20 Юни 2019четвъртък08:01 ч.

АФИС: БСП води пред ГЕРБ с 1,2%

автор:Дума

visibility 510

Преднина от 1,2% на БСП пред ГЕРБ показва последното проучване на социологическа агенция АФИС.  Според  допитването, направено сред 1 604 души в периода 10 - 15 май, БСП ще спечелят евроизборите с 25.7%, а ГЕРБ ще заемат втора позиция с 24.5%.  ДПС биха заели трето спрямо данните, а "Воля" изпреварват ВМРО.

Агенцията обаче акцентира, че разликата между първите две политически сили е в рамките на допустимата статистическа грешка. Предвид това и разликата в степента на мотивираност на поддръжниците на партиите, агенцията "по никакъв начин" не може ясно да заяви, че победителят на предстоящите избори е предизвестен.

С други думи кръгът на "заподозрените" призьори в следващия Европейски парламент се изчерпва с трима сигурни играчи и двама под въпрос, пишат от АФИС.

Данните на агенцията свидетелстват за сравнително висока декларативна нагласа за участие на пълнолетните български граждани в предстоящите европейски избори. От 1 604 интервюирани лица 1 008 заявяват готовност да отидат до урните. Това предпоставя избирателна активност от 62.8%.

Ето и анализът на АФИС на база нагласите на избирателите:

Първият коментар тук е по адрес на т.нар. "големи" - БСП и ГЕРБ. Преди месец, тоест преди горещата фаза на кампанията, двете формации разпределяха помежду си общо над 60% от всички гласове. Сега този дял е спаднал с 10 на сто. Регистрираме нетипично висок дял на малки партии и независими кандидати, които получават около 1% и повече.

Едно от възможните обяснения на този феномен дават данните от отговорите на въпроса за мотивацията за гласуване. 6.6% от интервюираните и заявили че ще гласуват за партия или коалиция, отиват на тези избори с мотива "За да попреча на определена партия да спечели". Почти в равна степен този дял се разпределя именно между БСП и ГЕРБ. На практика протестният вот срещу "големите" намира прием в лицето на редица по-малки партии и коалиции и дори някои независими кандидати.

С оглед на близките дялове е важно да се отбележи, че двете формации се ползват с различна степен на мобилизация на своите привърженици. Анализът на данните показва, че въпреки минималната преднина на БСП за България, електоралният корпус на управляващата партия е по-силно мобилизиран, което може да резултира и в размяна на местата.

Вторият коментар е относно резултатът на Коалиция за България. На електоралния въпрос, зададен отворено (без посочване на имена на партии и кандидати) или затворено (с посочване на имена на партии и кандидати), 71% от потенциалните гласоподаватели на тази коалиция декларират нагласа да подкрепят БСП, но при теста с бюлетината избират Коалиция за България.

Невъзможно е да се направи прогноза по този въпрос, тъй като до изборния ден нещата могат да се променят в резултат на финалните щрихи на кампанията. Както посоката, така и мащабът на такава евентуална промяна ще останат неизвестни до последния момент.

 

Третият коментар е относно данните за малките партии и кандидати (около 1%). Няма как да не се спомене, че сумарно вотът за всички тези партии, коалиции и независими кандидати е 2 пъти повече в сравнение с предходните Евроизбори. До голяма степен може да се каже, че това също е протестен вот, или вот срещу статуквото, който обаче едва ли ще се реализира в мандати.

Четвъртият коментар е за онези интервюирани, които са предпочели варианта "Не подкрепям никого". От опит знаем, че този дял в анкетни проучвания е силно преувеличен заради по-високата му престижност в сравнение с варианта "Няма да гласувам". Анализът на профила на интервюираните лица обаче разкрива, че близо две трети от тази подизвадка или със сигурност няма да гласуват, или по-скоро няма да гласуват.

Нашата прогноза по този въпрос е, че делът на онези гласоподаватели, които в изборния ден ще маркират квадратчето в бюлетината "Не подкрепям никого", няма да надхвърли 2.6%, имайки предвид, че на Парламентарни избори 2017, този дял е бил 2.3%.

Според АФИС ГЕРБ е постигнала по-висока степен на мобилизация на своите избиратели в сравнение с основния си конкурент БСП. Най-високата мобилизация по традиция била на ДПС, но и ВМРО много успешно провели кампанията си.

Освен скритите си предимства, с които се ползва всяка управляваща партия, ГЕРБ разполагали и с още едно предимство - "Коалиция за България". Новата коалиция на АБВ отнемала гласове от БСП според социолозите.

Иронията тук обаче е, че "Коалиция за България" е скрито предимство и за БСП, ако тя съумее да си "прибере" в последния момент гласовете, които при други обстоятелства безусловно биха били в нейна полза, уточняват анализаторите социолозите.

На практика успехът на ГЕРБ е зависим и от кампанията на други партии, а успехът на БСП е зависим единствено от нейните собствени сили, и доколко тя е успяла да "преведе" по-далечните евротеми на своите гласоподаватели. Не трябва да се забравя, че когато опре до избори за Европейски парламент, електоратът на БСП традиционно е по-ниско мотивиран отколкото при парламентарни избори, пише агенцията.

Православната църква почита паметта на Св. Наум

автор:Дума

visibility 0

До 34 градуса в четвъртък

автор:Дума

visibility 44

Земетресение от 6.5 по Рихтер в провинция Папуа

автор:Дума

visibility 520

Пеевски прегъна ГЕРБ за субсидиите

автор:Юлия Кулинска

visibility 241

/ брой: 116

Георги Гьоков: С намаляване на ДДС ще падне цената на хляба

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 116

Едрият бизнес свали шефа на НЕК

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 116

Дончев праща шпиони в администрацията

автор:Дума

visibility 97

/ брой: 116

Турция иска да намали зависимостта си от долара

visibility 148

/ брой: 116

Техеран се държи твърдо в битките си с Тръмп

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 116

Тръмп иска втори мандат

автор:Дума

visibility 121

/ брой: 116

Испанка оглави групата на социалистите в Европарламента

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 116

Герой на света - наци № 1 на САЩ

автор:Христо Георгиев

visibility 217

/ брой: 116

Сагата с язовирите продължава

автор:Ростислава Иванова

visibility 132

/ брой: 116

Поредната "случка" с журналист

visibility 135

/ брой: 116

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ