13 Декември 2024петък13:28 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Балканските туроператори в труден сезон

Кризата продължава да свива приходите на туристическия бранш в региона

/ брой: 181

автор:Дума

visibility 2845

Божидар Бориславов

Миналата 2009 година беше съпътствана от спад в приходите от летния туризъм за повечето страни от региона. Изключение в това направи единствено Турция. Прогнозите преди началото на тазгодишния летен сезон също не бяха особено оптимистични. Причината, разбира се, се крие във финансовата криза, която не позволи на мнозина да заминат по време на лятната си ваканция.
Според проучване на Евробарометър от март т. г. над 60 на сто от българите и румънците са пропуснали пътуване през отпуската си поради финансови причини. Кризата принуди туристическия бранш да свали цените за лятна почивка, като едновременно с това запази или даже разви допълнителните екстри за туристите. Въпреки това във всички страни от региона се отчитат намалени приходи, а поевтиняването на нощувките държи хотелиерите на ръба на оцеляването. Част от страните, чиито курорти са известни като предпочитани летни туристически дестинации, заложиха на активни и агресивни рекламни кампании. Гърция и Хърватия влагат милиони евро, за да реламират курортите си. Гърците залагат най-вече на появата в интернет, а хърватите плащат за излъчване по най-мощните електронни медии, като CNN, BBC, Euronews и други.
И въпреки всичко това туроператорите отчитат спад на приходите си дори и в сравнение с по-слабата 2009 година.

Проблемите

Гърция и Турция, които от години държат челните места като предпочитани места за прекарването на лятната почивка, търпят загуби не само заради икономически проблеми, а и заради притесненията на туристите, свързани с вътрешна нестабилност. А това задължително се отразява върху нагласите на пътешествениците, които очакват  достатъчна доза лична сигурност.
За гърците туризмът е сериозно перо, което запълва до 20% от бюджета. Както отбелязва коментар на "Дойче веле" обаче, "доскоро името "Гърция" се свързваше с мисълта за лято, плаж, море", докато през тази година асоциациите са различни - "криза, протести, затъване".
Гръцкият туризъм пострада осезаемо заради зачестилите стачки, блокади и демонстрации, които периодично парализират части от страната. По време на вълната от стачки и протести на недоволните от принудителните антикризисни мерки през април т. г. е имало масово анулиране на предварително заявени туристически  пакети. Според предварителните изчисления на гръцки туроператори загубите само от бензиновата блокада, предизвикана от протестите на превозвачите на горива, е докарала на страната близо 1 милиард евро загуби.
Турският летен туристически сезон най-вероятно също ще претърпи известни загуби заради изострянето на отношенията между управляващите и кюрдите, които подновиха атентатите срещу военни.

Справянето

За да излязат от кризисната ситуация, в редица страни от региона туроператори, хотелиери и държавни институции предприемат разнообразни подходи. Освен абсолютно оправданите рекламни разходи правителствата и туристическите гилдии търсят и алтернативни резерви. Гърция, която е на четвърто място по предпочитания на европейския пазар, тази година опитва кампании в страни извън Евросъюза. Един от интересните ходове беше, че гърците атакуваха туристическия пазар в Китай. Друга новост е, че част от курортите пренасочват стратегиите си към вътрешния пазар. Очакванията са, че заради намалелите си приходи много гърци няма да успеят да си позволят почивка извън страната или на островите, затова биха се насочили към собственото си море, в непосредствена близост до тяхното местоживеене.
Турция проведе силни кампании на европейските пазари и според материал на "Дойче веле" германците масово се пренасочват натам. Само за миналата година страната е била предпочетена от 4 милиона и 300 хиляди германски туристи. Друг акцент във вниманието на турския туристически бранш са руските туристи. Очакванията са, че през настоящата година в Турция на море ще отидат около 3 милиона руснаци. За миналата година турските курорти са били домакини на над 30 милиона туристи, като приходите от тази дейност надхвърлят 21 милиарда долара.
От няколко години в битката за туристи активно се включи и Хърватия, която бързо отбеляза значим ръст в дела на летните почивки. Макар да минават за нови в бранша, особено на фона на значително по-опитните гръцки и турски конкуренти, хърватите залагат на активно медийно присъствие и за тази година се очаква да вложат 30 милиона евро за реклама в чужбина. Акцентът е върху 12 държави, като сред интересите на хърватите попада и нашата страна. Туризмът през последните години формира над 20 на сто от Брутния вътрешен продукт на страната. Хърватският туристически бранш залага на по-различна стратегия, като рекламира културните забележителности и кулинарните традиции. Поставя се акцент и върху идеята, че страната е "лайфстайл дестинация", което цели да привлече по-заможните туристи.
Общо взето всички страни от региона правят всякакви опити да пренасочат усилията си в нови посоки, като създадат комплексно съотношение между цени, условия, допълнителни екстри и нови забавления за туристите. Въпреки това обаче според специалисти от бранша излизането от кризата ще може да бъде усетено реално едва през 2012 година. А междувременно битката се води буквално за всеки турист.
 

Протестиращи поискаха оставката на шефа на БАБХ

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 239

Икономиката посивява

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 239

Европейското финансиране за сондажите в "Чирен" е под въпрос

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 239

България е част от Шенген и по суша

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 239

Състоянието на Мъск надхвърли $400 милиарда

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 239

Предлагат Дядо Коледа да бъде обявен за "чуждестранен агент"

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 239

Накратко

автор:Дума

visibility 180

/ брой: 239

Хладен разум

автор:Александър Симов

visibility 201

/ брой: 239

Спорни мерки

автор:Евгени Гаврилов

visibility 196

/ брой: 239

Нечовешки екземпляр

visibility 175

/ брой: 239

Изкуствен интелект и фалшиви новини

автор:Дума

visibility 211

/ брой: 239

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ