Дезодорант за ядене се предлага и у нас
За българския сладкар Венцислав Пейчев функционалните храни са не само бизнес, но и страст
/ брой: 285
Знае се, че дезодорантите съществуват в различни форми - спрей, рол-он и стик, но български сладкар предлага нов вид - вкусни сладкиши.
"Стара поговорка гласи, че истинската красота идва отвътре... Защо не от сладкиш?", разсъждава пред БГНЕС Венцислав Пейчев, собственик на малкия цех "Алпи". Бизнесменът твърди, че неговият Deo Perfume Candy може да неутрализира телесната миризма и да я замени със сладък аромат с трайност до 6 часа - в зависимост от размерите на човека и колко сладки е погълнал.
"По-пълните хора трябва да ядат повече бонбони", уточнява Димитър Хаджикинов, преподавател в Пловдивския университет по хранителни технологии, който помогнал за създаването на сладкиша-дезодорант.
Лакомствата, които изглеждат като типични бонбони и се предлагат в твърда форма като дъвки и без захар, са резултат от изследване на японски учени. Специалисти от Страната на изгряващото слънце са установили, че компонент в розовото масло, гераниол, не се разгражда от тялото, а се отделя през кожата.
"Гераниолът е антипод на чесъна... Той също излиза през порите, но вместо да излъчва лоша миризма, ароматизира тялото", уточнява Пейчев. Сладкият дезодорант, който получил бронзов медал на Изложението за иновации в Женева през 2011 г. и награда за техническа иновация на Изложението на хранителни стоки в Париж SIAL през октомври, се продава за 5,98 долара пакета на сайта amazon.com и вече може да бъде закупен в САЩ, Азия и много европейски страни. У нас 20 бонбона струват 2 лв.
Макар че концепцията не е нова, продуктът на Пейчев е единственият на пазара в момента, след като японският производител спрял да продава дъвката "Отоко каору", която се основава на същата идея.
Всеки сладкиш на Пейчев съдържа 3 милиграма богато на гераниол розово или лавандулова масло, предпочитано от мъжете. Ефектът е по-бърз с меките бонбони и тези без захар, тъй като се разтварят по-лесно в устата. И понеже всички съставки са естествени, няма нужда да се чувствате зле, че ядете малко повече от необходимото, смята Хаджикинов.
Химикът Джордж Прети от центъра "Монел" във Филаделфия сподели пред Франс прес, че е трудно да се прецени дали подобни продукти са ефективни, тъй като техните производители "рядко дават аналитични или клинични данни, за да подкрепят твърденията си за ефект на дезодорант". Нито един предишен ядлив или дъвчащ се дезодорант не е постигнал успех в налагането на пазара, допълва специалистът.
Това обаче не спира Пейчев, защото за него функционалните храни са не само бизнес, но и страст. 55-годишният бивш инженер разработил преди време енергиен сладкиш с кофеин и гуарана, охлаждащ сладкиш с витамини и калций и сладкиш за отслабване с разтворимите диетични фибри инулин.