С 13% се е увеличил броят на отпадналите от училище деца
29% от ромските деца изобщо не са стъпвали в училище, ГЕРБ не искат напускащите училище да се следят чрез електронен регистър на учениците
/ брой: 135
С 13 на сто се е увеличил за година броят на децата, отпаднали от училище, съобщи лидерката на Синдиката на българските учители Янка Такева пред БНР вчера. В Гоце Делчев тя участва в кръгла маса по проблемите, организирана от Икономическия и социален съвет.
Тревожна е тенденцията уязвимите социални групи, особено при ромската общност, където 29% от децата изобщо не са стъпвали в училище, а завършилите само трети клас са 28%. Такева настоя всяка социална политика да бъде обвързана с образованието, а неговото качество да се обсъжда от всички заинтересовани страни. По думите на Такева заради събитията в Орландовци вчера на училище не са се явили 90 на сто от ромчетата в квартала, а не е сигурно, че наесен и циганчетата от кв. "Кремиковци" в Гърмен ще се явят в класните стаи.
Според намеренията в новоприетата ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" отпадащите от училище деца у нас до 2020 г. трябва да са не повече от 11%, в момента са близо 13% и този процент непрекъснато расте. По данни на НСИ през миналата учебна година от училището са си тръгнали около 18 000 деца в образователна възраст. От тях 12 000 са напуснали в промеждутъка от І до VІІІ клас. Около 256 000 в страната са останали дори без начално образование до ІV. Това означава, че в последните години у нас милиони деца са де факто напълно неграмотни. През юли м.г. МОН обяви, че се подготвя регистър за всички деца в учебна възраст, за да може евентуално отпадане на всяко от тях да бъде установявано веднага и да се взимат мерки. При смяната на правителствата това начинание бе изоставено, а ГЕРБ дори отхвърли идеята на левите депутати воденето на електронен регистър на учениците да бъде записано в новия училищен закон.
Ако не се преодолеят причините за ранното отпадане на учениците от образование, ще се увеличи загубата на мотивация за учене и желанието за напускане на страната като масова алтернатива пред младите хора. Това ни заплашва със сериозни проблеми още в средносрочен план, само един от които е бедността, смята проф. Лалко Дулевски, председател на Икономическия и социален съвет. По думите му България първо инвестира средства пряко в образователната система, след това интегрира средства по различни програми да обучава отново отпадналите деца. Т.е. два пъти се прави разход за едно и също нещо. А когато човек е без образование, достъпът му до трудовия пазар е изключително затруднен. В същото време другите млади хора - образованите, напускат страната и това ще промени цялата политическа система и нейния интелект, категоричен е проф. Дулевски.