БНТ е констатирано еднообразие на ползваните форми за отразяване на кампанията - набляга се на клипове и хроники. Предизборните акценти са рядкост и в регионалните програми на БНР - присъствието им е ограничено, което според СЕМ е знак, че политическите сили избягват участие в регионалния ефир. Много от регистрираните за изборите политически субекти не се възползват от предоставената им възможност за участие и в безплатните диспути.
Ситуацията при наблюдението на Канал 3 е малко по-сложна. Лозанов отбеляза, че в медията е липсвало категорично разграничение на платените от безплатните материали по отразяване на кампанията. ББЦ отново е най-отразяваната медия и е получила повече от 3000 минути ефирно време, партии като Реформаторския блок обаче напълно отсъстват в програмата на телевизията.
Безплатните минути, които медиите са отделили за отразяване на еврокампанията1 варират в широк диапазон. Очаквано
най-много време е отделила обществената БНТ
БТВ са излъчили 421 мин., Нова тв - 352 мин. Платеното излъчване по БТВ е било 231 мин., а по Нова - 245 мин.
Любопитен момент е и пълното отсъствие на ДПС от Нюз7 и ТВ7. ББЦ не попада в ефира на телевизия "Европа". Точно 6 пъти повече безплатни минути е получила АБВ в сравнение с КБ в ефира на БНТ, за сметка на това социалистите са си платили за 22 минути над бившите си другари в същата медия. В основните медии сумарната поява на Николай Бареков и ББЦ е най-голяма. От парламентарно представените партии най-слабо изглежда отразяването на ДПС, сочат данните от мониторинга.
Въпреки всичко СЕМ отчита като положителна тенденция, че при някои от телевизиите има превес на ефирното време, предвидено за безплатно участие на кандидатите за евродепутати и представители на политически формации. Изчислено не като времетраене, а по брой, платените агитационни материали обаче са повече от безплатните. СЕМ също отчита, че кампанията за Европейски парламент е фокусирана не толкова върху послания и теми с европейски контекст, колкото върху вътрешнополитически спорове.