29 Март 2024петък14:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Част от наземното трасе на Северен поток-2

ГЛОБУС

Залозите на Запада по трасето на „Северен поток-2”

Докато Париж таи помисъл да измести Германия от евролидерството, САЩ я шантажират срещу Русия

/ брой: 32

автор:Дума

visibility 652

Пьотр Македонцев*,
EurAsiaDaily

Съдбата на газопровода "Северен поток 2"  (СП-2) остава една от най-важните теми в информационното поле. Междувременно зад шума около газопровода стоят едни от най-важните въпроси на световната политика и икономика, включително въпроса за лидерството в Европейския съюз.

След Брекзит в ЕС останаха две държави, които са неговите икономически и политически лидери: Германия и Франция. Германия е безспорен икономически лидер, но тя има по-малък потенциал от Франция във военната и политическата сфера. Франция, от друга страна, която разполага както с мощна икономика, така и с ядрени оръжия, има повече военни и политически възможности да изпълни своите изисквания на международната сцена.

Към това трябва да се добави, че Германия традиционно е по-малко ангажирана с идеята за еманципация от САЩ и НАТО във военната сфера (въпреки че има френско-германска бригада от 1989 г.). Докато Франция, напротив, е главният инициатор на идеята за създаване на европейска армия, отделна от НАТО и постоянно следва традиционната концепция за "величие на Франция", както някога е била разработена от президента Шарл дьо Гол

Не трябва да се забравя също, че въпреки помирението на двете държави след Втората световна война, 

между тях винаги има доста сериозни различия. 

Президентът Франсоа Митеран беше умерен противник на поглъщането на ГДР от Федерална република Германия. Причината за това беше следната: до онзи момент Пета република и ФРГ бяха равнопоставени играчи, на които се основаваше европейската интеграция. След обединението на Германия балансът между тях бе нарушен в полза на обединена Германия, а Париж загуби възможността да стане хегемон в ЕС (тогава ЕИО), разчитайки на своята икономическа мощ.

Преди да се анализира ролята на Франция срещу реализирането на СП-2 , необходимо да се припомни сложната картина в ЕС. Противниците му в ЕС са страните, които са лоялни съюзници на САЩ и НАТО: балтийските страни (Латвия, Литва и Естония), Вишеградската група (Полша, Унгария, Чехия и Словакия), Румъния и Хърватия. Извън ЕС противниците са САЩ и Украйна.

Франция също се оказа въвлечена в спекулации около СП-2. Причината беше, че Париж се противопоставя, макар и неявно, срещу икономическото укрепване на основния си съюзник в ЕС. Поради това през февруари 2019 г. имаше слухове и открити надежди, че Петата република ще се противопостави на СП-2 и ще подкрепи промяната на европейската газова директива, за да усложни изграждането на този газопровод. Въпреки това в последния момент беше постигнат компромис между Париж и Берлин. Според една убедителна версия причината за това е договорката между президента Еманюел Макрон и канцлерката Ангела Меркел за реформиране на ЕС. 

Открита намеса срещу СП-2 бе изявлението на Макрон от 28 август 2020 г. Тогава той предупреди Меркел, че изграждането на СП-2 ще доведе до увеличаване на зависимостта на Европа от руските газови доставки.

И накрая, последната до момента френска намеса срещу СП-2 се случи в края на януари - началото на февруари 2021 г. На 25 януари в. "Монд" излезе с редакционна статия, озаглавена "Пред лицето на Русия газопроводът СП-2 "трябва да бъде спрян". 

А на 1 февруари френският държавен секретар по европейските въпроси Клемент Бон призова Германия да се откаже от СП-2 заради арестите на привържениците на Навални. 

Но още на следващия ден външният министър Жан Ив Льо Дриан каза следното: "Не бъркайте темите. Водим дискусия с германците относно "Северен поток", но това се отнася главно до въпросите за европейския енергиен суверенитет". В своето изявление Льо Дриан подчерта, че изграждането на СП-2 е работа на Германия.

Но правителството на Германия и лично канцлерката Ангела Меркел държат на реализирането на СП-2, въпреки натискът от различни страни. В тази връзка може да се припомни изявлението на външния министър Хайко Маас от 2020 г., че  американските санкции против "СП-2" нарушават енергийния суверенитет на Европа.

Германия ясно заяви, че системните провокации срещу Русия и осъждането на Алексей Навален по никакъв начин няма да повлияят върху позиция по изграждането на СП-2. Тоест ако Германия въведе някакви санкции срещу Русия заради Навални, това няма да означава замразяване на СП-2.

Така може да се обобщи, че в момента Франция и на първо място самият Макрон, нямат ясно изработена  политическа линия по въпроса за хегемонията в ЕС след Брекзит: 

заедно с Берлин, или самостоятелно, отделно от него. 

В първия случай атаката срещу Германия заради завършването на СП-2 е безсмислена и слага край на опитите за съвместно доминиране с Берлин в Евросъюза. Във втория случай целта е непостижима поради недостатъчна икономическа мощ на Франция или този опит се основава на някои тайни споразумения с новата администрация на САЩ под формата на обещания, които американците не изпълняват в повечето случаи, както  оказва опитът.

В тази връзка е абсолютно необходимо да се анализират последните изявления на САЩ за СП-2, защото позволяват да бъдат разкрити редица мотиви и действия на Франция и Германия и да се прогнозират последиците от изпълнението на американските планове, ако Вашингтон успее да ги прокара.

Според германския вестник "Ханделсблат", американците, под предлог за евентуално отмяна на санкциите срещу СП-2, косвено изискват от Русия да поддържа транзит на газ през Украйна след 2024 г. в сегашния му пълен обем. Други изисквания на САЩ се отнасят и за украински транзит. Това е повишаване на цената за транзит на газ от Русия (въпреки че сега тя е почти 3 пъти по-високи от тази в Полша), помощ за увеличаване на капацитета на подземните хранилища в Украйна и разширяване на газопреносната система за транспортиране на водород. Тези две изискванията важат за Германия.

Главното условие на Вашингтон е да откаже Русия от използването на СП-2 като инструмент за натиск над Украйна. При това КАШбез капка съмнение си присвояват правото да решават кои действия на Русия те ще сметнат за натиск над Украйна и кожа ще решат са пресекат транзита на газ по СП-2 

По същество САЩ извършват тотално енергийно изнудване на Германия, която все още смятат за мощен икономически конкурент, а също на Русия. Впрочем американската страна открито признава, че пълното прилагане на СП-2 ще има огромно икономическо и политическо значение за географската Европа, а именно:

ще осигури енергийната независимост на Германия през следващите години и до пълното преминаване към водородна енергия (в дългосрочен план), като същевременно германската икономика запази високата конкурентност; 

- ще засили противопоставянето на Германия с американски сателити от Източна Европа, някои от които (Полша и Унгария) вече са в сериозен конфликт с Брюксел, Берлин и Париж и остават в ЕС само по икономически причини;

- ще позволи на Русия да предприеме решителна офанзива срещу враждебна Украйна, включително чрез прилагане на доктрината за "руския Донбас", за да се предотврати геноцид над рускоезичното население и руските граждани.

Оказва се, че американците наистина използват провалилата се тактика ("политика на моркова") в опит да получат всичко за нищо.

Освен това администрацията на Байдън изисква от Германия, която като лоялен приятел и съюзник под контрол на САЩ, да модернизира системата за транспортиране на газ и да увеличи капацитета за съхранение на газ в Украйна, не само на природен газ, но и водород. И всичко това безплатно! Независимо от факта, че по-рано Германия е предложила да построи 2 терминала за получаване на американски втечнен газ на стойност от 1 милиард евро. Де факто 

САЩ изискват от Германия не просто съюзническа лоялност, а робска преданост! 

И в замяна на всичко това те предлагат да се обсъдят само условията за евентуално отмяна на санкциите срещу СП-2 с придобиване на пълен контрол над него!

Ако Германия се съгласи с американските условия, тя изцяло ще попадне под ярема на САЩ, поставяйки икономиката в зависимост от американски газ от шистовите полета. Цената на такъв газ ще бъде напълно различна от изпомпвания в Русия през СП-1 и СП-2, което ще направи тази цена нерентабилна и много бързо ще доведе до пълния икономически колапс на Германия. За радост на САЩ.

Дори ЕС открито говори за реализирането на СП-2. На 5 февруари говорителят на Еврокомисията Петер Стано каза следното: "Северен поток-2 е проект на група частни компании и не можем да им попречим да го построят, ако германското правителство се съгласи с него...Тези компании трябва да знаят, че ще трябва да действат в съответствие със законодателството на ЕС. Това е максимумът, който можем да направим на ниво Европейски съюз".

За ЕС проектът СП-2 също е изключително важен, тъй като интригите около него доведоха до парадоксална ситуация. Европейската интеграция първоначално беше планирана не само за предотвратяване на нова война в Европа, но и за икономическото ограничаване на Германия с включването й  в европейските икономически проекти. Поколения германски политици, предимно от бивша Западна Германия, израснаха под крилото на либералния интернационализъм, от идеята, че Германия трябва да изостави националния суверенитет и националната идентичност в полза на наднационалните органи на ЕИО/ЕС и европейската идентичност. Съответно Германия трябва да се разтвори във всичко това .

Проблемът със СП-2 показа, че Германия, особено в критична ситуация и при наличието на политическа воля, може при необходимост да загърби позицията на други членове на ЕС и неговите наднационални институции в полза на собствените си национални интереси в икономическа област. Още по-важен е фактът, че дори при подобни разногласия, всички те ще трябва да живеят в един и същи Евросъюз. Това е особено важно с оглед на удара в гърба от страна на Франция. Париж не зависи от доставките на руски газ, той разполага с мощна ядрена енергия, една от най-напредналите в света, и с други източници на енергия.

В ситуацията със СП-2 може и да има сближаване между Франция и САЩ, неслучайно Макрон и Байдън проведоха телефонни разговори в съюзнически тон. Ако е така, тогава този френски опит за блокиране на СП-2, който все още не е задвижен, би изглеждал като самоубийствена авантюра за целия Евросъюз. Да допуснем, че мечтите на Париж и Вашингтон са се сбъднали, СП-2 не е реализиран, германската икономика е подкопана от търсенето на алтернатива и трудностите в енергийното преформатиране на всички сфери на живота, където е необходим природен газ .

В случая обаче Макрон и сие. забравят, че именно Германия е икономическият локомотив на ЕС, съответно субсидиите за всички пламенни противници на СП-2 от Източна Европа се формират до голяма степен за сметка на Германия. Ако поради икономическата слабост на Германия ЕС не е в състояние да предостави субсидии на самата Полша, тогава ще възникне въпросът за по-нататъшния й престой в ЕС. Това е съвсем реален вариант за развитието на събитията, пари от въздуха няма как да дойдат. Невъзможността за дотации на Полша по икономически причини ще стане коз в ръцете на "Конфедерацията за свобода и независимост", на Януш Корвина-Микке, Кщищоф Босак и Гжегож Браун, които призовават за изризането на Полша от Евросъюза. Нали именно Макрон бе много критичен от излизането на Великобритания от ЕС, макар навремето Де Гол правилно смяташе, че британците нямат място в ЕИО. И при такъв сценарий на развитие, поради подкопаването на германската икономика, ЕС в най-добрия случай ще се превърне в аморфна единица, а в най-лошия ще започне да се разпада. И всичко това заради амбициите на президента на Пета република, 

който иска да по всякакъв начин да стане лидер на ЕС!

Така в събитията около СП-2 се очертават няколко направления;

- Опит на Франция, с подкрепата на САЩ, да подкопае Германия като икономически лидер на Европейския съюз;

- желанието на администрацията на Байдън е чрез СП-2 да съсипе германската икономика и да наложи на ЕС статута на зависимо образувание;

- опити на САЩ да предотвратят разкола в ЕС между Германия и страните от Източна Европа, стремейки се да запазят и засилят антируската политика като фактор на обединяване;

- желанието на Украйна, Полша и балтийските държави да запазят транзита на руски газ през Украйна, за да изнудват Русия и Германия, използвайки този транзит като лост за натиск.

Действията на САЩ и техните източноевропейски сателити, насочени към контролиране над Украйна и използването й като инструмент в срещу Русия.

Коя от тези области ще бъде приложена, ще разберем през следващите месеци.

* Авторът е политолог, има публикации за Близкия Изток и Южна Азия, вътрешната и външната политика на ЕС, постсъветските конфликти, съвременните междунационални отношения

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ