28 Март 2024четвъртък19:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Здравеопазването: как е възможна промяна на статуквото

Въпреки че остро се нуждаем от здравна реформа, вече 20 години вървим в обратна посока

/ брой: 232

автор:Велко Велков

visibility 1988

Очертани са движещите сили, подредени в колона ешелони, всеки със свой принос и роля в изграждането и поддържането на статуквото. В първия ешелон са архитектите на порочния здравноосигурителен модел, авторите на здравни стратегии, партийните съвети по здравеопазване и, разбира се, членовете на здравните комисии в НС, които превръщат в проектозакони постъпващия идеен материал. Видно от състава, в този ешелон присъстват лица, назначавани на отговорни властови позиции с възможности да влияят пряко или косвено върху взимането на решения. Никога обаче не е съществувало изискване тези лица да притежават нужните за дадения пост умения. Във втория ешелон са политиците, които подсигуряват курса, превръщайки в закони предложените проекти, без особено да вникват в тяхното съдържание. Гласуват на доверие, като се има предвид, че до всеки политик неизменно ще открием поне един консултант от първия ешелон. Тук са бивши и настоящи министри и заместник-министри на здравеопазването, както и ръководствата на синдикалните и пациентските организации. Неспособни да изработят алтернатива, с която да бъдат коректив на властта и да защитят интересите на своята членска маса, те се превърнаха в апологети на статуквото. В третия ешелон е бизнесът, по-точно онази част от него, която се храни от порочния модел и която е питателна среда за появата на всевъзможни лобита на статуквото. Завършват колоната армия репортери, коментатори и прочее водещи, които тиражират и популяризират статуквото в публичното пространство. 

В идейно отношение движението в обратната посока се подхранва от наложената от първия ешелон

пълна концептуална нищета

                                    

Впечатлява единството в иначе хетерогенната колона, като се има предвид, че в нея битува също така хетерогенна смесица от разбирания за това "що е здравеопазване". Едно множество, предимно политици и медийни водещи, няма отговор, тъй като никога не си е задавало въпроса, а ако случайно го зададе, бързо разбира колко труден е отговорът. Макар и странно, този вариант има запазено място във всички досегашни ръководни екипи в МЗ. Съдейки по делата, понятието на сегашния министър се е формирало по перата в бюджетите на МЗ и НЗОК. Потвърждават го определяните като "здравна" реформа примитивни идеи за промени в здравното осигуряване, източването на НЗОК, гимнастиките с клиничните пътеки, както и предложението милионите за по-високи заплати на медицинските сестри да дойдат от НЗОК. Какво пък, досега изпълнителната власт е отмъкнала от касата 1,85 млрд. лв. и защо не още няколко десетки милиона. Лесно е да се чупят и раздават късове от чужда пита. Бюджетът на НЗОК се формира от осигурителни вноски и някой трябва да подскаже на министъра, че изразходването на парите се регламентира от закон. Друго множество цитира определението на СЗО "съвкупност от медицински и немедицински дейности", но само толкова и силно се затруднява да посочи вторите, които съвсем не са по-маловажни поради нуждата от цялостна реформа на отрасъла. Най-многобройно е множеството на боравещите с непълни понятия. Среща се в няколко разновидности. От една страна, са лицата, чиито разбирания съвпадат с техния личен опит. Друга разновидност е повърхностното отъждествяване на здравеопазването с медицината. Третата, и най-зловредната, са разбиранията, в които празнините в рехавите понятия са запълнени с всевъзможни лични, групови или съсловни интереси. Естествено, при тази смесица от разбирания, колоната се държи като Вавилонска кула. При тази всеобща понятийна оскъдица промените се насочват изключително от случайни фактори, в резултат на което здравеопазването наподобява 

торба, покрита с кръпки

- лични или заимствани случайни хрумвания на случайно назначени лица. Тъй като тази оскъдица не позволява защита на статуквото с научни средства, колоната си е изработила друг надежден инструмент: отхвърля с мълчание всяка концептуална "агресия". Важна роля играят електронните медии, които манипулират общественото мнение, като подсигуряват обратната посока с фалшиви рекламни продукти. Кризата на отрасъла преминава своя апогей. Нуждата от реформи става все по-остра. Безспорен дефект, които колоната нито има желание, нито е способна да отстрани, но силно ще се съпротивлява на всеки опит да бъде отстранен, е порочната лекарствена политика. Лекарствата заемат основно място в разходите за здраве и тяхното поевтиняване ще се отрази положително на благосъстоянието на голям брой граждани. В тази насока дейността на касата следва да се подчини на два критерия. Първият е конституционната разпоредба (чл.52 ал.1), която предвижда лекарствата да се получават безплатно. Вторият е прецизно и гъвкаво ценообразуване, като се има предвид, че 

с намаляването на цената на лекарствата поевтинява и лечението

Как да се осъществи това?

. Първа стъпка е премахването на ДДС върху лекарствата. Както е известно, НЗОК заплаща лекарствата с пари от здравноосигурителните вноски, при което излиза, че за да пълни своя бюджет, държавата, облагайки лекарствата, тоест нашите вноски с ДДС, източва бюджета на НЗОК и директно подкопава здравето на нацията. Нещо повече, за да компенсират източеното от държавата, пациентите са принудени да доплащат. Преди дни Евростат отново потвърди, че в България пациентът плаща от джоба си най-много в ЕС. С премахването на ДДС лекарствата (и лечението) ще поевтинеят с 20%.

. Втора стъпка е изграждането на собствено аптечно снабдяване към НЗОК, което ще работи, без да генерира печалба, а лекарствата ще поевтинеят с още 6-9%.

. Трета стъпка е създаване на мрежа от аптеки към НЗОК, които също няма да работят на печалба. Всяко медицинско учреждение (ДКЦ, болница и др.), където се изписват лекарства, следва да разкрие аптека, от която пациентите на излизане ще могат да ги получават. С тази стъпка цените ще олекнат с между 18 и 22%, а общото поевтиняване ще е над 45%.

. Четвърта стъпка е целево увеличение на здравната вноска с 1%. Тази стъпка е важна, предвид появилата се скрита и порочна перспектива МЗ да сдържа развитието на касата с намерението да създаде комфортна конкурентна среда за частните фондове, когато такива се появят. Тази перспектива тепърва ще набира скорост. Инициативите ще идват от третия ешелон, ентусиазирано ще се подкрепят от първия и втория, а четвъртият, ще ги популяризира.

. Поевтиняване чрез пряко договаряне с производителите: в качеството на крупен потребител НЗОК ще ползва отстъпки до 10%.

С тези стъпки всичките 100% от предвидените средства ще остават в касата с едно уточнение: самите медикаменти ще са безплатни, но при получаването пациентите ще плащат минимални такси за покриване на разходите за доставка и разпространение. 

Какво означава всичко това. Първо, според Закона за бюджета на НЗОК за 2020 г. за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за медицински цели през годината, се отделят 1,117 млрд.лв. При съществуващото ценообразуване близо 500 млн.лв. ще се насочат към държавния бюджет. Немалко средства ще бъдат прахосани поради неадекватната методика на ценообразуване, а за реимбурсиране ще останат около 600 млн. лв. При предлагания нов механизъм, с увеличението на вноската с 1%, сумата за реимбурсиране ще бъде 1,646 млрд. лв., достатъчно, за да стартира преходът към безплатни лекарства. Второ, чувствително ще се промени съотношението "публични - лични разходи". През 2000 г. гражданите са плащали от джоба си 27% от общите разходи за здраве, а през следващите 18 г. те нараснаха до 48%. Така България се отдалечи от препоръката на СЗО гражданите да не поемат повече от 20%. от общите разходи, а здравеопазването се превърна в една от причините за общото обедняване на населението. Според доклад на ЕК за България ежегодно над 4% от населението обеднява поради високите лични разходи за здраве, три четвърти от които са за лекарства. Първоначално от ГЕРБ заявиха, че през 2020 г. парите за лекарства ще нараснат със 126 млн. лв., но в приетия бюджет на НЗОК те са колкото през настоящата година. Този акт дискредитира истинското отношение на управляващите към болните българи и е сигнал за преднамерено сдържане на НЗОК: виждате ли, парите за лекарства не стигат, осигурявайте се в частни фондове...

Кой ще постави началото на края

Търси се политически субект, който да се изправи срещу кохортите на статуквото и да стартира ерозията. Тъй като политическите партии, където преобладават силите на застоя, нямат нужния потенциал, известни надежди дава президентската институция. Известни, защото и там нещатни съветници по въпросите на отрасъла са лица от първия ешелон. В същото време г-н Радев често се изказва за нуждата от реформа, която да постави пациента в центъра на здравноосигурителния модел. По пътя към реализацията на тази идея през следващите две години г-н Радев следва да свика КСНС, но това няма как да се случи с наличните съветници по въпросите на здравеопазването. Точният адресат, към който следва да се насочи идеята за този форум, е Съветът за стратегическо развитие, където има експерти с различен профил, каквито именно са необходими за реформата, от която се нуждаем. Някои пречки създава разпространеното и в институцията мнение, че президентът не може да влияе пряко върху текущата политика. Това категорично не е вярно, предвид неограничените възможности, които предлага пряката демокрация. Така че топката е в полето на стратегическите съветници. Убеден съм, че ако поемат задачата, те ще подходят отговорно, ще защитят своя авторитет и ще оправдаят оказаното доверие.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ