150 хиляди ромчета и бедни деца не ходят на училище
От 4 години МОН има стратегия за намаляването на отпадащите, а отново говорим какво тепърва трябва да направим, недоволстват синдикалисти
/ брой: 116
Около 150 000 деца у нас - ромчета и бедни, не ходят на училище. 23% от хлапетата от уязвимите групи изобщо не знаят какво е училище и детска градина. Тревожната статистика обобщи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, по време на среща-дискусия на тема "Мерки за обхващане, задържане и превенция на отпадането на децата и учениците в детската градина и училището. Ефективно взаимодействие между институциите." В същото време всяка година от училище отпадали около 15-16 000 деца. Половината от тях заминават с родителите си в чужбина и реално там са обхванати от други образователни системи.
Такева настоя общините, МВР и другите институции да затегнат контрола за регистрирането на семействата, които се местят от едно населено място в друго. Според нея голяма част от хората от уязвимите групи идват в София, Варна, Бургас, но не са се регистрирали. Което означава, че който и да иска да направи проверка и да обхване техните деца в училище или в детската градина, не може да го направи, защото не регистрираме вътрешната миграция, обясни синдикалистката. Янка Такева заяви, че е учудена защо, след като МОН има стратегия по темата за обхвата и намаляването на отпадащите и за взаимодействието между институциите, отново се връщаме в изходна позиция - да се говори какво трябва да направим.
"Ние трябваше през 2017 г., след като тази стратегия работи вече 4 г., да кажем кои мерки работят, кои не работят и какво трябва да се допълни в нея. Както и съответно как всички тези мерки трябва да се финансират и конкретно кой за какво отговаря в тях", коментира Такева. По думите й не може четири години да буксуваме, без да имаме напредък.
При откриването на дискусията министърът на образованието Красимир Вълчев заяви, че предизвикателството е голямо и то не стои само пред образователната система, но и за социално-икономическото развитие на страната. Според него е необходимо МОН да изработи механизъм за съвместна работа на институциите с цел да подпомогне обхващането на децата. Амбицията била да има такъв механизъм до юли.
сн бгнес
В столичния парк-хотел "Москва" се проведе среща-дискусия, посветена на превенцията за отпадането на децата и учениците в детските градини и училищата