19 Юни 2021събота16:48 ч.

23 представления в "Сцена на кръстопът"

"Херкулес и Авгиевите обори" открива на Античния театър в Пловдив 18-ото издание на фестивала

/ брой: 194

автор:Пенка Калинкова

visibility 1955

Двете седмици от 10 до 23 септември в Пловдив са времето на фестивала "Сцена на кръстопът". Тази година, 18-а поред и по изключение - от 9 септември. За две седмици 23 представления на голяма и камерна сцена и още 15-ина съпътстващи прояви. Втора есен без традиционната голяма сцена в Драматичния театър, пострадала от пожар. За една година няма промяна, само процедури и уточнявания. Тази есен фестивалът се връща за откриването си на Античния театър - ще се играе "Херкулес и Авгиевите обори" на Народния театър, Дюренмат на античната орхестра изглежда доста предизвикателно. Ще се справи ли с адаптацията към средата постановчикът Ивайло Христов - тепърва ще видим. А 30-ината актьори, во главе с Мая Новоселска и Иван Бърнев, Стефания Колева, Марин Янев и Малин Кръстев? Какво казва Дюренмат за своята творба? 
"Пиесата, която най-много обичам и която бе посрещната с най-малко разбиране, е "Херкулес и Авгиевите обори". Херкулес е един от любимите ми персонажи, този остарял и уморен герой, който не може да избяга от съдбата си... Херкулес трябва да научи, че демокрацията не се нуждае от герои.
..."Херкулес" е трагедията на една държава, която стои пред необходимостта да се "изчисти", но не го прави. А това, че всичко се извършва демократично, преминава през неимоверни подкомисии и комисии, е нещо, което прави работата още по-болезнена. Съвсем не бих определил пиесата като сатира, смятам, че това е една от моите най-поетични трагикомедии, ако мога да си послужа с тази доста изтъркана дума."
Толкова е познато, сякаш е писано и казано днес. Започваме с Дюренмат, завършваме с Лорка - и той ни е нужен чрез жестоката поезия на "Йерма", прочетена от Диана Добрева.
От режисьорите с най-активно присъствие/участие са Лилия Абаджиева с два спектакъла, Георги Михалков и Ивайло Христов също с по два, Николай Урумов - веднъж като постановчик и два пъти като изпълнител. Иначе са представени от най-велики до по-малко велики. До опитните режисьори-постановчици са се наредили и неколцина актьори с опит в поставянето и без опит в поставянето. Дебют на фестивала правят Неда Соколовска и Лиза Шопова, от актьорите съвсем младата Каталин Старейшинска и също така много младият Асен Мутафчиев. Него ще видим в цели три спектакъла. В по два, което говори за заетост и търсене - Николай Урумов, Луиза Григорова, Ева Данаилова, Христо Петков, Елена Телбис, Ириней Константинов. Пловдивчанката Ева Данаилова до неотдавна асистираше в организацията на феста, сега вече е изпълнителка на основни задачи в два спектакъла. Фестивалът си отгледа и актьори.
Освен столичните театри, ще видим постановки от Варна, Русе, Габрово, Враца, Плевен, по две от Пловдив и от Хасково. Пловдив по традиция представя две премиерни заглавия. Борис Панкин е решил да рискува със "Сако от велур" от Станислав Стратиев, но се е подсигурил с комедийна звезда като Кръстю Лафазанов и още неколцина добри опитни (Кръстю Кръстев, Елена Лафазанова) и по-млади актьори (Тони Минасян и Тодор Дърлянов). Защо "рискува"? Винаги съществува риск да поставиш едно любимо заглавие от 80-те днес, 35 години по-късно. В другото премиерно заглавие на пловдивчани - "Съблечи ме!", ситуационна комедия от британеца Джо Ортън, постановка на Красимир Ранков, участват Ивана Папазова, Радина Думанян, Алексей Кожухаров, Троян Гогов, Ивайло Христов, Венелин Методиев. Очаквани са премиерите на Народния театър "Иван Вазов" - "Жанна", и на Театър "София" - "Антигона", защото са работи на Явор Гърдев и на Иван Добчев. "Жанна" от младата Ярослава Полинович е мелодрама с участието на Светлана Янчева в главната роля, играят още Зафир Раджаб, София Бобчева, Елена Телбис, Александра Василева, Мартин Димитров. "Антигона" във версията на Жан Ануи ще има премиера на Празниците на изкуствата "Аполония" и ще получи първите ръкопляскания от публиката в Созопол.
Идеята на Добчев е да говори за днешния ден, но чрез мита за Антигона. "Светът на политиците (царе, крале, императори, фюрери, президенти, генералисимуси и прости министър-председатели) от времената на Софокъл та до днес, винаги се е сблъсквал с нездравословната етична анормалност на персонажи като Антигона. Те, Антигоните, винаги противопоставят собствения си морал на каузата на държавните мъже, отказват да се подчинят на здравословните правила и закони на силните на деня и в крайна сметка заплащат нарушението с живота си. От античността до днес ние, зрителите на тези трагедии, все стигаме до очистителния катарзис, посипваме главите си с пепел, взимаме си съответните поуки от историята и така... до следващата инатлива Антигона, която не иска да се вразуми и да приеме нашата желязна държавническа логика", казва Иван Добчев. Освен дебютантката и директора на театър "София" Ириней Константинов, в представлението участват Силвия Петкова, Асен Мутафчиев, Невена Калудова и Николай Върбанов. Визията на постановката ще се допълва с инсталация на Станислав Памукчиев, която уж пренася в древна Тива, но много от елементите й водят към днешно време.
Както във всяко издание, и този път в програмата на фестивала са избрани флагманите на изминалия сезон - представленията с награди, каквито са "Професия лъжец" на реж. Теди Москов, "Скъперникът" от Молиер, реж. Лилия Абаджиева, "Г-жа министершата" от Нушич, реж. Недялко Делчев. Към тях ще прибавим и "Волпоне" на Сатирата, постановка Здравко Митков. И заедно с тях - по-камерни театрални работи, но с любопитна драматургия и актьорски постижения - "Заешка дупка" от Линдзи-Абер, "Човек от земята" от Биксби с участието на Христо Шопов, "Още веднъж, ако позволите" на Трамбле... При положение, че се играят сюжети и пиеси на Софокъл/Жан Ануи, Бен Джонсън, Молиер, Фридрих Дюренмат, две заглавия от Гогол - "Женитба" и "Дневникът на един луд", Лорка, Бранислав Нушич, съвременните Мишел Трамбле, Бърнард Слейд, Дейвид Линдзи-Абер, Нийл Лабют, Джеръми Биксби, Джо Ортън, 27-годишната Ярослава Полинович, българските автори са малко - освен Ст. Стратиев, още Яна Добрева и Елин Рахнев, както и Неда Соколовска, която е за първи път на фестивала със своя "Вокс попули/Глас народен". Любопитно ми е да видя как пловдивчани, влюбени в естетиката на Крикор Азарян, ще погледнат на дословния театър на Неда Соколовска. Вербатим театър е вид документален театър, който ползва автентични интервюта по актуална тема, от хора с различни позиции, възраст, социален статус, като по време на спектакъл актьорите от слушалки чуват в реално време записите и ги възпроизвеждат на сцена.  
Русенският драматичен театър ще представи на 19 септември спектакъла "P.S. Дъщеря ти, Ана" по едноименната пиеса на Яна Добрева (режисьор Георги Михалков). Художничката Виолета Радкова получи награда за сценографията си в този спектакъл на тазгодишните Друмеви театрални празници - Нова българска драма. Радостта на всички, участвали в реализацията на постановката, е разбираема, казват хората от театъра, защото, откакто през 2006 г. участвахме на този фестивал с "Хора с куфари" по Ханох Левин (режисьор Асен Шопов), досега не сме били селектирани за него, т.е. повече от 7 години.
Познавайки предишните пиеси на Елин Рахнев, "Любов" вероятно е лиричен, метафоричен текст с неочаквани обрати и с участието на две двойки, които ще онагледят войната на половете, ролите се играят от Радена Вълканова и Христо Петков, и младите Ева Данаилова и Никола Стоянов. Режисьорка е Лиза Шопова, афишът е великолепна графика на покойния Кольо Карамфилов.
Международното участие са театър "Одеон" от Букурещ и Театър на руската драма от Киев. "Живот в розово" от Олга Гаврилюк на Киевския национален академичен театър на руската драма се харесва много на публиката, играе се доста години. Постановчик е авторката на текста. "Когато те виждам, за мене всичко на света става в розов цвят." Знаем прочутата песен на великата Едит Пиаф "La vie en rose". Колкото и да е преживяно от нея - глад, нищета, смъртта на дъщерята, загубата на любимия, алкохол, наркотици, безчетен брой любовници, при всичко това съществува безкрайна потребност да обичаш и да бъдеш обичана. Да обичаш страстно и до самозабрава, с всички фибри на своята душа. В ролите на Жената и Мъжа са Олга Кулчицка и Юрий Гребелник. Букурещският театър "Одеон" е театър с история. Той ще представи едно от своите най-популярни представления - "Президентките" от Вернер Шваб. Знаете тази пиеса - навремето тя се игра в Сатирата с Маргарита Дупаринова в главната роля. И трите актриси - Дорина Лазар - тя е и директор на театър "Одеон", Емилия Добрин и Кока Блоос, са носителки на различни престижни театрални награди за изпълнението си в пиесата на Шваб. Постановчик е Сорин Милитару. Театър "Одеон" гостува през март на театър "София". След театър "Нотара" и театър "Маска" на Михай Малаймаре това е третото румънско участие на фестивала. Една пловдивчанка от Стокхолм - Вера Нестрьом, ще гостува с прочит на автобиографичната си пиеса "Зайчето на стената" в Центъра за култура "Тракарт".
Прави впечатление обилието на премиери на книги (Валя Радинска - "Ние с Коко", Иван Попйорданов - "Писма до сина ми - Чочо", Росица Данаилова - "Оцелелите дневници", страници от романа "Колене" на Росен Карамфилов, посветен на баща му, представяне на блога на Гергана Пирозова, а актьорите Ева Данаилова и Димитър Еленски в "Болка по театъра" по романа "Без маски" от Йордан Георгиев) в съпътстващата програма, която ще се състои предимно в галерия U.P.A.R.K. - художникът Кольо Карамфилов, отишъл си така без време, щеше да бъде щастлив. "Театрални отражения" е озаглавена сценографската изложба във фоайето на Дома на културата, където върви основната програма.
Този фестивал е рожба на големия Стефан Данаилов и дори когато той отсъства, по една или друга причина, всички се позовават, всички се кълнат в него. А фестът се реди от изпълнителен екип под предводителството на Димитър Малашинов, а съорганизатори са община Пловдив, Министерството на културата и Драматичен театър Пловдив. Заслугата е на мнозина, но в първата редица винаги са спонсорите инж. Димитър Георгиев - "Роза импекс", инж. Никола Добрев - КЦМ 2000 АД, Йордан Николов - "Ондулин"... Закъде без тях? Иначе театърът ще се превърне в много утопично занимание. Впрочем слоганът на фестивала тази година, предложен от Елин Рахнев, е "Театърът-утопия".

Путин и Байдън приеха обща декларация в Женева

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 115

Китай изстреля пилотируем космически кораб

автор:Дума

visibility 3114

/ брой: 115

В Испания отпадат маските на открито

автор:Дума

visibility 451

/ брой: 115

Вучич критикува подхода на Косово

автор:Дума

visibility 441

/ брой: 115

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ