17% повече вино сме изпили за деветмесечието на 2012 г.
/ брой: 271
По мнение на наши лозари и винари браншът започва да излиза от кризата, в която изпадна през 2009 г., когато износът на български вина се срина почти наполовина, предаде profit.bg. Тенденцията започна да се обръща през 2010 г., когато бе отбелязан ръст с 10% спрямо предходната и най-тежка за вината ни година. Ръстът се запази през 2011 г. с повишение от 8 на сто и се потвърждава от данните и за деветмесечието на настоящата година, които говорят за увеличение от 7% спрямо същия период на 2011 г.
Има и увеличение на потреблението на напитката у нас - за деветмесечието на 2012 г. българите са закупили и изпили 17% повече вина, отколкото през същия период на миналата година. Дълги години слабият роден пазар бе ахилесовата пета на тази индустрия. Колкото и парадоксално да изглежда на пръв поглед, проблемът е в старите ни винарски традиции. Не мислете, че българите не обичат тази божествена напитка или пък пият само вносни вина. Не, просто нашенецът е свикнал да пие виното и ракията, които сам си произвежда в домашни условия, от своето лозе.
Кризата доведе и до още една отчетлива промяна. Свиването на пазарите в Западна Европа накара нашите производители да обърнат поглед към т.нар. трети страни. Така България възвърна добрите си позиции на руския пазар, който бе основният консуматор на български вина до падането на Берлинската стена.
През последните пет години Русия отново е водещ наш клиент с дял вече над 40% от износа ни. Българските вина отново са на традиционните за нас пазари в Чехия, Унгария, Германия. Новост е интересът към родните ни вина в съседна Румъния. Правят се сериозни усилия за пробив на пазарите в Китай, Япония, САЩ. Може би най-важният загубен пазар в кризата е този на Великобритания, където от десетилетия познават и ценят българските вина заради добрия баланс цена-качество. Но за разглезения британски консуматор водят битка в кризата и най-големите като качество и като количество на напитката винени държави като Франция, Италия, Испания, без да говорим за "новите вина", идващи от други континенти.