07 Декември 2019събота13:42 ч.

За Вълчев обругаването на социализма е цивилизационен избор

Не може в учебниците да се представя благовидно тоталитарният режим, те трябва да моделират ценностна система, заяви министърът

/ брой: 125

автор:Велиана Христова

visibility 520

Осъждането на тоталитарния "комунистически" режим не е политическа цензура, а е част от цивилизационния избор, който сме направили; внушаването на благосклонно отношение към режима в някои учебници трябва да се промени, защото те формират ценностна система и отношение към света, в който живеем. Това заяви дословно образователният министър Красимир Вълчев вчера по БНР. Според Вълчев мнозинството българи споделяли този цивилизационен избор. Отправната точка в представянето на "комунистическия" режим трябва да бъде, че базовите му институции са тоталитарни, антихуманни и нарушават човешките права, иначе учебниците са в разрез с духа на утвърдената учебна програма, каза още той.   

Министърът бил учуден, че петте нови учебника по история за Х клас били много различни. По повод на това, че те вече са били одобрени от рецензенти, оценители и от учителите, Вълчев заяви, че изискванията към оценяването трябвало да се променят, понеже досега МОН изисквал най-вече да се види дали има технически грешки, а не и дали съдържанието е адекватно на програмата. Учебниците обаче бяха оценявани и одобрени именно като съответстващи на учебната програма. Още при нейното одобряване през 2018 г. ДУМА предупреди, че програмата е така написана, че дава възможност за различно представяне на историята. Министър Вълчев се застрахова, че не бил специалист в историята, но не обясни защо самата програма в МОН бе написана с активния диктат на неспециалисти, но антикомунисти - като журналиста Христо Христов и д-р по археология Евелина Келбечева, които преди седмица развихриха скандала за недостатъчното очерняне на периода на "комунизма" в учебниците.     

Академичната свобода на авторите не е абсолютна при учебниците, атакува Вълчев и авторите, професионални университетски историци, утвърдени специалисти именно в писането на учебници. "Ако оправдават националсоциализма или религиозния екстремизъм, пак ли са академично свободни", рече Вълчев. Имат ли академична свобода учените да утвърждават антихуманни и антидемократични идеологии, попита той. "Можем да кажем, че Народният съд е просто съд, но можем да кажем, че е организирано масово изтребление на националния елит. Не можем да възпитаваме днешните деца в равнодушие към диктатурите." Авторите не може да подменят духа на учебната програма и да придават нормалност на един тоталитарен режим, защото историята трябва да възпитава в отношение към цивилизационния ни избор, подчерта министърът.   

На издателите и на главните редактори на издателствата вече е дадено ясно указание и оттук нататък те ще получават детайлни задания от МОН. Ако не бъдат спазени указанията на министъра да се промени отношението към "комунизма", той няма да пусне учебниците за печат. 

Идеологическата подмяна на историческата истина

Спрете политическата поръчка за училището!

Историята не е партиен доклад 

Лекар от Александровска болница обяви гладна стачка

автор:Дума

visibility 74

Нов прокурор сменя главния

автор:Дума

visibility 181

110 години от рождението на Никола Вапцаров

автор:Дума

visibility 119

Путин и Ердоган пускат "Турски поток" заедно

автор:Дума

visibility 0

Безредици в Атина и Патра

автор:Дума

visibility 32

Нов удар срещу Китай

автор:Дума

visibility 197

Бедност заплашва развития свят

автор:Дума

visibility 402

/ брой: 235

Боко ТВ

автор:Велислава Дърева

visibility 860

/ брой: 235

В България се имитира борба срещу корупцията

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 235

Животът на един "шпионин"

visibility 386

/ брой: 235

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ