28 Март 2024четвъртък16:28 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Виолета ЖЕЛЕВА: Социалната ни система е в колапс

МТСП нехае за проблемите на хората с увреждания, категорична е народната представителка от "БСП за България"

/ брой: 34

автор:Юлия Кулинска

visibility 3018

Виолета ЖЕЛЕВА е родена в Димитровград. По професия е текстилен инженер. Работила е като технолог. Завършила е политически мениджмънт. Член е на БСП. Била е общински съветник. Депутат в 44-то Народно събрание в ПГ "БСП за България", избрана от 29 МИР-Хасково. Член е на комисиите по труда, социалната и демографската политика и по вероизповеданията и правата на човека.

Владее английски и руски език.

- Г-жо Желева, след ваш въпрос по време на парламентарния контрол за възможността пенсията от НОИ за хората, родени след 1959 година да е намалена, социалният министър Деница Сачева прие предложението ви коефициентът на редукция да бъде променен. Какво означава това за заинтересованите лица?

- Това е случаят, когато две пенсии могат да бъдат по-малко от една. През 2021 г. новите пенсионери ще взимат намалена с около 20 на сто държавна пенсия от НОИ и допълнителна от частните фондове. Официално се призна, че има голям риск да бъдат ощетени от държавата първите, които ще започнат да получават т.нар. втора пенсия. Редукцията на пенсията, която НОИ ще прилага за тези, които не са си прехвърлили натрупаните средства в държавното осигуряване, е средно 20%. Крайно несправедливо е да се взима този коефициент на редукция механично за всички хора, тъй като всеки има своя индивидуална осигурителна история, която трябва да бъде отразена. Близо половината от целия си осигурителен стаж родените след 1959 година са внасяли 100% от осигурителните си вноски в НОИ. Едва от 2007 година досега те внасят 20% по-малко в държавния фонд от лицата, родени преди 1960 година, за сметка на частния пенсионен фонд. По този начин не се внася баланс между родените преди и след 1960 година, а демонстративно се наказват всички родени след 1959 година. Проблемът е свързан с формулата, по която НОИ изчислява индивидуалния коефициент за хората с вноски и в Универсалните пенсионни фондове, а именно заради т.нар. коефициент на редукция - процентът, с който ще се намали държавната пенсия. Според мен е необходимо да се промени начинът, по който се изчислява индивидуалният коефициент за пенсиите на хората, които избират да получават пенсии от универсалните фондове.

Разбира се, по време на парламентарния контрол министърът не призна, че има проблем. Добре е, че няколко дни след това има обрат в думите й. Госпожа Сачева заяви, че ще настоява да бъде намален коефициентът на редукция така, че той да отразява индивидуалната осигурителна история на всеки. Надявам се, че ще се инициират необходимите законодателни промени, несправедливото ощетяване да бъде избегнато. Това е проблем, за който трябва да се говори с нужната отговорност пред обществото, за да се намери балансирано решение, което да удовлетворява най-вече гражданите .

- Продължава скандалът с бъдещето на услугата "Личен асистент". Защо се стигна до недоволството на хората с увреждания и какво означава за тях нерешаването на проблема?

- От началото на годината до днес близо 13 хиляди българи с тежки здравословни проблеми са без подкрепа и възможност да посрещнат всекидневните си потребности. От 1 януари трудовите  договори на личните асистенти бяха прекратени и доскоро нямаше информация точно по какъв начин ще бъде продължено предоставянето на асистентска подкрепа. Проблемът се е очаквал още от края на миналата есен, но едва сега институциите се задействаха да го решат и то частично. Това е най-фрапиращото! Показва отношението на социалното министерство към правата на хората с увреждания и възрастните, които не могат да се обслужват сами. В началото на март ще стартира Националната програма за предоставяне на грижи в домашна среда, чрез която ще бъдат наети лични асистенти на 924 лица със степен на намалена работоспособност и около 4997 възрастни хора. Няма отговор обаче от страна на правителството какво се случва с останалите 7 хиляди, които остават извън обхвата на програмата. Нещо повече, освен че липсват адекватни решения, се манипулира общественото мнение. Води се целенасочена пропаганда срещу Закона за личната помощ и вероятно неговата отмяна, като текстовете от него да се приложат в Закона за социалните услуги, чието влизане в сила е отложено. Общо 28 401 души са подали заявления за включване в механизма за лична помощ от 1 април 2019 г. до края на януари т.г., за този период са сключени около 20 000 договора с лични асистенти. Внушението, че заради Закона за личната помощ 13 хиляди души остават без асистенти, не е вярно. През последните 6-7 години, много преди да го има документът, тези хора отново бяха без помощ. Това е единственият закон, при който средствата стигат директно до човека в нужда. Истината е, че за да заработи напълно Законът за личната помощ, за 2021 година са необходими около 900 млн. лева. Тези средства ги няма, атаките срещу закона са заради това, защото няма пари да се обезпечи финансово  цялостният му обхват. Предвижданите промени в законодателството няма да постигат резултат, ако няма адекватно финансиране за социалните политики. Препращането към друг закон с неясен статут ще доведе до задълбочаване на проблема.

- Законът за социалните услуги беше отложен с 6 месеца след поредици от протести. Каква е позицията на БСП? 

- След създалата се ситуация е видно, че социалната система е в колапс. От една страна, социалният министър ни призова да приемем отлагането на закона с 6 месеца, за да се тушира общественото недоволство и евентуално да се ревизира. От друга, за решаването на редица проблеми по отношение на грижата за децата, възрастните хора и хората с увреждания, МТСП се уповава на законодателството, уредено в Закона за социалните услуги. Грешка е, че обещаните дискусии по темата с всички заинтересовани лица се забавиха. Това само доказва, че нашите притеснения са основателни, желанието за диалог е само привидно. Истинската причина е, че се прикрива липсата на готовност от страна на министерството с необходимата подзаконова нормативна база, което пък щеше да доведе до повече яснота относно противоречивите текстове от закона. Необходимо е да се развият подробностите и детайлите в процедурите, най-често хората се затрудняват именно от множеството административно-бюрократични спънки. Да се осигури добър синхрон с други нормативни уредби - връзката между този закон, Закона за личната помощ и Закона за хората с увреждания. Темата е много чувствителна, защото става въпрос за българското семейство и за да има реформа, трябва да се постигне консенсус. 

- Ваш приоритет е състоянието и перспективите за деинституализацията на грижата за възрастните и хората с увреждания. На какъв етап е проектът и кога ще бъде реализиран? Как се грижим за възрастните хора в социалните домове? Наболялата тема за условията в подобни институции не отстъпва по важност на останалите социални въпроси.

- Необходимата промяна в системата на социалните услуги е закъсняла и спрямо качеството на грижите в тези домове. Фокусът в Плана за действие за периода 2018-2021 г. за изпълнение на Националната стратегия за дългосрочна грижа, е деинституализацията на грижата за възрастните хора и хората с увреждания. Предстои до 2021 година да бъдат закрити 10 специализирани институции за лица с психични разстройства и умствена изостаналост, в които условията и грижата са изключително занижени. През последните няколко седмици бяхме свидетели на стряскащи кадри от такива институции. Ето защо, за достоен живот на възрастните хора и хората с увреждания е необходимо изграждането на инфраструктура за предоставяне на качествени социални и интегрирани здравно-социални услуги. Няколко поред въпроса съм задала на парламентарен контрол в тази посока. В отговорите се повтаряше едно и също... "очаква се да се бъдат изградени общо 100 социални услуги, предоставяне на качествена почасова, дневна и резидентна грижа, укрепване капацитета на системата".

В процеса на деинституализация на лицата с психични разстройства в България липсва значим напредък. Да, предстои изграждане на нови центрове, но почти всички специализирани институции са изолирани, разположени далеч от големите населени места, по правило в трудно достъпни планински, а в някои случаи и в гранични райони. Изолираността на тези институции възпрепятства получаването на адекватна медицинска грижа и достъпа до социални услуги.

Множество документи бяха приети, реформата уж е започнала, но "буксува" и не води до сериозни резултати. Ако цялостно не се преосмисли социалната политика, засягаща възрастните и хората с интелектуални затруднения, отново ще имаме "път без изход".

- Кои са основните проблеми, по които питат  хората от вашия избирателен район при срещите ви?

- Основните проблеми не се различават особено от другите региони на страната. На първо място са недостигащите доходи, въпреки широко прокламираната теза, че безработицата намалява. Тя намалява, не само защото повечето хора са заети, а и заради трудовата миграция, включително към чужбина. Процесът е особено осезаем в селата и конкретно - в пограничните райони заради обезлюдяването, липсата на работа и лошите условия, като цяло. За лошото качество на водата в Хасково и в други населени места от областта се говори от няколко години. За подобряване почти нищо не се върши, освен да се правят констатации и не е изобщо ясно как кризата ще бъде преодоляна. Невъзможността да бъдат гарантирани базисни условия кара хората да стават все по-обезверени. Забелязвам го при приемните и срещите ми, защото мнозина се чувстват социално изключени, тъй като не могат да си позволят нормален стандарт на живот. Още по-лошото е, че стават и по-безразлични. Това е много тревожен знак, защото не виждат как ще се подобрят нещата, без да се промени статуквото.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ