15 Декември 2019неделя14:28 ч.

Интервю

Альоша Даков: Общинска струкура трябва да чисти София

За два мандата парите за чистота на столицата са се удвоили, но градът си остава мръсен, казва левият съветник

/ брой: 231

автор:Деси Велева

visibility 606

Альоша ДАКОВ е роден на 5 ноември 1980 г. в София. Магистър е по стопанисване на горите в Лесотехническия университет. Има магистратура и по международни икономически отношения в УНСС. В момента е общински съветник от БСП в София за трети мандат. Заместник-председател е на комисията по околна среда, член на комисиите по  инженерна инфраструктура и по транспорт към Столичния общински съвет.

- Г-н Даков, план-сметката за чистотата на Столичната община за следващата година показва, че парите за тази дейност отново са увеличени. Това изненадва ли ви?

- Няма изненада в проекта на план-сметката за чистотата. Това е важен документ, тъй като над 15% от приходите и разходите в бюджета на общината се разпределят чрез него. Запазва се трайната тенденция в управлението на ГЕРБ и на кмета Йорданка Фандъкова година след година средствата за почистване на града да се увеличават. Само за последните два мандата те са се удвоили. Логичен е въпросът подобрило ли се е качеството на услугата, двойно по-чист ли е градът ни? Отговор може да даде всеки жител на София. Запазва се и моделът средствата, които се заплащат на частните сметопочистващи фирми прогресивно да се увеличават. В същото време за другите дейности, които се извършват от Столичната община, като управлението на отпадъците, рекултивация на сметища, проектиране на депа, има сериозно неизпълнение. Пример е район "Кремиковци", на чиято територия има депо, а голяма част от средствата, предвидени за благоустрояване за тази година, все още не са усвоени.   

- Предвиждат се повече пари за улично миене и метене. Общинските съветници от БСП от години призовават за по-често и по-обхватно чистене на настилките. Удовлетворява ли ви тази стъпка?

- За съжаление, честотата на миенето и метенето на улици и булеварди се запазва и през следващата година и е абсолютно недостатъчна, за да се намали запрашеността и да се подобри качеството на въздуха. Миналата година бе предвидено машинно миене 24 пъти за 12 месеца, Сега промяна няма. 

Всяка година гражданите и бизнесът внасят значително по-големи суми за такса смет, отколкото ръководството на общината разходва. С колегите от БСП в СОС многократно сме поставяли този въпрос - защо не се спазва Законът за местните данъци и такси, който категорично разрешава разходване на събраните средства по това перо само за дейности по чистотата. Отговорът на ГЕРБ е, че ако гражданите платят таксата в рамките на съответната година, парите им отиват за чистота. Ако обаче внесат сумите през следващата година, те се водят недобори и вече могат да бъдат насочени за други дейности, което за нас е неприемливо. Разпределянето на средства в тази област е възможно най-непрозрачната дейност в общината. Когато се представя план-сметката за чистота за следващата година, общината дава отчет за приходите и разходите само за деветмесечието на настоящата. Ние искахме информация за действително направените разходи за 2018 г., за да имаме реална база за сравнение и за да установим разликата в приходите от такса смет и разходите. Оказа се, че през 2018 г. приходите са били 217 млн. лева, а разходите - 206 млн. лева. Разликата от 11 млн. лева може да се използва за удвояване на честотата на уличното миене, например. 

Често давам за пример в това отношение община Пловдив, където тази дейност се изпълнява много по-често. Улиците там се мият 5 пъти седмично, докато в София това става два пъти месечно. Разликата е огромна. Не е чудно, че при тези обстоятелства София остава водещ град в Европа по отношение на фините прахови частици във въздуха. 

- Какво откривате в отчета за разходите за чистота през изтичащата година?

- Абсолютно нелогично е харченето на 14 млн. лева за ръчно метене и едва 1,4 млн. лева за механизирано. Нищо чудно, че то не е познато на столичани, тъй като малко от тях виждат специализирана техника, с която се почистват улиците. Качеството, което се постига с нея, е в пъти по-високо от ръчното метене. То пък е изключително трудно за контролиране. Изглежда техническият прогрес все още не е достигнал до София. 

- Тясно свързан с разходите за почистване на града е конкурсът за избор на фирми за сметосъбиране и извозване. Кандидатите са ясни, до месец-два се очаква да се разбере кои от тях ще се заемат с тази апетитна дейност. Да очакваме ли запазване на статуквото?

- Районите на София се почистват от частни фирми в момента, с изключение на три от тях, които са поети от общинското дружество "Чистота-Искър" - "Люлин", "Красна поляна" и "Красно село". Многократно с колегите от групата на БСП сме поставяли въпроса как то извършва дейностите по сметопочистване и извозване, след като не разполага с необходимата техника. Отговорът е, че наема техника от частни фирми. Според нас обаче "Чистота-Искър" трябва да бъде оборудвано със собствена техника. 

В момента тече обществената поръчка за сметопочистване на 19 столични района, която бе обявена в средата на август и е на стойност над 400 млн. лева за период от пет години. Оказа се, че "Чистота-Искър" не успя да отговори на критериите, зададени от общината в конкурса и това означава, че работата му ще бъде още намалена и ще остане само в "Красна поляна". 

- Как според левицата в СОС трябва да се организира и развива сметопочистването на града?

- Ние сме заявили още в предизборната си платформа, че ще работим за поемане на дейностите по почистване от общинска структура - предприятие или дружество, каквото в момента е "Чистота-Искър". Това е успешният модел, защото всяка частна фирма се стреми и към печалба, но тя е за сметка на гражданите. Въпросът е и в контрола на ефективността на разходите. Във Виена например работи общинско предприятие. Предимството му е, че средствата от такса смет директно формират бюджета му и има пълна публичност в изразходването им. Кметът на общината лично отговаря за провеждането на обществените поръчки за закупуване на техника, материали, горива и няма как да се оправдава с ръководство на търговско дружество. В София, когато има установени тежки нарушения, дежурният модел на ГЕРБ е докладът от проверката да се насочи към прокуратурата и темата се забравя. 

Убеден съм, че преминаването на цялото почистване на София към общинско дружество е напълно реалистично, и то в рамките на един мандат. Парите от такса смет растат всяка година, което позволява дългосрочно планиране на разходите за нова техника и ресурсът, който сега отива за контрол, може да бъде насочен към ефективна организация на дейността и за административен капацитет. 

Проблем според мен е и липсата на всякакъв достъп до информационната система за управление на отпадъците. Тя бе въведена през 2015 г., но сведения за нея имат само кметът и администрацията. Чрез системата в реално време се отчитат всички дейности по чистотата, количествата отпадъци, които се събират от целия град, графикът на движение на техниката. Въпреки многократните ни искания за публичност на информацията, тя ни е отказана и системата остава затворена. 

Джонсън вече мисли за реформи в страната след Брекзит

автор:Дума

visibility 265

Борис Джонсън ликува, обеща Брекзит на 31 януари

автор:Дума

visibility 339

САЩ пак размахаха санкционната тояга

автор:Дума

visibility 510

/ брой: 240

Натиснатият бутон

автор:Ивелин Николов

visibility 534

/ брой: 240

Бъдещето от филмите идва до пет години

автор:Георги Георгиев

visibility 457

/ брой: 240

За Шекспир, Вазов и шестокласниците

visibility 619

/ брой: 240

Датата

автор:Дума

visibility 205

/ брой: 240

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ