17 Февруари 2019неделя10:43 ч.

Ултравиолетов телескоп откри мощни светлинни "експлозии"

Ултравиолетовият телескоп, инсталиран на руския спътник "Ломоносов", е открил в земната атмосфера мощни светлинни "експлозии", чието естество все още не е известно. Това заяви за РИА "Новости" Михаил Панасюк, директор на Института за ядрена физика на Московския държавен университет.

"С помощта на телескопа получихме по-значими резултати, отколкото очаквахме. Изглежда, че се натъкнахме на ново физично явление. Не знаем още каква е неговата природа. Например по време на полета на "Ломоносов" на височина от няколко десетки километра няколко пъти наблюдавахме светлинна "експлозия" с огромна мощност. Под нея нямаше нищо, всичко беше чисто. Никакви гръмотевични бури и облаци! Това, което причинява тази "експлозия", остава отворен въпрос", каза той.

Панасюк обясни, че цялата атмосфера на Земята има ултравиолетови лъчения, част от които са известни на учените. "Сред тези проблясъци има както природни, така и създадени от човека явления. Нашият телескоп записва и светлините на градовете, а също така открива ефекта на мощните радиостанции върху горните слоеве на атмосферата. Но ние се научихме да открояваме онези природни явления, от които се нуждаем", обясни директорът на Института по ядрена физика.

Космическият апарат "Ломоносов" е изведен в орбита по поръчка на Московския държавен университет. Той изучава преходни светлинни явления (къси проблясъци) в горната част на земната атмосфера и радиационните характеристики на магнитосферата на Земята.

БСП поиска анкетна комисия за гафовете с е-винетките