12 Май 2024неделя22:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Снимки Емилия Костадинова

Българите пазаруват предимно стоки на промоция

Пакетираните храни са поскъпнали най-много за година, показва проучване

/ брой: 36

автор:Дума

visibility 658

През 2022 г. 36 на сто от покупките, които домакинствата в България са направили, са били на промоция. Делът на собствените марки на търговските вериги, които по принцип са с по-ниски цени спрямо брандираните стоки, не бележи ръст. Това означава, че домакинствата търсят промоциите, без значение дали марката е на търговската верига или е търговска марка, важното е да е на добра цена, твърди Рени Яврийска от GfK Bulgariа. Тя представи проучване как българите са пазарували онлайн стоки за домашна консумация през 2022 г. То е направено чрез потребителски панел - продължително количествено изследване по стандартизирана методология, която е еднаква за всички европейски държави, където GfK има такива панели. В базата на панела са 2500 домакинства, които всеки ден дават информация за покупките си, сканирайки баркодовете на стоките чрез специално мобилно приложение. В проучването са обхванати и хората, които не ползват мобилни телефони, като са им раздадени съответните устройства, които наподобяват старите мобифони.

Индексът на потребителското доверие, анализиран в проучването, показва, че като цяло българите са малко по-негативно настроени спрямо хората в другите европейски държави, каза Рени Яврийска. Изследването отчита, че през 2022 г. има значим ръст в регистрираните разходи на домакинствата спрямо предходната година, което основно е заради високата инфлация, а не поради увеличеното потребление.

С най-голям дял в потребителската кошница са охладените и пакетираните храни, съответно - 41 на сто и почти 30 на сто. Това са двете категории, които бележат най-голям ръст в средните си цени спрямо година по-рано, коментира експертът. При замразените храни също има значително увеличение на средните цени, на които домакинствата ги купуват.

"До този момент в България думичка не е спомената за компенсиране или подпомагане на приходите на домакинствата вследствие от тази кризисна ситуация. Инфлацията не е краят на света, може да не намали покупателната способност на хората, ако доходите бъдат компенсирани със съответния процент", коментира Богомил Николов от "Активни потребители".

По отношение на търговските вериги, от които пазаруват домакинствата, супермаркетите са с най-голям дял - 27% от разходите им са регистрирани там, следват хипермаркетите, основно заради инфлацията и предлаганите промоции. При малките хранителни магазини се регистрира плавен спад спрямо ковидната 2020 г., когато там бе отчетен ръст при покупките на домакинствата. 

През 2022 г. домакинствата продължават да посещават магазините по-рядко и да харчат повече на единично посещение, коментира експертът. 28 на сто от домакинствата в България са пазарували онлайн, като това формира 1,4% от разходите за всички покупки, които са направили. Посещенията във физическите магазини са основен канал, в който домакинствата правят своите разходи и осъществяват основната част от покупките си.

Млечните продукти заемат съществена част от потребителската кошница на домакинствата, като при пазаруването онлайн 18 на сто от разходите им са за такива изделия. Повече онлайн се купуват продукти за грижа за косата и за кожата, топли напитки и храни за домашни любимци заради по-големия им асортимент, сочи проучването. 

И трите телекома с рекордни приходи

автор:Дума

visibility 1313

/ брой: 86

Гвоздейков пак смени началника на НКЖИ

автор:Дума

visibility 1228

/ брой: 86

Вето върху тавана за надценката на хляба

автор:Дума

visibility 1260

/ брой: 86

Червеното месо и млякото разболяват планетата

автор:Дума

visibility 1238

/ брой: 86

Европа се окъпа в светлини за 9 май

автор:Дума

visibility 1317

/ брой: 86

Катастрофална загуба за социалдемократите в РСМ

автор:Дума

visibility 1262

/ брой: 86

Популярността на САЩ като глобална сила спада

автор:Дума

visibility 1155

/ брой: 86

Си Дзинпин пристигна в Унгария

автор:Дума

visibility 1188

/ брой: 86

Време е

автор:Александър Симов

visibility 1263

/ брой: 86

С надежда за партньорство

visibility 1216

/ брой: 86

Извращението Евровизия

visibility 1270

/ брой: 86

9 май - ден на Победата

автор:Дума

visibility 1164

/ брой: 86

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ