19 Септември 2019четвъртък13:35 ч.

Автомобилът на ток вече завладява шосетата

Амбициозни инвеститори от различни страни се надпреварват да влагат планини от пари за създаването на икономични, тихи и чисти коли, които да бъдат приятели на природата и радост за стопаните си

/ брой: 273

автор:Павлета Давидова

visibility 122

Икономични, тихи и без обичайните облаци от черен дим и миризма на гориво - това е най-краткото описание на все повече набиращите популярност не само у нас, а и по света електромобили. Те са различни по размер, цвят и форма. Това, което ги обединява, е мнението на експертите, че са бъдещето в придвижването на хората. Смели инвеститори влагат милиони, за да могат специалистите да създадат най-енергоспестяващия, най-евтиния и най-удобния автомобил.
Електромобилите все още не са достигнали етапа да чакат на дълги опашки, за да заредят от своето "гориво". Те не използват нито бензин, нито дизел - зареждат специалните си акумулатори от... най-обикновен контакт. Някои разчитат за задвижването си на различни биопродукти, на слънчева и дори на вятърна енергия.
Все повече компании в света инвестират в електромобили или в хибридни коли, а колонки за алтернативното им зареждане вече има дори и в България, защото значението на електромобилите прозря и българското правителство, след като само преди месец прие план за ускорено навлизане на екологични превозни средства в България до 2014 г. Според него всеки, който купи електромобил, ще получи



държавна помощ от 5000 лв.

Собствениците на хибридна кола ще бъдат подпомагани с 2500 лв., предвижда документът, одобрен от правителството. Колко покупки на еко превозни средства ще се стимулират, ще се решава всяка година според финансовите възможности. Това важи само за серийно производство коли - заводски. Въпреки обещанието за субсидия, което е заложено в плана, обхващащ периода от 2012 до 2014 г. включително, става ясно, че бонуси няма да бъдат изплащани до края на 2013 г. Вероятно поощренията за покупката на електромобили ще останат за 2014 г., анализират запознати.
Има широка дискусия дали електромобилите да бъдат освободени от годишен данък и от пътна такса. Друга възможност е въвеждането на диференциран данък за колите според екологичните им характеристики, като за електромобилите се предвижда освобождаване от налога, а за хибридите - освобождаване от такси за 5 години.



Правителственият план включва и ускорено изграждане на инфраструктура за зареждане на електромобилите. Планира се още да има преференциални такси при регистрация на колата, което ще изисква и промяна в Закона за движение по пътищата. Заложено е и премахване на регистрационната такса на автомобила за период от 5 до 10 години.


Сред предложенията за по-лесно придвижване на електромобилите е да им бъде разрешено да пътуват в бус-лентите, обособени в големите градове. Възможно е електромобилите да плащат по-ниски такси за паркиране в общинска Синя зона или за тях те да бъдат премахнати.



Възможностите за зареждане са различни. Някои от моделите на електроколите могат да се

зареждат и от обикновен контакт

Подобна практика обаче едва ли ще бъде одобрена от законодателството. Причината е, че прехвърлянето на контакти и удължители без обезопасителни мерки, за да може колата да се зареди пред блока например, в някои случаи би довело до инциденти и проблеми с мрежата. Подобна практика трудно би имала някакви гаранции за сигурност. По тази причина из страната вече започна изграждането на специални колонки, от които собствениците на модерното превозно средство да черпят енергия.
Първата действаща колонка в страната не е в някой от големите областни центрове, а в Исперих - град, чието население е около 10 000 души. Съоръжението е произведено в България по проект на А1 Limited от Исперих, снабдено е с диодно осветление, както и с дисплей, показващ напрежението в момента на зареждане. След лятото на 2011 г., когато бе поставено началото на изграждането на зарядни колонки, тях вече ги има в Добрич, Шумен, Девин, Пловдив и др.
Това лято в София заработи и слънчева зарядна станция за електромобили, която се намира на бул. "Цариградско шосе". При откриването й организаторите на инициативата обявиха, че енергията ще се ползва безплатно със специални карти, които могат да се вземат от фирмата, реализирала проекта. През август транспортният министър Делян Добрев присъства на откриването на няколко зарядни колонки в София, с което местата за зареждане в столицата се увеличиха - девет станции на "Фулчарджър" и две на консорциум "Зелена енергия", изградени от A1 Eco - едната се намира в Студентския град, а другата е пред Интер Експо Център.
Новите технологии доведоха и до специален маркер, който обозначава някои от местата в големите градове, предвидени за паркиране на електромобили. В София и Бургас услугата е безплатна, за съжаление обаче не са много желаещите да паркират, може би защото няма достатъчно електромобили в страната и тези паркозони сега се ползват от обикновени коли.
По данни от Асоциацията на автомобилните производители през 2011 г. у нас са продадени само 4 електрически и 65 хибридни превозни средства. За тази година все още няма окончателни данни, но е ясно, че екоколите в страната са твърде малко.
За съжаление, въпреки че разполагаме с потенциал да развиваме конструирането на електромобили и екоколи, изцяло българско производство още няма. За сметка на това съществуват прототипи, носещи български патент.
 

20 000 лв. ще струва машина, сглобена в България

Електромобил, чиято цена без ДДС е 20 000 лв., ще се появи съвсем скоро на пазара. Машината е с части от Китай, но ще се сглобява в Бургас. Фирма "Vromos", която е член на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), ще сглобява модела "Kiwi", съобщиха от ИКЕМ. Според предварителните информации с едно зареждане електромобилът ще изминава между 100 и 150 км.
Предвидено е и производството на електроскутер, който може да изминава 60 км с едно зареждане. Цената му е 1600 лв. без ДДС.
Зареждането на акумулаторите и на двете машини ще може да става и в домашни условия. За скутера са необходими 5 часа, а за лекия автомобил - 7 часа. Електромобилът "Vromos Kiwi 2012" разполага с два акумулатора с общо тегло 320 кг и с живот от 800 цикъла. Мощта на електрическия мотор е 10 квт. Колата е двуместна, с максимална скорост 85 км/ч. Теглото й е 880 кг.


Светът приветства "зелената революция"

Израел
Сключено е споразумение между правителството, компанията Better Place и консорциума Renault-Nissan за създаване на национална мрежа за зареждане на електрически автомобили, която се очаква да бъде първата по рода си в света. Плановете включват изграждането на 500 хил. зарядни станции и на 200 - за смяна на изтощени акумулатори.

Китай
Страната смята да увеличи производството на електрически и хибридни превозни средства от 2100 автомобила през 2008 г. до 500 хиляди към края на 2012 г.

Обединено кралство
През 2008 г. правителството обяви планове за "зелена революция" при автомобилите. Към 2020 г. всяка продавана нова кола ще бъде електрическа или хибридна, с отделяне на емисии на въглероден диоксид по-малко от 100 г/км. През 2011 г. кметът на Лондон обяви планове за изграждане на 25 хил. зарядни станции до 2015 г. и цел от 100 хил. електромобила по улиците на града. Над 1000 автомобила, собственост на Лондонската община, ще бъдат конверсирани в електрически автомобили.

Полша
Мрежи от станции за зареждане се изграждат в градовете Гданск, Катовице, Краков, Милек и Варшава, като се използват средства от ЕС.

Португалия
Приети са планове за изграждане на национална мрежа от зарядни станции и вече е сключено споразумение между правителството и Renault-Nissan за ускорено предлагане на електрически автомобили на пазара. През юли бе обявено, че правителството планира да снабди с електромобили полицията. Очаква се постепенно силите на реда да получат 5000 коли на ток. Първите осем автомобила вече са на служба и са от модела "Нисан Лийф".

Франция
Най-голямата национална електрическа компания EdF разработва съвместно с Toyota мрежа от зарядни станции на територията на цялата страна.

Швеция
Правителството обяви амбициозна стратегия, според която към 2030 г. всички автомобили в страната ще са независими от петрола.

СЕМ казва решението си за БНР

автор:Дума

visibility 108

БСП поиска: Без споразумения при тежки престъпления

автор:Дума

visibility 124

/ брой: 180

15 882 подписа за промени в НПК внесе БСП в парламента

автор:Юлия Кулинска

visibility 115

/ брой: 180

Гроздоберът подрани заради климатичните промени

автор:Дума

visibility 208

/ брой: 180

3,1% е реалният икономически ръст през 2018 г.

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 180

Банките ще отделят 0,5% от кредитите като буфер от октомври

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 180

Обсъждат международен консорциум за АЕЦ "Белене"

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 180

Грета Тунберг говори пред Конгреса в САЩ

автор:Дума

visibility 98

Стачка на морския транспорт в Гърция

автор:Дума

visibility 105

Саудитска Арабия обвини Иран за атаката с дронове

автор:Дума

visibility 160

Датата

автор:Дума

visibility 96

/ брой: 180

Поети с белезници

автор:Лозан Такев

visibility 136

/ брой: 180

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ