15 Ноември 2024петък02:17 ч.

Дарина Малеева:

Съвременната музика съчетава всички традиции

Една от главните цели на конкурса "Музиката и Земята" е да събуди приспаната екологична съвест на хората и да ги приобщи към световния процес на устойчиво развитие, заявява известната цигуларка и педагожка

/ брой: 92

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 1813

Дарина Малеева е родена в София. Завършва НМА "Проф. Панчо Владигеров" в класа на проф. Гинка Гичкова. Продължава обучението си в Париж (в класа на световноизвестния цигулар Деви Ерли) в Екол нормал де мюзик де Пари, където единодушно й е присъдена диплома за концертиращ артист. Същевременно специализира барокова камерна музика в Университета за музика и театър в Берн-Биен (Швейцария). Продължава обучението си във Висшата консерватория в Париж в класа по цигулка на Роланд Догарей и камерна музика в класа на квартет "Изаи". Получава степен Магистър от Университета Париж VIII. Има образователна степен "доктор". Преподава камерна музика в НМА. Удостоена е с престижната награда Шарл Олмонт де ла фондасион де Франс. Носителка е на награди от международни конкурси, изнася концерти в престижни зали по цял свят. Удостоена е с медал от Министерството на външните работи на Франция за заслуги към френската култура. Артистична директорка е на международния конкурс за съвременна австрийска музика в България.

- Дарина, предстои ХХI издание на конкурса "Музиката и земята" - един от престижните и авторитетни форуми, които събират у нас млади таланти от близки и далечни страни. Какво ще разкриете за новото издание?
- Новото за 21-вото издание е, че по инициатива на асоциация "Филомус" с артистична директорка Шантал Стилияни (член на журито на конкурса) ще дойде от Франция екип, който да заснеме филм за конкурса. Този филм ще се излъчи по телевизия Mezzo и ще покаже пред френската общественост една друга духовна България, противоположна на ширещата се днес негативна представа за нашата страна. Интересът към конкурса продължава да е изключително голям и сред участниците. На тазгодишното, 21-во издание ще се представят над 100 млади музиканти от Швейцария, Русия, Република Македония, Япония, Корея, Гърция, Франция и, разбира се, от България. Увеличават се и композиторите от чужбина. Наградените композиции изпращаме в издателство "Анри Лемоан" в Париж, което преценява кои да се публикуват. Имаме вече две публикувани творби. Нестандартното за конкурса "Музиката и Земята" е, че журито, съставено от изтъкнати изпълнители и композитори, преди всичко оценява ТАЛАНТА, а не степента на професионална изработеност. А творбите, посветени на природата, са много във всички стилове (от барок до съвременност).
- За ХVттт издание беше отпечатана специална книжка, отразяваща пълния летопис на тази проява, от която вероятно мнозина изпълнители са тръгнали по пътя на своята световна кариера.
- Да, наистина много от лауреатите на конкурса за 21 години от неговото създаване се радват на голяма артистична кариера. Това са не само чужденци, но и българи - Мартин Пантелеев, Диляна Момчилова, Мартин Георгиев, Василена Серафимова, Елина Христова, Даниела Минева и други.
- За подобно мащабно ежегодно начинание има огромно значение и мястото, където се изнасят концертите, както и финансовото спомоществувателство. В този смисъл как преценявате домакинството на музея "Земята и хората" с неговите прекрасни зали и участието на едноименната фондация?
- Разбира се, най-подходящото място за провеждане на конкурса е залата на Гигантските кристали. Тя е уникално място, изпълнено с много позитивни енергии на кристалите. Тези енергии въздействат както на изпълнителите, така и на слушателите, създавайки неповторима атмосфера, в която човек се слива с природата. В такава обстановка човек по-добре осъзнава великата истина за Земята и хората - че Земята не е собственост на хората, а те самите са божественият резултат на еволюцията на природата. За съжаление, не всички разбират това и не живеят в хармония с природата, разсипвайки нея и своята жизнена среда. Това отношение води до самоунищожение. Една от главните цели на конкурса "Музиката и Земята" е да събуди приспаната екологична съвест на хората и да ги приобщи към световния процес на устойчиво развитие. Финансова подкрепа на конкурса оказват Министерството на околната среда и водите, Министерството на културата, Столичната община, Минно-добивните компании, както и членове на журито и частни лица. Истината обаче е, че всяко издание на конкурса се обезпечава финансово с много усилия и унижения и ние мечтаем за един мощен финансов спомоществувател - генерален спонсор, който да гарантира избягване на провал по финансови причини.
- Вие самата като изпълнителка ще се представите ли на заключителните концерти, които обикновено изнасят членове на журито и други известни музиканти? Ще имаме ли възможност да ви видим отново в дуо с вашия съпруг - пианиста Ксавие Льоконт дьо ла Бретонери?
- Успоредно с конкурса в музея "Земята и хората" се провежда фестивалът "Изкуствата за Земята", в който участват членовете на журито и лауреати на конкурса. Досега на фестивала са били представени редица премиерни творби от Жан-Мишел Дамас, Давид Лампел, Франсоа Серет и др. Заедно със съпруга ми ще изнесем рецитал на 30 април. Програмата ни е много разнообразна и включва премиерни изпълнения на творби от Оливие Греф (Франция) и Масаюки Нагатоми (Япония), рядко изпълняваната Соната за цигулка и пиано от Франсис Пуленк (посветена на Федерико Гарсия Лорка), както и творби от Хайдн, Шопен и Стравински.
- Впрочем как се развива вашият творчески тандем? Известно е, че имате пристрастие да откривате за публиката непознати или неизпълнявани произведения на световни майстори. Какво ново в тази посока?
- Да, наистина ние активно се борим срещу рутината в музиката! Стараем се програмите, които представяме, да включват, освен известни на публиката творби, така и рядко изпълнявани произведения от композитори от различни епохи. Съвременната музика заема значително място в нашите програми. Съвместната работа с композитора, преди творбата да бъде представена пред публика, е изключително интересна. Съвременната музика е много разнообразна, в нея няма стилистични ограничения и бариери. Тя съчетава всички традиции, даже и фолклор и джаз, което я прави достъпна и близка до нас. За съжаление обаче, няма достатъчно медийна подкрепа и затова изпълнителите трябва сами да търсят и откриват стойностни творби, както и да ги популяризират, вярвайки, че това ще бъдат творбите, които в бъдеще ще характеризират нашата епоха.
- Преподавате камерна музика в Националната музикална академия. Има ли и днес много автори, които създават интересни творби, а също и млади инструменталисти, които са готови да се отдадат на камерното изкуство?
- Да, има - например конкурсът за австрийска камерна музика в София, на който съм инициаторка и артистична директорка. Той се провежда от 2008 г. на всеки две години в Националната музикална академия със съдействието на австрийското посолство и има за цел да представи на българската публика съвременни австрийски композитори, както и да стимулира нашите ученици и студенти да я изпълняват. Впечатляващ е и каталогът от камерни произведения на германския композитор Волфганг Рим (роден 1952 г.), който съдържа поне 20 произведения за струнен квартет. Има и редица съвременни камерни творби от български композитори, които и аз, и студентите често изпълняваме.
- Доста пътувате, свирите пред чуждестранна публика и критици. Какви са впечатленията ви - българското музикално изкуство продължава ли да поддържа интереса и високия си авторитет по света, завоюван от предишни поколения изпълнители и автори?
- Да, продължава, но не се знае докога. Истината е, че студентите намаляват драстично, защото не виждат реализация в страната си. Позорно е да се споменават заплатите на музикантите, изпълняващи класическа музика, в сравнение с развлекателните фолк и чалга.
- Френското Министерство на външните работи ви удостои с медал за заслуги към френската култура. Смятате ли, че и у нас така се ценят усилията и постиженията на творците?
- Поради генетичната дарба на българите, у нас имаме твърде много върхови постижения в изкуството и наградите никога не стигат!
- Във вашето семейство почти всички сте отдадени на музикалното изкуство. Замисляте ли нови съвместни изяви със сестра си Нина, която е арфистка, а може би двете заедно с майка ви - изтъкнатата пианистка проф. Жени Захариева?
- Предстоят ни индивидуални изяви. Майка ми Жени Захариева ще изнесе концерт на 21 април в рамките на Салона на изкуствата в НДК. На 30 април, както вече споменах, свирим заедно със съпруга ми в рамките на фестивала "Изкуствата за Земята", а сестра ми Нина Малеева ще представи "Седем слова на Христос" от Хайдн (аранжиментът е направен от нея за соло арфа) на 3 май от 19 ч. в камерна зала "България".
 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ