30% от жалбите до омбудсмана са срещу монополисти
Процедурите по помиряване са в ръцете на фирмите, 35% от тях се прекратяват заради неучастие на търговците, каза Мая Манолова
/ брой: 9
30% от жалбите до омбудсмана за миналата година са срещу доставчици на обществени услуги, съобщи вчера омбудсманът Мая Манолова на дебат, свързан с помирителните комисии към Комисията за защита на потребителите (КЗП). Става въпрос за т.нар. монополи. 378 от жалбите през миналата година са за топлоснабдяване, 307 - срещу доставчик на електроенергия, 237 срещу мобилни оператори, 193 за ВиК и 117 за банки и кредитни институции, съобщи още Манолова.
Досега помирителните производства не работеха, каза Манолова. 35% от помирителните процедури са прекратени заради неучастие на търговеца, посочи тя. Както вече стана известно, от тази година няколко помирителни комисии към КЗП ще помиряват търговци и потребители в пет основни направления - енергетика, водоснабдителни и канализационни услуги, електронни съобщения и пощенски услуги, транспорт и финансови услуги. Процедурата в помирителните комисии е безплатна и трябва да приключи до 90 дни.
Новата система е по-добра, но също има пропуски, заяви омбудсманът Манолова. Процедурата е такава, че при жалба се изпраща искане до търговеца за доказателства, не е ясно обаче какво става, ако не отговори, каза тя. Според нея това поставя процедурата отново в ръцете на фирмите. Заради това според нея търговците предварително трябва да декларират пред КЗП, че ще участват в помирителните процедури.
В помирителните комисии трябва да има задължително юрист, препоръча още Манолова. Според нея помирителните производства не трябва да спират давността, както е предвидено, защото това нарушава правни норми и освен това вреди на потребителите. Помирителните процедури са прекалено много и ще объркат гражданите, каза Манолова. "За пореден път в потребителите се създават големи очаквания, че проблемите им с доставчиците ще бъдат решени", заяви омбудсманът. Тя даде за пример процедурите на софийската топлофикация, които отиват за помиряване на етап принудително събиране на задължения. "Топлофикация едва ли ще се откаже от начислените юрисконсултски и адвокатски възнаграждения", посочи тя.
Помирителните комисии не могат да помогнат и при даване на задълженията от търговеца на колекторска фирма. Секторните помирителни комисии едва ли ще могат да помогнат и при спорове за "дялово разпределение" на парното или за "сградна инсталация", посочи Манолова. "Тук потребителят има право единствено да плати сметката, няма как да му се помогне", каза тя. Очаквам все пак секторните комисии да проработят и да оправдаят част от надеждите на гражданите. Тя призова и участващите в дебата фирми да се откажат от лошите си търговски практики.