29 Март 2024петък09:28 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Заветите на последните мохикани на киното

Новата книга на Олга Маркова съдържа значима културна информация и настройва читателя към размисъл над важни екзистенциални проблеми

/ брой: 268

visibility 858

Проф. Иван Славов

Стотици пъти съм представял нови книги или съм участвал в промоциите им, макар и понякога да съм смятал присъствието си за дежурно. Изработеният в това отношение стереотип от определен момент винаги започва да отегчава присъстващите. Може би тъкмо необичайното, ерудирано, дълбоко лично и емоционално представяне на осмата книга "Последни мохикани на киното" от самата авторка Олга Маркова пред пълната зала на кино "Одеон", при това навръх Димитровден (26 октомври т.г.) събуди у мен желание да загърбя седмичните си ангажименти и да прочета книгата. Споделих намерението си с колеги, които седмица след промоцията продължаваха да я коментират. Очевидно поднесеният на аудиторията едночасов диск с умело подбрани от авторката епизоди от "Осем и половина" на Фелини, "Роден на 4 юли" на Оливър Стоун, "Един мъж и една жена" на Клод Льолуш, "Сибириада" на Кончаловски, "Диво сърце" на Дейвид Линч и "Опасни връзки" на Стивън Фриърс (придружени с интересен и поучителен неин коментар) беше оригинално изказана почит към колосите на съвременното кино (сценаристи, режисьори и актьори), чиито обзорни творчески портрети съставляват същността на книгата й. Вероятно тъкмо по тази причина безспорно интелигентната публика не издаде звук в течение на два часа - сякаш отдавна е имала потребност от такова духовно преживяване. Искрено се зарадвах, че все още съществува такава елитна аудитория, въпреки дългогодишното престараване на медиите, "насъсквани" от партийни интереси, да сринат културното ниво на нацията ни. Явно все още тук-там мъждукат искри на духовност. Тъкмо тях е успяла да събере Олга Маркова. Неслучайно в предговора на новата си книга, който сам по себе си е отлично есе - барометър за епидемията на бездуховност, на която е обречено младото поколение, принудено да се спасява чрез емиграция, тя заклеймява "плоския свят на вещите", достатъчен за фалшивия блясък и битуването на днешното консуматорско общество. Именно като контрапункт на света на чалга-културата авторката предлага високоинтелигентно четиво, ползотворно за всички ни.
Всъщност нейният задълбочен предговор се оказва "преддверие" към богата палитра от личности, повечето от които уж познаваме, с тяхното все още мощно присъствие в днешното кино, с разнообразните им аргументирани мнения по изключително важни екзистенциални и творчески проблеми. Включените 23 художествено издържани портрета (с точно намерени и същевременно атрактивни заглавия) на сценаристи от ранга на Тонино Гуера и Жан-Клод Кариер; на режисьори от най-висока класа като Оливър Стоун, Вернер Херцог, Такеши Китано, Джулиано Монталдо, като Никита Михалков, Андрей Кончаловски, Сергей Соловьов и Роман Балаян, като Дейвид Линч, Клод Льолуш, братя Дарден, Горан Паскалевич, Майкъл Пейлин, Бепе Чино, Милчо Манчевски; на актьорските легенди Клаудия Кардинале, Джон Малкович и Беатрис Роман подписват днешното битие на седмото изкуство. Те предоставят възможност на ценителите на киното да надникнат в сложната съдба и творческата лаборатория на тези уникални личности; в тайните на любимата им професия, която често ги е контрирала по най-нелепи причини; в техните прогнози за бъдещето на киното.
Написан сякаш на един дъх, с жив и популярен език, този своеобразен сборник от любопитни и в съдържателно, и в жанрово отношение портрети-интервюта явно се домогва до широката аудитория, която има огромна потребност тъкмо днес от такава значима културна информация. Той някак неусетно настройва читателя към размисъл над важни екзистенциални проблеми: за смисъла на човешкото съществуване, за самотата и цената на личното достойнство, за вярата в истината и доброто, въпреки всичко... Неслучайно още в края на първата седмица след издаването книгата изчезна от централни столични книжарници.
Високо ценя тази критическа територия, която Олга Мркова, доктор на кинознанието, завоюва с усърдие, ерудиция и последователност в течение на три десетилетия: от появата на първата й книга "От литературата към екрана" (издадена от "Български писател", 1981 г.) за същността на процеса екранизация и ролята на нашите писатели за израстване на киното; през "Киното - изкуство или търг" ("Народна младеж", 1986); до цикъла от интересни портрети, обагрени с лична емоция и авторов коментар в "Екранът - арена на мнения и съдби" (ДИ "Д-р Петър Берон", 1989). Пристрастието на Маркова към портретната характеристика безспорно се изяви с най-голям замах в двете й последователни книги, чудесно оформени и илюстрирани от престижното издателство "Изток-Запад": "Майсторите на Голямото кино" (2007), която аз оцених на страниците на в. ДУМА, и "Последните мохикани на киното". Те обединяват общо петдесетина ярки индивидуалности като режисьорите Франсис Форд Копола, Алън Паркър, Тео Ангелопулос, Вим Вендерс, Кшищоф Зануси, Иржи Менцел, Емир Костурица, Виктор Ерике, Отар Йоселиани, Александър Сокуров, Джери Шацбърг, Мика Каурисмаки; актьорите Николай Бурляев и Любиша Самарджич, Катрин Деньов и Людмила Чурсина и някак интелигентно се допълват. Така че могат да бъдат колекционирани като едно цяло, с което ще се подпише нашият филмов век.
Мислите и чувствата на тези неслучайно подбрани личности те подтикват да се взреш в онези пластове на съзнанието, които в задъханото и стресово всекидневие ти убягват; да преосмислиш реалните ценности в живота и в професията. Те ти предлагат едно гмуркане в самия себе си, от което ще излезеш обогатен, пречистен. Именно в това виждам сериозния принос на Олга Маркова и като киновед, и като културолог. Едва ли бихме могли да си представим какви усилия й е коствало добирането до някои от тези "екранни светила", особено когато проблясват на един или друг междунарооен фестивал само за денонощие! Тъй като често слушам радио "Христо Ботев", попаднах на интервю с нея в интересното предаване "Арт-ефир" (9 ноември т.г.), в което водещата Дарина Маринова я попита какви качества трябва да притежава човек, за да реализира такава книга. Бих споделил собственото си мнение по този въпрос. Преди всичко е необходима сериозна литературна, а не интернет-подготовка и обща култура. Тези качества забелязах у Маркова още в студентските й години. Без владеенето на няколко чужди езика не е възможно да бъдат осъществени предложените интервюта. Толкова сложни и значими творчески разговори не могат да бъдат провеждани с преводач, което би изисквало допълнително време и средства. И накрая: едва ли някоя от споменатите личности, до които авторката се е добрала явно с предварителна организация, би се съгласила да общува с чужд критик или журналист, ако не усети насреща си сериозно подготвен в професионално отношение събеседник, който познава творчеството му. Не става дума за суетност, а за излишна загуба на време, каквато често предлагат поназнайващите "специалисти по всичко" от жълтите издания. А подобна загуба на време за творци от такъв ранг е обществено бедствие!

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 515

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 523

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ