24 Април 2024сряда17:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Ваятелите на закона-восък

Крайно време е прокуратурата да се ориентира, че времето на сляпото доверие е безвъзвратно отминало

/ брой: 129

автор:Славчо Кънчев

visibility 426

Славчо КЪНЧЕВ*



"Народът никога не се лъже в своите симпатии и антипатии към живата власт: неговата любов или неговата омраза към нея е върховен съд!"
Висарион Григориевич Белински (1811-1848), руски литературен критик, философ-материалист, революционер

Една от шлагерните теми в публичното пространство е за несправяне с корупционните практики при тръжните процедури. И изобщо за източването на публичните финансови ресурси. Оттук, като основен виновник за тази ситуация, с оглед на конституционното й задължение да бди за опазването на законността, бива сочена прокуратурата. Затова е и ниското обществено доверие към нея.
За практиката е много важно не само да бъде констатирано нивото на доверие или недоверие към дадена социална институция, но и да бъдат набелязани

пътищата за формиране на доверие

Извършените в различни държави изследвания на фокус-групи и анкетиране на експерти очертават общите мерки, които са способни да повишат доверието и да намалят недоверието към различните социални институции. Като действени са квалифицирани следните мерки за повишаване на доверието към социалните институти:
- информиране на гражданите за принципите и правилата за работа на социалния институт и обосноваване на неговата обществена значимост;
- предоставяне на гражданите възможност да влияят върху дейността на социалния институт;
- поддръжка и поощряване на отговорното отношение на гражданите към дейността на института;
- усъвършенстване на правилата и нормите за дейността на института;
- повишаване на нивото на организация на работата на служителите и усъвършенстване на технологията на дейността на института;
- повишаване на оперативността на работата на служителите и поделенията на института;
- повишаване на професионалното ниво на служителите на социалния институт;
- внимание към моралния облик на представителите на института;
- засилване на държавния контрол за дейността на сътрудниците и поделенията на института;
- предоставяне на гаранции за безопасността за здравето и свободата на личността на гражданите;
- откритост и прозрачност на дейността на служителите и подразделенията на социалния институт спрямо обществените организации и гражданите;
- индивидуален подход към всеки гражданин;
- реална възможност да бъдат оспорвани и преразглеждани решенията на служителите на института;
- нарастване на личния опит на взаимодействие на гражданите с института;
- демонстрация на дело на общността на целите на социалния институт и гражданите;
- формиране позитивен облик на социалния институт.
Списъкът на предложените мерки включва както мероприятия по усъвършенстване на структурата на организацията на института и подобряване на качеството на неговата работа, така и информационната поддръжка.
Крайно време е прокуратурата, в лицето не само на нейното ръководство, да се ориентира, че времето на сляпото (или още по-лошо, на привидното, наложено посредством внушаване на страх) доверие, е безвъзвратно отминало. Поне в обозримо бъдеще. Деловото, хуманистично или "зряло" доверие, основано на опита от взаимодействието на социално отговорните групи от граждани, е по-прогресивно.

Какво е уместно да бъде променено?

За да получат гражданите възможност да влияят върху дейността на прокуратурата с оглед оптимизиране на нейната дейност за опазване на законността, е целесъобразно от определено йерархично ниво нагоре изборът на магистрати да бъде не елитарен - т.е. от Висшия съдебен съвет, а мажоритарен, посредством съответно районно или национално гласуване.
Колкото се отнася до нарастването на личния опит на взаимодействие на гражданите с прокуратурата, то Асоциацията за борба против корупцията в България от пет години предлага у нас да бъде приет действащият в Съединените американски щати т.нар. Закон за фалшивите претенции. Приет е от Конгреса на САЩ през 1863 г., по време на Гражданската война (1861-1865), като противодействие на измамите, извършвани от частните доставчици на оръжие, боеприпаси и друго снаряжение за федералните войски. Същността на закона е, че предвижда значителни материални стимули за лицата, които подадат към властите сигнали за "фалшиви претенции" за извършване на плащания, които ощетяват държавата.
Колкото се отнася до засилването на държавния контрол върху прокурорите и прокуратурата като цяло, това е подчертано наложително по отношение на прекратените прокурорски преписки поради "липса на доказателства" за повдигане на обвинение. Един от възможните и уместни варианти за

засилване на държавния контрол

е произнасянето от страна на съда спрямо прекратените прокурорски преписки. Като бъдат въведени кариерни стимули - при правилно прекратени прокурорски преписки, и отрицателни последици - за необосновано прекратени прокурорски преписки. Като при рецидив на професионална некомпетентност е целесъобразно наказателната санкция да е с напълно осезаеми последици за кариерното развитие на конкретния магистрат.
Що се отнася до повишаването на оперативността на работата на магистратите и поделенията на прокуратурата, с оглед да бъдат спазвани законово регламентираните срокове за работата по прокурорските преписки, то е подходящо да бъде обсъдена възможността част от постъпленията в националния бюджет вследствие на разкрити крупни стопански престъпления от прокуратурата да бъдат пренасочени към нейния бюджет.
Когато решението на един проблем е комплексно, то променя самото естество на проблема. Ето защо към самата прокуратура, съвместно с неправителствени организации, е наложително да бъде учреден експертен съвет, който да изработи комплексно предложение за оптимизиране дейността на прокуратурата. Уместно е да бъде проучен и добрият чуждестранен опит. Дотолкова, доколкото дейността на прокуратурата е на основата и изцяло в рамките на Закона за съдебната власт, Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс, то са наложителни и известни промени в тях.
Един пример: чл. 225, ал. 4 от НК предвижда лишаване от свобода до една година или пробация (само! - б.а.) за лице, "което съзнателно състави неверни сведения или представи неверни данни за определяне цена на стока или услуга и от това са последвали или са могли да последват щети за държавно учреждение или предприятие, за обществена организация или за граждани... "
Но нали точно неверните, но надути в пъти, прогнозни цени при обществените тръжни процедури са трикът, чрез който се източват публичните финансови ресурси! И какво наказание - само пробация!!!
Как прокуратурата да противодейства на източването на държавния бюджет, когато търгът е "законно" проведен, на базата на надута прогнозна цена?! Така че да не прехвърляме цялата вина за неуспехите в борбата срещу корупцията върху прокуратурата. Къде сме ние, гражданите?

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 359

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 293

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 463

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 381

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 287

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 391

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ