Вместо сирене реклама на сирене
/ брой: 195
Фонд "Земеделие" преди ден отчете похарчени пари, по-точно, похвали се, че успешно е приключила програма, която се казва "Европейско сирене, моля". Не се смейте. За тая работа са хвърлени над 3 млн. лв. Парите са използвани за реклама на българското сирене по света. То лошо няма, ама поне сиренето да беше наистина българско.
Ето някои заглавия от нашенските медии: "Българските мандри правят сирене от немско мляко", "Българското сирене се прави от унгарско мляко", "Има ли мляко в млечните продукти", "Продължава масовото използване на палмово масло в млечните продукти", "Сиренето по БДС било само за имидж" и т.н.
В последните няколко години животновъдите не спират да алармират, че на практика българското мляко все повече изчезва и до няколко години ще стане лукс. Фермери твърдят, че са нереални представяните периодично от земеделското министерство данни за количествата на произвежданото българското краве мляко. И макар че собствениците на ферми получиха отсрочка, едва ли и половината от над 40 000 ще успеят да намерят пари, за да въведат европейските изисквания за хигиена на млякото. Те едва ли ще имат друг изход, освен поголовно да намаляват броя на животните, които са около 180 хиляди. Въпросът е каква част от тях ще поемат към кланицата? Според статистиката кравите и овцете, които се отглеждат за мляко, както и самото производство на мляко, са намалели няколко пъти за последните 20 години. Явно, ще става и по-страшно.
Агроминистърът Мирослав Найденов въведе БДС стандарт и за сиренето, но това не означава, че ядем качествен продукт. Производителите всъщност нямали сметка да произвеждат сирене по стандарт. Така у нас се доставят огромни количества концентрирано обезмаслено мляко от различни ъгли на Европа. Внася се и сухо мляко, защото суровината е около два пъти по-евтина, отколкото литър произведено у нас краве мляко. Протестите на фермерите съпътстват почти цялото управление на ГЕРБ. Напоследък млекопроизводителите са "изнервени" заради ниските изкупни цени на млякото, които според тях може да паднат още именно заради вноса от Полша и Унгария. А другите европейски страни получават по-високи субсидии, за разлика от нас и румънците.
Та след похарчените за реклама 3 млн. лв. се съобщава, че нашите продукти са стигнали до потребителите на Русия и Украйна чрез мащабна кампания по вестници и други издания, клипове в киносалони и телевизии, по авторитетни международни изложения, тематични вечери, бизнес семинари, дегустации, кулинарни училища и университети в Европа и света. Единствената информация, свързана с износа на наше сирене, обаче дойде от една от браншовите организации и тя е, че България е удвоила износа си на сирене за Германия. Хич не е изключено изнесеното затам българско сирене да е било с германско мляко.
Имаше класация за най-странни европроекти, където бе попаднал например един за "повишаване на емоционалната връзка на селскостопанските работници с обработваемите от тях територии". Нашият е също толкова "нужен". По-добре да бяха дали 3 млн. лв. за нещо, което ще помогне повече сирене да се прави от българско мляко. А е и крайно време България да защити искане да се изравнят нашите субсидии с тези на другите страни в ЕС. Иначе ще продължаваме да ядем сирене от германско мляко, а животните ни ще утъпчат пътя към кланиците...