Наука
Неграмотни правят тестовете за матурите
/ брой: 98
Мария Бончева
Стара Загора
Тази мисъл ме взривява вече денонощия след изпита за НВО по български език и литература на 19 май 2017 г. Множат се годините, през които главните експерти от МОН и съставителите на тестовете за външното оценяване (НВО) по този учебен предмет допускат безобразни грешки! Четири години досега бия тревога за това веднага след публикуването на тестовете за изпита в VII клас, както и на отговорите на задачите в тях, но грешките не свършват. Констатациите си изпращах и до трима от досегашните министри, и до централния печат, и в интернет. Резултат - никакъв! От МОН откликнаха, само когато написах, че "изгубен рай" от "Заточеници" на Пейо Яворов е метонимия на родината, а не метафора - така го бяха определили в "посоките" за размисъл върху задача 25. И сега, пета година - пак непростими грешки! Дори във формулировката на задача 15.: "Коя дума от главното изречение пояснява първото подчинено изречение?" Излиза, че дума от главното изречение пояснява подчиненото изречение, а не обратното!
В първата от примерните "посоки" за размисъл върху стиха "България цяла сега нази гледа!" от "Опълченците на Шипка" е написано с главна буква "Отечеството". Очевидно в МОН не знаят, че това нарицателно име се пише с малка буква. Само в особено приповдигната, в емоционално наситена реч може да се напише с главна буква. За стилистичната употреба на главна буква чиновниците от МОН могат да направят справка в "Официалния правописен речник на българския език", стр. 49, т.50.3.
Третата от тези "посоки" е: "проява на войнска чест". Знаят ли седмокласниците що е това "войнска чест"? Знаели ли са го и опълченците? България пет века не е имала войска! Опълченците са доброволци, а не обучена войскова част! Би трябвало авторите на теста да проверят речниковото значение на думата "опълченец".
С метонимията "България цяла" Вазов акцентира върху осъзнатия от "младите дружини" патриотичен дълг, защото българският народ напрегнато следи тяхната самоотвержена борба и от победата им зависят и постигането на свободата, и изходът от войната. Тази мисъл е внушена с метафората "нази гледа". В "посоките" обаче няма нито дума за метафоричния глагол "гледа". И друго: как по петте "посоки за размисъл" разсъжденията могат да се поберат в 2-3 изречения? За кои от тях могат да не пишат учениците и да получат 6 точки?
Във въведения от 2 години порочен формат на изпита за НВО по български език и литература в VII клас задачите по литература уж щяха да бъдат 9, а тази година са 7. Защо? Всички правописни, пунктуационни, граматични и лексикални норми се преподават до VII клас включително. След като изпитният формат не изисква пълна проверка на овладяването им, имат ли мотивация българските деца да ги усвояват? За да бъдат грамотни българите за цял живот! Писаното слово е интелектуалната визитна картичка на всекиго от нас!
Знаят ли в МОН, или поне подозират ли, колко седмокласници и техните родители живеят с тревогата, че това е катастрофата им в изпита? Крайно належащ е и въпросът за датата на този изпит в VII клас. До 15 май учителите са преподали в луд галоп цялото учебно съдържание, защото то се включва в изпита на НВО. Натоварването на учениците е било страховито. Какво ще правят те и учителите им в учебните часове още един месец до края на учебната година - 15 юни? С този изпит за седмокласниците учебният процес вече е приключил. Преди години този изпит се провеждаше на 18 юни - три дни след края на учебната година.
И още нещо: доказателство за неграмотността на съставителите на теста за матурата на 19 май т.г. е и указанието за третия модул: "Аргументативният текст напишете в свитъка за свободните отговори на предвиденото място!" Не е ли скандално, че с пълен член е членувано съгласуваното определение към допълнението "текст"? Това е още един аргумент, че членовете на комисията за съставяне на изпитните тестове по български език и литература трябва да бъдат изхвърлени от нея! Трябва най-после да се сложи край на безобразията им!