21 Декември 2024събота17:14 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Иван Бойков:

1200 фирми отпаднаха от строителството

И тази година браншът отчита спад, казва изпълнителният директор на Камарата на строителите в България

/ брой: 9

автор:Мая Йовановска

visibility 2379

Иван Бойков е машинен инженер, завършил е Техническия университет през 1974 г. Работил е в "Енергопроект", в "Цимент плант" - Темелково, "Балканкар" АД, "ЗИТ Инвест" АД. От 1997-2001 г. е народен представител и е член на комисиите по индустриална политика и по опазване на околната среда. От 2001-2003 г. е генерален секретар на ФИГ "РЕИ холдинг" АД, която преди доста години декларираше желание да получи лиценз за частни жилезопътни превози. След това става изпълнителен директор на Българската браншова камара "Пътища". Заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Има над 40 публикации, статии и анализи в областта на индустриалната политика, проблемите на браншовите организации в България, пътното строителство, проектирането и инженеринга Изпълнителен директор е на Камарата на строителите в България. От 5200 строителни фирми 2200 са нейни членове.

 - Г-н Бойков, докъде стигна разплащането на държавата със строителните компании и има ли такива, които още не са си получили парите? - Държавата се изплати по всички искания от наша страна през Българската банка за развитие. Останаха обаче около 40-50 млн. стари, нерзплатени задължения, които не са поискани от фирмите през схемата, която минаваше през ББР.
- По тази схема каква отстъпка от сумата имаше?
- По схемата за разплащане банката удържа около 7% от стойността на договора.
- Какъв беше най-дългият период, в който бяха забавени плащанията на неразплатените дългове към фирмите.
- Имаше голямо забавяне, но всичко това се изчисти. Все още има 70-80 млн. лв. неплатени, които са текущи задължения за 2010 година.

 - Какъв е другият вариант за компаниите, които не искат да си получат парите чрез ББР?

 - Другият вариант е да заведат дела срещу държавата. И е сигурно, че ще ги спечелят, защото имат документи за размера на дължимите им суми. Въпросът е кога ще успеят да си вземат парите, тъй като в бюджета няма пари за изплащане на стари задължения.

 - Това издължаване намали ли другия огромен проблем - междуфирмената задлъжнялост, която се оценява на милиарди левове?

 - Не може да се каже, че междуфирмената задлъжнялост е намаляла, защото мина много време, а тя по-скоро беше свързана с огромния обем жилищно строителство и хотели. За този сегмент нещата спряха изведнъж и банките също спряха да дават кредити. По отношение на държавните плащания нещата са се поизчистли, но те се нахвърлиха върху другите проблеми, тъй като няма фирма, която да работи само по обществени поръчки. Това е комплексен процес.

 - По ваши данни има ли раздвижване в бранша? Строителите пострадаха най-сериозно от кризата.

 - Не, няма раздвижване, а спад. Годината беше много тежка за строителния бранш. През 2009-а спрямо 2008 г. спадът в строителната индустрия беше над 60 на сто. По официална предварителна статистика за миналата година той е между 15-18 на сто.

 - Какво очаквате през тази година?

 - Ние не очакваме и тази година да се раздвижи кой знае какво в обществените поръчки. За 2011 г. правителството почти няма бюджет за капиталови разходи, за строителство. Но има съфинансиране по отношение на европейските програми и по отношение на кредити от Световната банка и Банката за развитие. Тук главно става въпрос за инфраструктура - пътна и социална. Т.е. това са поръчките, които идват по линия на Държавен фонд "Земеделие", по линията на Оперативната програма "Регионално развитие", има и 5-6 големи обекта, по които вече се работи, по ОП "Транспорт". Не очакваме активизация и защото общините също нямат пари за капиталови разходи, същото е и с министрествата. Парите, които се очакват,  основно ще бъдат за инфраструктура. В близките 1-2 години всичко ще бъде финансирано по европейските програми.

 - Спадът в строителния сектор колко фирми изкара от пазара?

 - Миналата година отпаднаха около 1200 фирми, а през тази още 1100-1200 фирми отпаднаха от регистъра на строителите.

 - През миналата година се очакваше да излезе европейският регламент за борбата със забавяне на плащанията по търговски сделки. В него се предвиждаше много сериозна наказателна лихва и когато държавата не изплаща навреме сумите по договорите с фирмите. Излезе ли вече този регламент?

 - Това още не се е случило. Засега всичко е на ниво съгласуване с министрите в ЕС. Процедурата е сложна и трябва да първо да се гласува от министрите, за да стане регламентът факт.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ