Експерти:
Време е за нов меморандум с "Лукойл"
През 2005 г. тройната коалиция успя да намали цената на бензина като убеди рафинерията да свие печалбата
/ брой: 63
Очевидно е дошло време за нов меморандум с "Лукойл", за да се избегне шоковото покачване на цените на горивата. Това споделиха пред ДУМА експерти, които припомниха, че в подобна ситуация през 2005 г. бе подписан меморандум между президента на "Лукойл" Вагит Алекперов, министъра на икономиката и енергетиката Румен Овчаров и генералния директор на "Лукойл" - България, Валентин Златев. Мотивът бе общата загриженост за състоянието на българския вътрешен пазар на горива.
Благодарение на договорката с правителството "Лукойл" въведе такава формула на образуване на цените на горивата за българския пазар, която включваше минимални параметри на търговска печалба. Това позволи цените на горивата да се поддържат на нива, значително по-ниски от тези в другите европейски страни. А евентуалните бъдещи повишения в цените на горивата на "Лукойл" да се осъществяват с по-ниски темпове от средните за държавите в ЕС.
Чрез допълнително свиване на търговската печалба в рамките на 6 месеца стана възможно да се компенсира неблагоприятното въздействие на обективните фактори - международни котировки на нефта и нефтопродуктите, стойност на нефтопреработката, валутни изменения и др. Така стана възможно да се понижат цените на горивата към крайния потребител.
Може би сега е моментът Бойко Борисов да се опита да постигне подобни договорки с рафинерията, смятат експертите.
Пресъхна ли кладенецът в Западен Сибир?
През 1999 г. "Лукойл петрол", дъщерно дружество на "Лукойл Европа", купи 58% от капитала на "Нефтохим" - Бургас. Цената на сделката по договор бе 101 млн. долара, от които в държавния бюджет реално влязоха 81 млн. долара. Останалите 20 млн. долара, макар и включени в цената, на практика останаха в разпореждане на "Лукойл" по специална доверителна сметка за покриване на скрити задължения на рафинерията към държавата и на загуби по време на приватизационната процедура. Освен това в капитала на "Нефтохим" като апортна вноска трябваше да влезе нефтено находище в Западен Сибир с годишен добив от 700 хил. тона нефт. За година у нас промишлеността и транспортът изразходват средно 3,4 млн. т гориво. Само за автомобилите трябват 1,2 млн. т, като 19% от тях се падат на бензина, а 36% - на дизела. Това означава, че сибирското находище може да покрие изцяло потреблението на гориво поне от автомобилите. И то да бъде значително по-евтино.
ЕК: Няма възможност България да намали акциза на горивата
Няма никаква възможност България да намали акциза на горивата. Това е резултат от приключилата вчера среща на вицепремиера Симеон Дянков с еврокомисаря за данъчната политика Алгирдас Шемета. Срещата беше поискана от българска страна под предлог, че се търсят варианти да бъдат свалени цените на бензина и дизела.
Беше ни казано недвусмислено, че България и въобще никоя държава не може да си и помисля дори да намалява акциза под минимума, който вече ние сме го постигнали за бензина, а за дизела вървим по стъпките така, че до 2013 г. да постигнем минимума за ЕС, каза след срещата Симеон Дянков. Разговорът беше твърде кратък, просто да не си помисляме, това не е възможно, никоя държава не може да го направи, допълни той.
При това положение варианти за намаляване на цените може да се търсят с евентуални промени в съдържанието на биокомпонента в горивата. Отделно от това предстои анализ как се формират производствените и пазарните цени у нас, съобщи министър Дянков. Той обаче добави, че държавата няма големи възможности за намеса на пазара.
Бензинът поевтиня още
Ново понижение на цените направи вчера "Лукойл". Бензин А-95 Н 10 ppm E5 от 2287.20 лв. за 1000 литра става на 2260.80 лв. за 1000 литра, или намалението е с 1.15%.
Понижи се и цената на бензин А-98 Н 10 ppm E5 от 2383.20 лв. за 1000 литра на 2356.80 лв. за 1000 литра, или с 1.11%. Като причина за промяна на цените се посочва динамиката на пазарната конюнктура и измененията в международните котировки на петролните продукти.
От "Лукойл" - България, също съобщиха, че продължават да следят постоянно международните котировки и компанията е в готовност да реагира при всяка промяна.