"Раздадени са множество аванси. Притеснително е, че при участъци 7, 8 и 9 за АМ "Хемус", където все още сме на ниво идейни проекти - са раздадени милиони авансово за бъдещи несигурни дейсности". Това заяви Десислава Христова – председател на Съвета на директорите на "Автомагистрали" ЕАД по време на препитването на компанията на комисията по ревизия заради информацията на злоупотреби в сектора, пише „Монитор“.
По думите й всичко това е ставало въз основата на приети вътрешни правила.
„Поставени сме в една особена ситуация, като ръководство, защото това са заварени договори за милиарди”, заяви тя.
„Първият ин хаус договор е за първите шест участъка за АМ „Хемус” от края на 2018 година. Три месеца по-късно са започнали превъзлагания на поръчки без съответните процедури за обществени поръчки. Сключвани са договори за доставки на материали, наем на техника и прокетиране", посочи Христова.
Държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД има собствен ресурс за строителството на едва 3-4 километра магистрален път от общо 134 км, по които се работи, признаха от ръководството на дружеството.
"Всъщност на магистрала „Хемус“, голяма част от пътя Видин – Ботевград и подлежащите на укрепване 84 свлачища работят фирми, които по документи дават техника под наем, доставят материали и извършват специфични дейности", посочиха от борда на „Автомагистрали“.
Инж. Николай Денчев от АПИ посочи, че "има декларация от предишното ръководство на "Автомагистрали", че могат да извършат възложеното".
Финансовият министър Асен Василев се позова на методическите указания от Агенцията за обществени поръчки: АПИ трябва да открият нова поръчка, защото не могат да се справят", освен ако "Автомагистрали" междувременно не придобие нужния потенциал, за да свърши цялата работа самостоятелно.
Според него при разваляне на договорите заради фактическа невъзможност на "Автомагистрали" да изпълни работата ще има как да бъде платено на реалните строители за направеното до момента. Той отбеляза, че в предходен парламент е паднала задължителната банкова гаранция и сега повечето договори са само със застраховки, при това „концентрирани в няколко фирми – от два застрахователя трябва да търсим средства за около 1,5 млрд. лева“. Става дума за нови застрахователни продукти - за получен аванс и за добро изпълнение и те изисквали допълнителни резерви и обезпечения.