28 Март 2024четвъртък12:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

„Фолксваген“ отложи готов проект в Турция, това е шанс за България

автор:Дума

visibility 990

Андрей Гурков, „Дойче Веле“

Първите сериозни икономически последици след започването на турската военна операция в Сирия са вече факт: германският автомобилен концерн „Фолксваген“ отложи подписването на готовия инвестиционен проект. Това е шанс за България.

Дълго подготвяното инвестиционно решение вече беше прието, оставаше само официалното подписване на договора. Но заради започналата на 9 октомври турска военна операция срещу кюрдите в Северна Сирия, на 15 октомври „Фолксваген“ спря строежа на новия автомобилен завод. Германският концерн възнамеряваше да го построи в западния турски град Маниса, намиращ се близо до пристанището в Измир. За целта в началото на октомври регистрира там дъщерна компания с капитал от 150 милиона евро.

Автомобилен завод: България или Турция очакват инвестиция за 1 млрд. евро

„Управителният съвет на акционерното дружество „Фолксваген“ отложи решението за новия завод“, съобщи пресслужбата на концерна и добави, че „ние много внимателно наблюдаваме ситуацията и следим развитието на нещата с голяма тревога“. Прави впечатление, че в изявлението става дума само „за новия завод“. Турция в тази фраза не се споменава, от което може да се направи изводът, че вече взетото принципно решение в полза на тази страна може да бъде и преразгледано.

Например, в полза на члена на Европейския съюз България, която също активно се стремеше да привлече такава мащабна инвестиция, каквато е заводът на най-големия автомобилостроител в света. „Фолксваген“ възнамерява да разположи новата производствена мощност по-близо до пазарите на Източна и Югоизточна Европа.

По данни на германските медии става дума за инвестиции в размер около 1 милиард евро и завод с капацитет до 300 хиляди автомобила годишно, в който ще работят около 4000 души. Строителството се планира да започне в края на 2020 г., а през 2022 г. ще започне производството на моделите „Фолксваген Пасат“ и „Шкода Суперб“. В момента те се произвеждат в германския град Емден и чешкия Квасин, но тези предприятия на концерна са решили да се преориентират към производството на електромобили и джипове.

Смъртта на гражданското население ще погребе проекта

И ето сега проектът, който изпълнителният директор на „Фолксваген“ Херберт Дийс обсъждаше това лято с турския президент Реджеп Тайип Ердоган, се оказа заплашен от срив. В Германия и по-рано звучеше критика по адрес на решението в полза на Турция, обещала, по непотвърдени данни, значителни държавни субсидии.

Тя беше предизвикана от значителното влошаване през последните години на ситуацията с демократичните свободи и човешките права, включително зачестилите арести на германски граждани под фалшиви претексти. Ръководството на концерна, на свой ред, акцентираше върху това, че Турция отдавна е кандидат за членство в ЕС.

Но настоящото широкомащабно нахлуване на турската армия на територията на Сирия, което Германия осъди заедно с останалите страни на Евросъюза, сериозно промени ситуацията. Ако тази военна операция доведе до смъртта на още цивилни, а първите съобщения за жертви вече се появиха, то германският концерн няма да може на този фон без сериозни щети за своя имидж да подпиши инвестиционното споразумение с Турция.

Германските политици може да наложат вето

Освен това, правителството на федерална провинция Долна Саксония, в която се намира централата на „Фолксваген“ във Волфсбург, и която – като най-голям акционер в концерна – има право на вето, може да блокира сключването на споразумение в днешната ситуация. В Долна Саксония управлява коалиция от социалдемократи и християн-демократи, които управляват и на федерално ниво. Двете партии осъдиха действията на Анкара в Сирия.

Премиерът на Долна Саксония – социалдемократът Щефан Вайл, направи недвусмислено изказване на 15 октомври: „За момента положението е такова, каквото е. Не мога да си представя милиардна инвестиция на „Фолксваген“ в Турция“. Според политика, турската военна операция в Северна Сирия е очевидно нарушение на международното право, тя ще доведе до изострянето на положението в региона, и ще предизвика огромен бежански поток.

В същото време Щефан Вайл подчерта, че решението за изграждането на завода в Турция за момента е отложено, а не отменено. По-нататъшната съдба на проекта ще бъде обсъдена в средата на ноември на следващото заседание на Надзорния съвет, чийто член е той. До тогава не трябва да се очакват никакви официални решения.

За момента не е ясно колко дълго концернът е готов да изчаква и кога ще започнат да го пресират сроковете, свързани с твърдо планираната смяна на производството в заводите в Емден и Квасин.

Санкциите на САЩ и ЕС ще задълбочат кризата на турската икономика

Турската военна операция вече доведе до това, че САЩ наложиха 50% мито на вноса на турска стомана и спряха преговорите за търговско споразумение с Турция. Възможни са по-нататъшни американски санкции, а също така наказателни мерки на ЕС. Всичко това може сериозно да дестабилизира турската икономика, която и без това вече е съществено отслабена от неотдавнашната тежка рецесия.

Така че ръководството на „Фолксваген“ при взимането на окончателното решение за новия завод ще трябва да отчита не само политическите фактори, но и променящата се заради започналата война макроикономическа ситуация в Турция. В случай на нейното силно влошаване, ще се появят допълнителни аргументи в полза на България.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 115

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 148

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 127

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 146

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ